הערכות: עלייה של 30% בביקוש לפרסום בטלוויזיה בחודש ינואר

‎אנשי המדיה טוענים כי השנה נפתחה בסערה עקב לוח השידורים האטרקטיבי ובשל היערכות נכונה של המפרסמים

לאחר חודשים של ביקושים סבירים, ינואר הולך ומסתמן כחודש בעל ביקוש גבוה במיוחד לפרסום בטלוויזיה. הדבר מפתיע נוכח האפיון הרגיל של החודש בשנים הקודמות, שכלל ביקושים נמוכים-סבירים.

"השנה נפתחה בסערה", אומר נבו כרמי, המשנה למנכ"ל יהושע TBWA. "בניגוד למקובל, חודש ינואר מסתמן כחודש עתיר ביקושים בטלוויזיה. כעת הזכייניות נהנות מביקושים גבוהים, עד כדי כך שהן נאלצות לדחות חלק מהשיבוצים כדי לא לחרוג ממכסת הדקות המותרת לשידור".

- מדוע זה קורה?

"קודם כל צריך להתייחס להמשך מגמת התעוררות בשוק הפרסום כפי שחווינו במהלך 2013 לעומת ל-2012, וכן למאמצים של חברות המדיה להסיט פעילות לקוחות לחודשים שנחשבים בעלי ביקוש נמוך, כדי לשפר ביצועים על-ידי בונוסים.

"חברות המדיה תמיד מנסות לכוון את הלקוחות שיעלו בטלוויזיה בתקופות ביקוש נמוכות - לתת להם יותר חשיפה בפחות כסף - רק שהפעם כנראה שהרבה הצליחו, וחודש שתמיד מאופיין בביקוש נמוך הפך להיות נקודתית עם ביקוש גבוה".

לדבריו, התופעה הזו בולטת במיוחד לאור העובדה שהיצע הרייטינג החודש מאוד גבוה. שלושת הזכיינים מייצרים נתוני צפייה גבוהים, הן אבסולוטית והן יחסית לעצמם. המפרסמים נהנים מרייטינג גבוה, שמאפשר צבירת כיסוי גבוהה בזמן קצר עבור רוב הקהלים.

לוח שידורים מושקע

אילנה מונקה, מנכ"לית יוניון מדיה, מעריכה כי בחודש ינואר הנוכחי הביקושים לפרסום בטלוויזיה גבוהים בכ-30% לעומת ינואר אשתקד. לטענתה, הביקושים נובעים מלוח שידורים מושקע ביותר של הזכייניות, הכולל תוכניות פרימיום רבות והשקות שונות של תוכניות כגון "אקס פקטור", "ארץ נהדרת" וה"היפה והחנון".

לדבריה, "כמובן שעם לוח שידורים כזה רמת הקשב של הצופים גבוהה מאוד, אפקטיבית ומייצרת מעורבות רבה, ומבחינתנו, כמתכנני מדיה, אנו ממליצים מאוד ללקוחות לעלות בחודש ינואר בטלוויזיה ולנצל כך את המחירים הנוחים עם רייטינג גבוה ולוח שידורים מושקע".

לדברי רן בר-און, מנכ"ל מדיה קום, חלק מהביקוש נובע מהמחירים ומהבונוסים שהזכיינים נותנים מראש עבור חודש ינואר. כמו כן, לדבריו "יש תוכניות עתירות רייטינג של הזכיינים שהמפרסמים אוהבים להופיע בהם".

להערכתו, הביקוש בהחלט הוא סימן להרבה אופטימיות לגבי המשך 2014: "רואים כבר גם את פברואר, שמסתמן חיובי מאוד מבחינת ביקושים, ומארס-אפריל זה כבר חודשי ביקוש הסמוכים לפסח, כך שהכיוון חיובי".