משרד התקשורת: אסור לחברות להפלות בין לקוחות

הצהרה תקדימית למשרד התקשורת: אוסר להציע תוכנית תעריפים מיוחדת רק לחלק מהלקוחות באופן שרירותי, אלא רק תוכניות תעריפים לכל המנויים באופן אחיד ושוויוני ■ אוסר לנהל מו"מ פרטני עם כל לקוח בהתאם ליכולת המיקוח שלו

משרד התקשורת קובע כי לחברות התקשורת אסור לנקוט במדיניות של אפליית מחירים כלפי לקוחות שונים. הדברים נמסרו במסגרת תגובת משרד התקשורת לתביעה ייצוגית שהוגשה נגד החברות, וזאת בעקבות אירועים שונים שבהם החברות מכרו שירותים ללקוחות שונים במחירים שונים - מה שאסור להם לעשות על-פי רישיונן.

מדובר בתביעה ובקשה לאשר אותה כתובענה ייצוגית שהוגשה נגד 012 סמייל ונגד 013 נטוויז'ן, בטענה כי הן נוקטות במדיניות מכוונת של אפליית מחירים בין לקוחות, בעוד שעל-פי תנאי הרישיון הן אמורות להציע לכל הלקוחות והפונים אליהם מחיר אחיד ושיוויוני. בפועל, כל לקוח זוכה למחיר אחר, הרבה פעמים לפי גחמות של נציג השירות או כתלות של המשא-ומתן שהלקוח מנהל (בדיוק הפוך להוראות הרישיונות).

הבקשה הוגשה על-ידי 6 לקוחות, המיוצגים בידי עורכי הדין רונן הורוביץ, גור אוזן וירון אלון ממשרד הורוביץ, אבן, אוזן ושות'.

לאחר הגשת הבקשה הוגשה גם בקשה דומה כנגד בזק בינלאומי, בידי עורכי הדין תומר אפלדורף וזיו פרי ממשרד אפלדורף ושות'; וכל הבקשות אוחדו גם עם בקשה קיימת שהתנהלה כנגד סלקום, שהוגשה בידי עו"ד אמיר ישראלי.

ביום 11.9.13 התקיים דיון בכל הבקשות, והשופט יצחק ענבר החליט לבקש את עמדתו העקרונית של משרד התקשורת בנושא.

אתמול (ב') התקבלה העמדה של משרד התקשורת, אשר מקבלת כמעט באופן מוחלט את עמדת המבקשים.

לדברי המשרד, לעניין לקוחות חברות האינטרנט - "הדבר אינו מאפשר למשיבות אלה ליצור הבחנה בין לקוחות קיימים ללקוחות חדשים בתוכניות התעריפים שהן מציעות להם, מאחר שגם מנוי קיים יכול לבקש לעבור לתכנית המיועדת לכאורה ללקוחות חדשים".

בנוסף, "אין החברות רשאיות להציע תוכנית תעריפים מיוחדת רק לחלק מלקוחותיהן, באופן שרירותי, ועליהן להציע תוכניות תעריפים לכל המנויים באופן אחיד ושוויוני שאינו גורר אפליה פסולה ביניהם, או תוכניות המוצעות למנויים לפי סוגם ויכולת המיקוח".

עוד קובע המשרד כי "לעמדת משרד התקשורת, הוראות הרישיון של החברה אינן מתירות לנהל משא-ומתן פרטני עם כל לקוח בהתאם ליכולת המיקוח שלו".

עו"ד ירון אלון ממשרד הורוביץ, אבן אוזן ושות' מסר בתגובה: "החלטתו העקרונית של משרד התקשורת הינה יום חג ללקוחות חברות התקשורת, אשר עד עתה, עקב פערי מידע או חוסר יכולת לערוך בירורים מתאימים - היו משלמים מחירים גבוהים באופן דרמטי מהמחירים אותם היו משלמים לקוחות דומים עבור אותם השירותים בדיוק. מהראיות שהוצגו לבית המשפט עולה כי הפערים מגיעים להפרש של עשרות אחוזים בחודש. אנו תקווה שחברות התקשורת יפנימו מעתה את החלטת משרד התקשורת ויפעלו בהתאם".