אופציות לעובדי חח"י מהסיבים? היועמ"ש יכריע

רשות החברות העבירה את ההכרעה בנושא ליועמ"ש יהודה וינשטיין, שצפוי להתנגד למתן האופציות ממיזם הסיבים האופטיים לעובדי חברת החשמל

הוויכוח סביב חלוקת האופציות לעובדי חברת החשמל במיזם הסיבים האופטיים - IBC - הולך ומסתבך. ל"גלובס" נודע כי בעקבות התנגדות רשות החברות למתן האופציות, ובעקבות עמדת חברת החשמל והשותפים הפרטיים במיזם, החליטה הרשות להעביר את הנושא לטיפולו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין.

לפיכך, גוברים הסיכויים להתנגדות להקצאה, ומכאן גם גובר החשש הגדול שלאור העיכוב הצפוי בתגובת המדינה, עובדי חברת החשמל יעכבו את התקדמות המיזם.

הוויכוח סביב נכונותם של עובדי חברת החשמל לקדם את המיזם, לאחר שהתברר להם כי משרד האוצר ורשות החברות מתנגדים נמרצות להעניק להם אופציות ב-IBC, מטיל צל כבד על סיכוייו של המיזם להצליח.

רשות החברות הביעה הסכמה למתן בונוסים לעובדים על בסיס הצלחה במיזם, כפי שמקובל ונהוג בחברות רבות, אבל היא לא מוכנה להעניק להם אופציות שניתנות להמרה במניות, מפני חשש ליצירת תקדים בכל החברות הממשלתיות בישראל.

אלא שהעובדים מתנגדים לקבלת בונוסים, ועומדים על כך שההסכם בינם לבין הנהלת חברת החשמל - שהסכימה לתת להם אופציות על חשבון חלקה במיזם (40%) - יקוים, ובינתיים הם מעכבים את העבודה ואת ההיערכות שלהם לפריסה.

במקביל, בעלי המניות הפרטיים במיזם נמצאים בחרדה אמיתית לאור התנגדות העובדים ו"הגילוי" שהם יכולים להפיל את המיזם בכל עת שיחפצו.

התלות הזו היתרגמה לכך שהם הסכימו לדלל את חלקם ולהעניק לעובדים אופציות, בתמורה להתחייבות של העובדים להאיץ את העבודה ולהימנע משביתות.

בעלי המניות, וכנראה גם הנהלת חברת החשמל, הגישו חוות-דעת משפטיות לרשות החברות, שלפיה ניתן לאפשר לבעלי מניות פרטיים במיזם להעניק הטבות לתאגיד שהוא בבעלות העובדים. בעלי המניות הפרטיים, כאמור, עושים זאת בלית-ברירה, מפני שהם מבינים שהמיזם נמצא בסכנה אמיתית, ומכנים זאת "שוחד" ו"סחיטה באיומים".

רשות החברות לא נענתה לדרישה, ועל-פי הערכות, גם היועץ המשפטי לממשלה לא יסכים למתכונת האופציות, ולפיכך גובר החשש מעיכוב משמעותי ואף מכישלון המיזם.

את עובדי חברת החשמל מייצגים עורכי הדין רם כספי ואורי כהן ממשרד הייעוץ סוארי. הנהלת החברה מיוצגת בידי משרד עורכי הדין הרצוג-פוקס-נאמן.