משרד עורכי הדין פישר-בכר-חן פותח מחלקת צווארון לבן

עו"ד אמיר חן, שותף-מנהל בפירמת פישר-בכר: "ההחלטה להקים מחלקת צווארון לבן נובעת מתוך היכרות מעמיקה עם הזירה העסקית בישראל ובעולם" ■ בראש המחלקה החדשה יעמוד עו"ד דרור מתתיהו, שנפרד משותפו עו"ד שמעון דולן

אחד מתוצרי הלוואי של ריבוי המשפטים הפליליים של נבחרי ואישי ציבור בישראל בשנים האחרונות הוא הפיכתם של עורכי הדין המייצגים אותם לכוכבי תקשורת בזכות עצמם. עורכי דין כמו ד"ר יעקב וינרוט, ירון קוסטליץ, גיורא אדרת ונתי שמחוני, שייצגו את השר אביגדור ליברמן בפרשת השגריר; עורכי הדין אלי זהר, נבות תל-צור ונוית נגב, המייצגים את ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט; פרופ' דוד ליבאי, יעל גרוסמן ואחרים, נדרשים היום להגן על לקוחותיהם, נוסף לבתי המשפט, גם מול מצלמות התקשורת, וכך הם הפכו למוכרים לכולנו.

מרבית עורכי הדין המובילים העוסקים בתיקי צווארון לבן בארץ עובדים באופן מסורתי במשרדי בוטיק המתמחים בתחום; ואילו פירמות עורכי הדין הגדולות והמובילות ממעטות לעסוק בתחום זה.

ראיה לכך ניתן למצוא למשל בדירוג משרדי עורכי הדין, לפי תחומי התמחותם, שערכה חברת דן אנד ברדסטריט לשנת 2013. בין שבעת המשרדים שדורגו בקבוצת האיכות הראשונה בתחום הצווארון הלבן, נמצאו באותו דירוג רק שתי פירמות גדולות - גולדפרב-זליגמן ורם כספי. בקבוצת הדירוג השנייה דורג גם משרד גורניצקי.

"המשך ישיר להתרחבות"

משרד גדול נוסף שפותח מחלקת צווארון לבן, הוא משרד עורכי הדין פישר-בכר-חן-וול-אוריון, מהמובילים והגדולים בישראל. בראש המחלקה יעמוד עו"ד דרור מתתיהו, שנפרד משותפו זה שנים - עו"ד שמעון דולן.

מהלך זה מצטרף למהלך חשוב נוסף שעשתה הפירמה השבוע, כשצירפה - כפי שנחשף ב"גלובס" - את שוני אלבק, לשעבר המשנה למנכ"ל אי.ד.בי, כיועץ חיצוני.

לדברי עו"ד אמיר חן, שותף-מנהל בפישר-בכר, "ההחלטה להקים מחלקת צווארון לבן נובעת מתוך היכרות מעמיקה עם הזירה העסקית בישראל ובעולם".

- במה מתבטאת ההיכרות הזו?

חן: "ברגולציה הישראלית מתחולל שינוי, והיא מאמצת יותר ויותר פרקטיקות של ענישה מתחומי המשפט הפלילי. מתוך המציאות הזו זיהינו צורך לשלב אל תוך פעילות הפירמה פרקטיקה שתענה על הצרכים של הסביבה הרגולטורית הנרחבת. צירופו של עו"ד מתתיהו, אחד האנשים המבטיחים בתחום, הוא צעד מתבקש וחשוב".

חן מציין כי כניסת המשרד לזירת הצווארון הלבן היא "המשך ישיר להתרחבות המשרד להתמחויות נוספות שבהן עסקנו בשנים האחרונות - הקמת מחלקת דיני עבודה בהובלת עו"ד שי תקן; ומחלקת איכות סביבה בהובלת עו"ד דן צפריר".

עו"ד מתתיהו צבר ניסיון במחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, שם היה שותף למספר תיקים משמעותיים, כגון קרטל חברות הביטוח, תיק מיכאל צ'רנוי ועוד. לאחר שפרש מהפרקליטות הקים משרד פרטי, שעסק בליווי ובייצוג חשודים ונאשמים במגוון רחב של עבירות כלכליות.

עם לקוחותיו בעבר ובהווה של מתתיהו (שיעברו איתו לפירמה) נמנים עו"ד אורי מסר, בנק הפועלים בפרשת הלבנות ההון, ליווי מספר יהלומנים בפרשת הבנק המחתרתי, ייצוג איגוד השמאים ועוד.

מתתיהו משמש בנוסף כיו"ר ועדת משפט ותקשורת בלשכת עורכי הדין. לדבריו, "לאחר כמעט עשור של שותפות מפרה ומוצלחת מאוד עם עורכי הדין שמעון דולן ושריג דמארי, החלטנו להתפצל ולהתקדם איש-איש לדרכו. יחד עם זאת, קיימת בינינו הערכה רבה וחברות טובה, כך שנמשיך לשתף פעולה בתיקים ובעניינים מסוימים".

- מה ההבדל בין משרד בוטיק שעוסק בצווארון לבן לבין ניהול מחלקת צווארון לבן בפירמה גדולה?

