רוקדים אמנות: מפגש יצירתי במיוחד של מחול עם יצירות האמן ראובן רובין

כחלק מאירועי "שנת ראובן", לציון 120 להולדת האמן ראובן רובין ו-30 שנה למוזיאון, נכנסים אליו אמני מחול וקול בסדרת אירועי פרפורמנס ■ אחת היצירות - "אוהבים ערבים" של הכוריאוגרף הלל קוגן

"מה יש למחול לתת לי? מה יש לו לתת למדינה שלי? לעולם? אני יוצר פוליטי, יש לי מחויבות ואחריות, ואני יודע שהמחול יכול להראות לאנשים את הדרך לדו-קיום. דו-קיום בימתי, כמשל לדו-קיום חברתי" - כך מתאר הכוריאוגרף והרקדן הלל קוגן את יצירתו "אוהבים ערבים", שבה הוא מופיע יחד עם הרקדן עדי בוטרוס.

היצירה תעלה בשבוע הבא במסגרת אירועי פרפורמנס בבית ראובן - סדרת אירועים המתקיימים אחת לחודש, ומפגישים את יצירות הציור הקלאסיות של ראובן רובין עם סוגים שונים ומשונים של מבע אמנותי. אמני מיצג, אמני קול, תנועה ומחול, ויוצרים רב-תחומיים, מפיחים רוח חדשה בבית ראובן, כחלק מאירועי "שנת ראובן", לציון 120 להולדת האמן ו-30 שנה למוזיאון.

קוגן הוא זוכה פרס המבקרים במחול השנה ופרסים נוספים לאורך שנותיו כיוצר עצמאי פעיל וחדשן. בנימוקי הבחירה נכתב, כי היצירה "אוהבים ערבים" היא שיאו של תהליך עקבי של קוגן, שבו נגלה יוצר עצמאי שמעורב במציאות הישראלית ומאתגר את קהלו.

"היצירה מציבה מראה מפוקחת לעיני הצופים ומשלבת בכישרון תנועה, טקסט ואמנות פרפורמנס כרוכים זה בזה ובשיווי משקל, דווקא במבנה אינטואיטיבי פרוץ כביכול", נכתב עליו. עדי בוטרוס, שזכה השנה במקום הראשון במסגרת "גוונים במחול", הוא רקדן ערבי יליד ישראל. השניים מגלמים את הקונפליקט היצירתי, האישי והלאומי במופע קצר ומרוכז שאורכו כ-20 דקות.

אחריהם יציגו עדיה גודלבסקי ואורי לוינסון את המופע "סראונד", לשני פרפורמרים ונבל קלטי. היא אמנית רב תחומית ונבלנית, הוא אמן רב תחומי, מהנדס ומנחה קבוצות, היוצר מיצבים טכנולוגיים, וידיאו ופרפורמנס. המיצג עצמו הוצג זה כבר בחללי גלריות ומוזיאונים במקומות שונים בעולם.

האמן המבוקש ביותר במכירות

החיבור בין האמנות הקלאסית הישראלית, "האולד מאסטרס" שלנו, שראובן רובין הוא נציגם הבולט ביותר, לבין הפרפורמנס-ארט העכשווי, הפורץ הגדרות ומשלב תחומי מופע שונים ומשונים - מזמין למוזיאון קהל חדש וצעיר, ומכניס חיים חדשים בעצם שילובן של יצירות חיות.

את הרעיון יזמה ציפי אדר מצוות המוזיאון. "לא היה לה קל לשכנע אותנו", אומרת כרמלה רובין, מנהלת בית ראובן, "אבל רצינו לפתוח את שערי המוזיאון ליוצרים צעירים ולהכניס רוח אחרת. האירועים שפתחו את הסדרה הוכיחו לנו שיש לזה מקום. איכשהו זה מתאים לבית הזה, דווקא מתוך המרחק בין התחומים".

- נראה שהמקום כל-כך קלאסי בנטייתו, שהוא מספיק איתן כדי להכיל את החדשנות.

