הצעת חוק: בראש הרבנות הראשית יכהן רב ראשי אחד בלבד

הצעת החוק גם מפרידה בין מוסד הרבנות לבין מערכת בתי הדין שהיא גוף שיפוטי עצמאי ■ מדובר ביוזמה משותפת של ציפי לבני, נפתלי בנט וסגנו הרב אליהו בן-דהן

בראש הרבנות הראשית יכהן רב ראשי אחד בלבד, במקום שני רבנים ראשיים אשכנזי וספרדי כיום - כך קובעת הצעת חוק ממשלתית ששרת המשפטים ציפי לבני תביא מחר (א') לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה.

מדובר ביוזמה משותפת של לבני ושל שר הדתות נפתלי בנט וסגנו, הרב אליהו בן-דהן. על-פי הצעת החוק, הרב הראשי היחיד יעמוד בראש מועצת הרבנות הראשית, וזאת בלא תלות בשאלת העדה שממנה הגיע ספרדי או אשכנזי.

הצעת החוק גם מפרידה בין מוסד הרבנות לבין מערכת בתי הדין שהיא גוף שיפוטי עצמאי. על-פי ההצעה, נשיא בית הדין הרבני הגדול והמשנה לנשיא יתמנו מקרב דייני בית הדין הרבני הגדול, בדומה לתפקיד נשיא בית המשפט העליון והמשנה לו. כיום מכהן אחד הרבנים הראשיים כנשיא בית הדין הרבני הגדול.

במשרד המשפטים מציינים כי "נראה שהמצב הקיים, שבו הנשיא ממלא תפקיד ציבורי רחב יריעה, אינו עולה בקנה אחד עם התפיסה של ייחוד הכהונה של נושא משרה שיפוטית. בנוסף, כיום הרב הראשי מתמנה לנשיא בית הדין הרבני הגדול אף אם כלל אין לו כשירות לכהן כדיין".

שינוי נוסף נוגע לכך שראש אבות בית דין בבית דין רבני אזורי (תפקיד המקביל לנשיא של בית משפט מחוזי) יתמנה רק מקרב אבות בית הדין, ולא מכוח היותו דיין שנבחר לרב עיר, וזאת בדומה לנשיא בית משפט.

על-פי הצעת החוק, על הרבנים הראשיים המכהנים כיום ועל רבני ערים המכהנים כראשי אבות בית דין רבני אזורי יחולו הוראות הדין הקיים עד לתום תקופת כהונתם.

לדברי לבני, "בישראל יש ראש ממשלה אחד, נשיא אחד, נשיא בית משפט עליון אחד, רמטכ"ל אחד - ולכן הגיע הזמן שיהיה גם רב אחד לעם אחד. הגיע הזמן להפסיק את הפילוג העדתי המיושן בעם ולהביא לקירוב לבבות. הגיע הזמן שלמדינת ישראל יהיה רב ראשי אחד שיאחד את כל החלקים השונים בחברה הישראלית, רבנות שתיתן שירות לכלל עדות ישראל במקום הפרדה עדתית פורמלית ומיושנת. כיבוד המסורת מבית של כל אחד ואחת מאיתנו לא צריך לבוא יד ביד עם פלגנות".