המלצת "קנייה" לכיל; "2014 עשויה להיות שנת תפנית"

אילנית שרף, אנליסטית בכירה בפסגות: הדיווחים האחרונים מצביעים על כך שהשחקניות המרכזיות בשוק, גם בצד של הקונים ולא רק בצד היצרניות, מאמינות כי השוק הגיע לתחתית

אילנית שרף, אנליסטית בכירה בפסגות, מעדכנת את סקירתה על מניית כיל ומעלה את דירוג ההמלצה למניה ל"קנייה".

2014 עשויה להיות שנה של תפנית בשוק האשלג העולמי לאחר שנתיים רצופות של ירידת מחירים שהגיעה לשיאה עם ההודעה על פירוק תאגיד האשלג הרוסי, BPC, לפני חצי שנה. בשבועות האחרונים אנו חשים התייצבות מסוימת בשוק כאשר אנו מקבלים אינדיקציות המאותתות על נסיגתה של Uralkali מאסטרטגיית כמות וחזרה לאסטרטגיית מחיר, מציינים בפסגות.

לאחר תקופה ארוכה של הפחתת מחירים מצד היצרניות, Uralkali הודיעה ללקוחותיה בברזיל על העלאת מחירי האשלג המגורען החל מ-1 במארס ל-$350-36 דולר לטון (תלוי בהיקף ההזמנה), עלייה של כ-11% ביחס לרמת המחירים הנוכחית, וזאת לנוכח ביקושים חזקים באזור. הודעה זו מגיעה לאחר שלפני כשבועיים הודיעה החברה ללקוחותיה באינדונזיה כי אין בכוונתה לכבד הסכמים שבעל פה שנסגרו במחיר הנמוך מ-300 דולר לטון אשלג.

העלאת המחירים בברזיל, אחד מהשווקים המרכזיים בתחום הדשנים, עשוי להשפיע להערכת שרף על המו"מ המתקיים בימים אלו מול הסינים. "אנו מעריכים שהעלאת המחירים בברזיל הינה דקלרטיבית ועשויה להוביל להפחתת ציפיות מצד הקניינים הסינים. עפ"י הדיווחים האחרונים נראה כי הסינים דחו הצעה מצד היצרניות המובילות במחיר של 330 דולר וככל הנראה מעוניינים ברמות מחירים הנמוכות מ-300 דולר לטון אשלג. אנו מעריכים כי לאחר מהלך זה, קיים סיכוי סביר שהמחיר בחוזה מול הסינים, למחצית הראשונה של 2014, ייסגר על מחיר הגבוה מציפיות השוק, קרי 300 דולר. מצב עולם כזה עשוי להוביל לתיקון במניות חברות הדשנים לנוכח ציפיות לחוזה ב-290 דולר לטון אשלג".

הדיווחים האחרונים מצביעים על כך שהשחקניות המרכזיות בשוק, גם בצד של הקונים ולא רק בצד היצרניות, מאמינות כי השוק הגיע לתחתית. במצב זה יתכן שהקניינים הגדולים יעדיפו לנצל את רמות המחירים הנוכחיות ויגדילו את צריכת האשלג שלהן עבור מלאי. בפסגות מזכירים שרמות המלאים אצל קניינים באזורים שונים בעולם נמוכים, אם בכלל, זה זמן רב בעיקר לנוכח הירידה בביקושם והחששות מפני ירידת מחירים. לכן, הקניינים יעדיפו לאגור מלאים כמה שיותר מוקדם כשהמחירים עדיין נמצאים ברמות נמוכות.

בנוסף, פוטאש פרסמה את הנתונים של יצרניות האשלג בצפון אמריקה לחודש דצמבר. מהנתונים עולה כי זה חודש שלישי ברציפות בו נרשמת עלייה בייצוא האשלג. הכמויות שנמכרו בחודשים אוקטובר - דצמבר 2013 היו גבוהות בכ-30% מהכמויות שנמכרו בתקופה המקבילה אשתקד. בנוסף חודש דצמבר אופיין בירידה במלאים של יצרניות האשלג, לאחר שלושה חודשים של עלייה. בפסגות מעריכים כי הירידה במלאים נובעת בעיקר לנוכח צמצום הייצור לצד עלייה בביקושים.

בשורה התחתונה מחיר היעד של שרף נותר ללא שינוי ועומד על 34 שקל למניה.