אלשטיין ובן משה קובעים פגישות בבנקים

הבנקים ויתרו על חלק מההתניות הפיננסיות באי.די.בי פתוח עד אפריל ■ גורם בבנקים: "לא נדחה פירעונות, אבל לא נוריד את הגרזן בגלל חריגה מקובננטים" ■ כמחצית מהחוב הבנקאי, מעל ל-700 מיליון שקל, הוא לבנק הפועלים

עד כה פעלו בעלי השליטה החדשים באי.די.בי , אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה, מול מחזיקי האג"ח, אולם השניים צפויים בקרוב מאוד להתחיל במגעים גם עם הבנקים. ל"גלובס" נודע, כי מוטי בן משה ונציגיו של אדוארדו אלשטיין קובעים בימים אלה פגישות עם חלק מהבנקים, וזאת כדי לדון בסוגיה מהותית העומדת כרגע על הפרק באי.די.בי פתוח - גיבוש הסכם חדש בנוגע להתניות הפיננסיות (קובננטס) של החוב הבנקאי העומד על 1.4 מיליארד שקל.

כמחצית מהחוב הבנקאי, מעל ל-700 מיליון שקל, הוא לבנק הפועלים. חובות נוספים הם לבנק לאומי, דיסקונט, מזרחי טפחות ולבנקים הזרים BNP הצרפתי ו-HSBC. החוב לבנקים הללו עומד בממוצע על 100-150 מיליון שקל.

מצבה הפיננסי של אי.די.בי פתוח רעוע זה תקופה. לפני כשנה וחצי גיבשו בחברה, כשעוד הייתה בשליטת נוחי דנקנר, הסכם עם הבנקים, שאפשר להם לחרוג מהקובננטים המקוריים של הסכם ההלוואה.

ההסכם הוארך במארס אשתקד, אלא שההארכה היא עד לחודש אפריל הקרוב, כך שלבעלי השליטה יש כחודשיים לגבש הסכם חדש. אם לא יגובש הסכם, יש לבנקים עילה לבצע פירעון מיידי לחוב, תרחיש שיגרום לבעלים החדשים לאבד את השליטה בקבוצה. מקבוצת אלשטיין-בן משה נמסר, כי "טרם תואמו פגישות עם הבנקים".

"על דחייה בפירעון החוב אנחנו לא נסכים, אבל לא נוריד את הגרזן בגלל חריגה מקובננטס", אומר גורם באחד הבנקים.

"קודם כל צריך להיפגש עם בעלי השליטה החדשים, לשמוע על התוכניות שלהם ולהבין איך הם מתכוונים לפרוע את החוב, ואז, אם התוכנית תיראה סבירה, אפשר יהיה להתגמש על הקובננטס", מוסיף גורם בבנק אחר.

תלויים במימוש כלל ביטוח

הקובננט המרכזי שעליו ידונו הצדדים הוא שעל החברה לשמור בקופתה מזומן בגובה של היקף הפירעונות לבעלי החוב לשני הרבעונים הבאים. נכון להיום, החברה רחוקה מלעמוד בקובננט זה: עד סוף אפריל אמורה החברה לשלם לנושיה 300 מיליון שקל, שזהו הסכום שיש כיום בקופתה. כך שאם אכן החוב ייפרע כהרגלו, וללא הזרמת הון משמעותית, תתרוקן הקופה של החברה תוך רבעון אחד.

בסה"כ יש לאי.די.בי פתוח חוב של 5.4 מיליארד שקל- 4 מיליארד שקל לבעלי האג"ח והיתר כאמור לבנקים. אז מהיכן יגיע המזומן לפירעון החובות? מקור חשוב לשיפור הנזילות הוא מכירת השליטה בכלל ביטוח, שאם תושלם תכניס לחברה 1.3 מיליארד שקל, ותיתן לה מרווח נשימה למשך 3-4 רבעונים, אולם קיים עדיין סימן שאלה גדול התלוי מעל השלמת העסקה ומכירת השליטה בחברה למשקיעים הסינים.

אלשטיין ובן משה התחייבו להעמיד לפתוח הלוואת גישור על סך 100 מיליון שקל עוד לפני הקלוזינג של הסדר החוב, וללא מכירת כלל ביטוח התחייבו להזרים כ-550 מיליון שקל נוספים אחריו.

בשל העיכוב במכירת כלל ביטוח נראה כי הם ייאלצו להגדיל את סכום הלוואת הגישור על חשבון ההזרמות העתידיות הנ"ל, אלא שלא בטוח שיש בידיהם הכסף כדי להשלים זאת כעת.

על כן, לא מן הנמנע כי אלשטיין ובן משה יפעלו כבר בזמן הקרוב, יחד עם נאמני הסדר החוב, אייל גבאי ועו"ד חגי אולמן, להנזיל נכסים שעומדים לרשות הקבוצה, כמו למשל מניות דסק"ש וכלל ביטוח.

חובות
 חובות