דיסקונט: הוועדה לבחירת דירקטורים תבחר מועמדים בקרוב

הוועדה, בראשות השופטת בדימוס אילה פרוקצ'יה, צפויה לבחור מועמדים לאיוש 3 דירקטורים בבנקים ■ הוועדה תכלול שני דח"צים מדיסקונט

הוועדה למינוי דירקטורים בבנקים, בראשות השופטת בדימוס אילה פרוקצ'יה, תתכנס שוב בקרוב לצורך בחירת מועמדים לתפקיד דירקטורים, הפעם לראשונה בבנק דיסקונט. ככל הנראה באזור חודש ספטמבר ייערכו הבחירות לבחירת 3 דירקטורים בבנק, כך שתהליך העבודה של הוועדה צפוי להתחיל כבר בחודשים הקרובים.

בחודש דצמבר אשתקד הפך בנק דיסקונט לבנק ללא גרעין שליטה, בעקבות ההחלטה של קבוצת ברונפמן שראן לוותר על השליטה בבנק, ולמכור את מרבית החזקותיהם בבנק, תהליך שכבר החל ושצפוי להסתיים עוד השנה. בעקבות הפיכת דיסקונט לבנק ללא גרעין שליטה, הרי שבחירת המועמדים לדירקטוריון נעשית על ידי ועדה חיצונית בפיקוח של בנק ישראל.

דירקטוריון דיסקונט כלל עד לאחרונה 11 דירקטורים (לא כולל היו"ר יוסי בכר). בעקבות יציאת הקבוצה מגרעין השליטה, עזב באחרונה יוסף צ'חנובר את תפקידו כדירקטור בבנק, לאחר שנאלץ להתפטר מהדירקטוריון בשל קירבתו לבעלי השליטה, ובמקומו לא מונה מחליף. בנוסף, ישנם שני דירקטורים בבנק שהקדנציה שלהם צפויה להסתיים השנה. מדובר באילן בירן המכהן כדח"צ, ושצפוי לסיים קדנציה שנייה בתפקיד בסוף חודש אוקטובר, וכן באילן עייש, המוגדר כדירקטור בלתי תלוי, ושצפוי גם כן לסיים קדנציה שנייה בתפקיד בתחילת חודש נובמבר.

הרכב הוועדה לבחירת הדירקטורים צפוי להיות דומה לזה שהיה בוועדה האחרונה שבחרה את הדירקטורים בבנק לאומי, קרי, מלבד השופטת פרוקצ'יה יהיו גם דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים והח"כ לשעבר חיים אורון.

הוועדה לבחירת דירקטורים בלאומי כללה גם שני דח"צים של הבנק. בעבר הייתה לא מעט ביקורת על ההחלטה לצרף דירקטורים בבנק לוועדה, וזאת בשל פוטנציאל ניגוד העניינים של דירקטורים קיימים שלא ירצו להכניס גורמים שישנו את ההגמוניה של הדירקטוריון. אולם, למרות הביקורת, גם הפעם צפויה הוועדה לכלול שני דח"צים, הפעם כמובן מבנק דיסקונט.

תפקיד נחשק

תפקיד דירקטור בבנק נחשב נחשק למדי, שכן מלבד היוקרה הוא מגלם שכר שעשוי להגיע למאות אלפי שקלים בשנה ממשרה שהיא חלקית בלבד.

לתפקיד הדירקטור בבנק לאומי הגישו מועמדות כ-180 איש, מה שגרם לוועדה להאריך את פעילותה עד אשר בחרה את המועמדים. לכן, לא מן הנמנע כי הפעם תחל עבודתה קרוב לחצי שנה לפני האסיפה, כלומר כבר בחודשים מארס-אפריל. במקביל לבחירת הדירקטורים בדיסקונט, תצטרך הוועדה גם לבחור מועמדים לתפקיד דירקטורים לבנק לאומי (הוועדה תתכנס בנפרד לבחירת דירקטורים בבנק לאומי בוועדה שתכלול דח"צים מלאומי).

על אף שמשרת הדירקטור בבנק פופולרית למדי, גורמים במערכת הבנקאית מציינים כי התהליך הפומבי של בחירת הדירקטורים מדיר את רגליהם של גורמים בכירים מלהגיש את מועמדותם.

"אנשים עם ניסיון בנקאי עשיר, בדמות של מנכ"לים לשעבר, חושבים פעמיים אם להגיש מועמדות, כי הם לא מרגישים בנוח לקיים מעין מסע בחירות ולשווק את עצמם, הן בוועדה הבוחרת את המועמדים הסופיים והן בקרב כלל בעלי המניות בבנק שבוחרים למי להצביע", אומר גורם בנקאי בכיר.

בחירות סוערות

נזכיר כי הבחירות האחרונות לתפקיד הדירקטור בבנק לאומי היו סוערות למדי. כאמור, הוועדה קיבלה רשימה ארוכה של מועמדים, ולאחר שבחרה את המועמדים הסופיים, התמודדה הוועדה עם ביקורת קשה מצד אנשים שהגישו מועמדות ולא נבחרו. בין היתר נטען כי לא ברור איך הוועדה קיבלה החלטות, וכי אין תיעוד מלא של הפרוטוקולים.

התלונות הגיעו עד למבקר המדינה, שאמנם ציין כי הוועדה התנהלה באופן ענייני, אך יחד עם זאת מצא ליקוי משמעותי בתיעוד הליכי מיון דירקטורים בלאומי. כעת יהיה מעניין לראות איך תיישם הוועדה את הביקורת שהוטחה בה.