"ההחלטה להצטרף לפירמה גדולה נולדה מתוך היכרות עמוקה ורבת-שנים עם לקוחות 'צווארון לבן' ועם צרכיהם המיוחדים. לפירמה כזאת יש יתרונות רבים מבחינת הלקוחות בתחום זה על פני משרדי בוטיק קטנים, כגון זה שבו הייתי שותף. בפירמה גדולה, שעוסקת במגוון רחב של תחומי משפט שמובילים טובי עורכי הדין, אצורים מידע וידע עצום וזמין, באופן המאפשר הפריה הדדית. ההפריה ההדדית יכולה להועיל מאוד לקידום ענייניהם של לקוחות 'צווארון לבן' ולייעל את ההליכים בעניינם".

שעתם הקשה ביותר של הלקוחות

מתתיהו סבור כי גם ללקוחות הקיימים של הפירמה הגדולה חשוב מאוד שתהיה לה מחלקה העוסקת בצווארון לבן. "ללקוחות המשרד חשוב שהם לא יופנו לפירמה קטנה אחרת ולסביבה בלתי מוכרת, דווקא בשעתם הקשה ביותר. בשנים האחרונות ישנו שימוש גובר והולך בהליכים פליליים נגד חברות ונושאי משרה בהן.

"מנהלי חברות עלולים למצוא את עצמם, בתחומים מסוימים, על דוכן הנאשמים, גם בנסיבות שבהן לא ידעו כלל על ביצוע העבירה בחברתם. זאת, אם לא עמדו בנטל ההוכחה שלא ידעו על העבירה, ושנקטו באמצעים סבירים לשמירת החוק. מצב זב מחייב את טיפולה של פירמה גדולה, שעם לקוחותיה נמנים חברות ומנהלים רבים".

- עדיין, רק מעט פירמות גדולות עוסקות בצווארון לבן. האם המעבר שלך למשרד פישר-בכר מסמן מגמה חדשה?

"להערכתי, בשנים הקרובות נהיה עדים לכך שחלק ממשרדי הבוטיק בתחום ה'צווארון לבן' ייבלעו אל תוך הפירמות הגדולות".

מתתיהו נגד הפרקליטות: "ספק אם הסכם עד מדינה בהולילנד היה נחתם אם אולמרט לא היה מעורב"

אחד מהישגיו המקצועיים הבולטים של עו"ד דרור מתתיהו במשרד הפרטי היה זיכויו של מנהל הדסק הרוסי בפרשת הלבנת ההון בבנק הפועלים, אליק לדר, שאותו ייצג מתתיהו ביחד עם עו"ד דולן. בפסק הדין האמור מתח שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן, ביקורת קשה על התנהלות הפרקליטות בניהול התיק, שעודה מהדהדת במסדרונות הפרקליטות.

להערכת מתתיהו, ההחלטה להקים עתה גוף ביקורת (נציבות) על הפרקליטות עשויה למנוע הישנות של מקרים כאלה בעתיד. "אם הייתה קיימת בזמנו נציבות הביקורת על הפרקליטות, זה היה בהחלט תיק ראוי לבחינה ולהכרעה על-ידה. יחד עם זאת, חלק מחבריי הטובים ביותר הם עורכי דין בפרקליטות המדינה, ואני מעריך מאוד את עבודתם החשובה, ויודע שרובם ככולם פרקליטים ראויים, שמשתדלים לבצע נאמנה את משימתם הקשה".

השופט רוזן, שזיכה את מנהל הדסק הרוסי בפרשת הלבנת ההון בבנק הפועלים, יהיה השופט שגם יכריע בקרוב בעניינם של הנאשמים בתיק הולילנד, שבמסגרתו ייצגו מתתיהו ודולן את עו"ד אורי מסר, מקורבו של אולמרט, שנחקר באזהרה בפרשה, ישב במעצר אך לא הועמד לדין.

מתתיהו משוכנע כי כתב האישום בתיק הולילנד לא היה צריך להיות מוגש. "איני יודע אם פרויקט הולילנד נולד בחטא, אבל תיק הולילנד בוודאי נולד בעקבות הסכם חסר תקדים בין הפרקליטות לבין עד מדינה בלתי מהימן, אשר זייף מסמכים ובדה ראיות. תחילה - במטרה לסחוט אחרים; ולאחר מכן - כדי לשכנע את הפרקליטות לקנות את מרכולתו הרקובה".

מתתיהו אף מחריף את הביקורת: "אני בספק אם הסכם עד מדינה מעין זה היה נחתם במקרה אחר, שבו לא היה מעורב שמו של ראש ממשלה לשעבר (אולמרט העומד לדין בגין לקיחת שוחד מיזמי הפרויקט - ח' מ')".

לדבריו, "בנסיבות שבהן מדובר בעד מדינה בעייתי ביותר, לכתו מן העולם טרם סיום עדותו, בוודאי פגעה בהגנת הנאשמים שלא הספיקו לחוקרו, ואולי אף בהגנת הנאשמים האחרים, שיכלו 'ליהנות' מתוצרי החקירות הללו".

מהפרקליטות נמסר בתגובה כי "ראיות התביעה נפרסו בהרחבה בבית המשפט. איננו סבורים כי בעוד בית המשפט יושב על המדוכה, ראוי לנהל ויכוחים עם הסנגור המלומד בעיתון. נציין כי עו"ד מתתיהו אינו משמש כסנגור בתיק, אינו מכיר את חומר החקירה בתיק ואינו מעורה בראיות שהובאו בפני בית המשפט במהלך ניהול התיק".