"בדיוק. מבחינה רעיונית וגם מעשית זה עובד נפלא. חלק מהמופעים נעשים בחוץ וחלקם בתוך חלל התערוכות. יש מקום רק לכמה עשרות צופים כך שזה מופע אינטימי. יש לנו תמיד בעיה תקציבית בפיתוח, וגם הפעם לא מדובר בכמויות של קהל שמייצרות הכנסה - אנחנו מסתפקים בכיסוי העלויות".

אמנות המיצג (פרפורמנס ארט) לא התחילה בזמן האחרון, אלא הייתה חלק מתנועות המודרניזם, כבר בשנות ה-20 של המאה הקודמת. הרעיון שמאחוריה עוסק בהתגלמותה הלא-חומרית של יצירת האמנות - כרישום בחלל או פעולה בת-חלוף. "גם אמני שנות ה-20 היו רב תחומיים", מציינת רובין. "ברוך אגדתי למשל היה רקדן וצייר".

אולם מה שנתפס כאירועים חד-פעמיים בהתרחשותם, בשנות ה-60 וה-70 למשל, הפך לזרם של יצירה המשכית, מושכלת ואף מצטברת כרפרטואר של אמן. יוצרים כמו יוקו אונו ומרינה אברמוביץ; טינו סהגל, זוכה פרס אריה הזהב בביאנלה בוונציה השנה, היוצר "סיטואציות" על פי הגדרתו; אלה ואחרים תרמו לעליית מעמדו של המיצג.

מוזיאונים חשובים בעולם כוללים מיצג בלוח התערוכות שלהם ובשנים האחרונות מתנהל דיון מעמיק כיצד ניתן לשמור פרפורמנס באוסף - האם יש די בתיעוד או בהוראות לפעולה, או שמא המיצג חי רק כל עוד האמן מגלם או מציב אותו בעצמו.

במקביל ניכרת גם התעוררות בכניסת מחול למוזיאונים. יסמין גודר יוצרת עבודה בהזמנת מוזיאון פתח תקוה, שתוצג במסגרת תערוכת מחול מקיפה. גם המיצג של למוזיאון במוזיאון פתח תקוה מתוכננת.

- מה יש בדרך כלל במוזיאון בית ראובן?

רובין: "ראובן השאיר בצוואתו את הבית לציבור, עם אוסף של 45 ציורים חשובים, שהיו ברשותו באחרית ימיו. ציוריו של ראובן מספרים את סיפורה של הארץ - זוהי היסטוריה ויזואלית מצוירת. סביב האוסף אנחנו מקיימים תערוכות שמתכתבות עם יצירות של ראובן ומציגים גם אמנות עכשווית".

ראובן הוא האמן הישראלי המבוקש ביותר במכירות פומביות ויצירותיו נמכרות בעשרות ומאות אלפי דולרים. "במחירים הגבוהים של היום אנחנו לא יכולים לרכוש יצירות, אבל אני עוקבת אחר כל יצירה ומנהלת רישום בידי מי הן נמצאות כדי שנוכל לפנות ולהציג עבודות מתאימות בתערוכות".

- אתם מקבלים גם תרומות של עבודות נוספות?

"לאורך השנים מגיעות אלינו פה ושם מתנות והשאלות ארוכות טווח. רק לאחרונה קיבלנו כמה מתנות, אחת מהן מאספן שרכש לפי בקשתי יצירה שהגיעה למכירה - דיוקן של אהובתו הראשונה של ראובן מרומניה. יש לנו ארבע יצירות חשובות מעיזבון הפסנתרן ארתור רובינשטיין ועוד".

השנה, לרגל שנת ראובן, ייצא לאור ספר ובו הסיפורים האנושיים שמאחורי הציורים ובהמשך תתקיים תערוכה בעקבות הספר. את הספר כתבה כרמלה רובין, כלתו של הצייר. ילדיו של ראובן, דוד ואריאלה, לא עוסקים באמנות אך בדור הנכדים גידי רובין, בנם של דוד וכרמלה, הוא צייר החי בבריטניה ואילו מיכל בתם היא צלמת. ילדיה של אריאלה עוסקים בתחומים אחרים.

פרפורמנס בבית ראובן, יום ג' 21.1.14, 20:00. מס' המקומות מוגבל דמי כניסה לאירועים: 30 שקל