להפוך למעצמת מסחר מקוון

ישראל מפספסת את הפוטנציאל שיש לה בתחום המסחר באינטרנט

במדינת ישראל נשמעים הרבה מאוד תירוצים לכך שאין כאן אתרי קניות מתקדמים. הקמעונאים הגדולים אומרים שהשוק לא בשל, שהצרכן עדיין מפחד ועוד כל מיני הסברים.

בפועל, הנתונים מראים אחרת - הצרכנים בארץ מצביעים ברגליים וקונים באתרים כמו וואלה שופס במאות מיליוני שקלים, ברשתות המזון הגדולות ובעיקר באתרים בחו"ל, למרות מגבלות השפה ופרק הזמן שלוקח למשלוח להגיע לישראל.

כל הנתונים מראים היום שעיקר הקניות באינטרנט מתבצעות בחו"ל - מהיצרן בחו"ל ישירות לגברת כהן בבאר-שבע. כך למעשה גברת כהן הופכת בלית-ברירה ליבואנית, מדלגת על הקמעונאי בארץ ואף מוותרת על מוצר כחול-לבן.

מהמצב הזה צריכים להיות מודאגים קודם כל היצרנים המקומיים, שמשווקים בארץ את מוצריהם, בעיקר בתחום האופנה אבל לא רק. בקצב הזה יותר ויותר צרכנים מישראל יעבירו את הקניות שלהם למותגים בינלאומיים, שנמכרים באתרים רבים בחו"ל בעלויות הרבה יותר נמוכות ופעמים רבות ללא עלות משלוח.

המפסידים הבאים הם הקמעונאים עצמם, לרבות אלפי העובדים המועסקים אצלם, שעם הזמן יאבדו את משרותיהם ולא יעברו לעולם החדש של הקניות באינטרנט.

הבאים בתור להפסיד יהיו אותם משרדים ממשלתיים שעוסקים ביום יום בשימור איכות היבוא לישראל ובשמירה על הסטנדרטים. כבר היום ניתן לקנות באינטרנט מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שמשרד הבריאות לא אישר לייבא אותם, אך ניתן לקנותם באתרים זרים בחו"ל. גם משרד האוצר מפסיד את תשלומי המכס, כי במרבית המקרים הקניות בחו"ל מתבצעות ללא תשלום מיסים.

רוב הישראלים לא במשחק

הפסד נוסף הוא אובדן פוטנציאל. פיתוח חכם של תחום ה-e-commerce יכול היה להפוך יצרנים מקומיים רבים ליצואנים, על-ידי שיווק חכם דרך אתרי אינטרנט. בקלות אפשר היה להפוך את ישראל למעצמת e-commerce נוכח הידע הטכנולוגי המתקדם, הראש היצירתי וגישה ליצרנים בארץ ובעולם. ניתן למצוא מספר יזמים בודדים שהבינו את הפוטנציאל, אך הרוב לא במשחק.

תחום ה-e-commerce יכול היה לקדם ולשפר את איכות החיים בפרפריה על-ידי הגדלת הזמינות והנגישות של מגוון עשיר של מוצרים במחירים תחרותיים ביותר.

יש לנו יכולת להפוך למומחים בתחום ה-e-commerce. בכך נבנה לעצמנו בסיסי נתונים בינלאומיים ששווים זהב, נדע לשווק מוצרים מיוצרים בישראל לחו"ל, ובמקרה הכי גרוע נשווק מוצרים זולים מסין לשווקים מערביים תוך נגיסת רווח מרשים.

הפתרון פשוט - להיות אלופי העולם ב-e-commerce. זה לא סוד שבתחום ההימורים יש מספר שחקנים ישראלים שמנהלים אתרים מובילים בעולם. צריך לקבל החלטה שאנחנו רוצים להיות אלופי e-commerce, להבין שייקח שנתיים עד שנראה החזר על ההשקעה, נתמקצע ונלמד את עולם השיווק החדש, ננצל את היתרונות של התוצרת הישראלית מחד ואת הניסיון המסחרי במזרח ונכבוש שווקים חדשים בעולם.

* הכותב הוא מייסד אתר bela.co.il. הוביל בעבר את פעילות האינטרנט בשירותי בריאות כללית ובמגה באינטרנט.