פעמיים כי טוב?

שלישי הוא הערב המבטיח של רשת, אך רק חצי מההבטחה הזו מתקיים

"משחקי השף" ו"מצב האומה", יום ג' מ-21:00, ערוץ 2 רשת

נתחיל דווקא בחדשות הטובות: התוכנית הכי מצחיקה, הכי לא מתחנפת, הכי גבוהה והכי מעניינת על המסך, חוזרת לעונה חדשה. אני מתכוון כמובן ל"מצב האומה", שמתחילה הערב (ג') עונה חדשה בפרק שצולם במנהטן, כמעין משל על מצבה של המדינה שמקיימת יחסי אהבה-שנאה עם ידידתה הגדולה, או אולי כהכנה ליום שבו ייאלצו לא רק כוכבי "מצב האומה" אלא גם צופיה הנאמנים לחפש עתיד טוב יותר מעבר לים.

וזה אולי מה שמרתק, ותמיד היה, אצל חברי "מצב האומה": הם יודעים שמדובר בחגיגות הפוסט-הפסד, הם חפים מכל אשליה, כשהם יורדים על מירי רגב ("איך אומרים 'מירי רגב' באנגלית? 'שרה פיילין'"), הם לא עושים זאת ממקום של מי שעדיין רואה את עצמו כסמכות העליונה (כמו למשל חבריהם ב"ארץ נהדרת"), אלא כמי שיודעים שבכל דקה שעוברת נולד בקרב הצופים עוד אוהד פוטנציאלי של רגב, בעוד מספר צופיהם הולך ומתמעט.

לפיכך הם לא מנסים להשיב מלחמה, אלא רק לצחוק כל הדרך למטה: אם לפני שתי עונות, הגדיר זאת ליאור שליין במילים: "אנחנו התזמורת של הטיטניק", הרי שעתה הם נמצאים כבר על הקרחון ההולך ונמס - שספק אם יגיע לחוף מבטחים במערב.

וכל זה, כמובן, כל-כך עצוב עד שמוכרחים לצחוק על זה מעט.

עוד כמה שעות על האש

לעומת זאת, מ"משחקי השף" קצת קשה לצחוק, קשה גם להתרגש: אחרי שהצוות של "מאסטר שף", המתחרה הוותיקה, מצליח להיכנס למטבח כדי לחמם משהו, ויוצא משם עם מטעמי רייטינג ברוטב דמעות ובניחוח מוכר ואהוב - נראית "משחקי השף" כמו מעברון ארוך ב"ערוץ האוכל".

האם מדובר בסוף פסוק? ממש לא: מאיר אדוני עוד יכול לגלות את השילוב העממי-אליטיסטי שהפך אותו לשף מעניין כל-כך; אסף גרניט, שהתמחה ביצירת תרבות אוכל מאווירה, עוד יכול לפרוץ באותה חוצפה כפי שעשה לאורך הקריירה הקולינרית שלו; ואפילו מושיק רוט, המוכר מעט פחות לקהל הישראלי, יכול לגלות מול המצלמה את הממזריות שהפכה אותו לאחד השגרירים המצליחים שלנו בעולם הקולינרי. אתם יודעים מה? אפילו למירי בוהדנה אני נותן צ'אנס להשתפר.

הבעיה היא ש"משחקי השף" לא חיה בבועה: גם אם נרצה מאוד לתת את הקרדיט להפקה ולהניח שהתבשיל הלא ברור הזה מכיל באמת את כל חומרי הגלם הנכונים, וצריך לתת לו רק עוד כמה שעות על האש - יהיה זה קשה מאוד.

ההשוואה ל"מאסטר שף" היא מיידית, ובלשון המעטה, מאוד לא מחמיאה ל"משחקי השף", שעלולה להפוך מארוחת גורמה למזון לתינוקות מול "בייבי בום" המצליחה (בפרק הבכורה ניצחו השפים מכוח האינרציה. נראה כי זה הולך להשתנות בקרוב מאוד).

על הנייר זה היה אמור להיות הערב החזק של רשת. בפועל, ספק אם הקינוח האיכותי בדמות "מצב האומה" יצליח לפצות על המנה העיקרית הלא עשויה מספיק.