נשיא קבוצת הכדורגל ברצלונה התפטר עקב חשדות למעילה

החקירה סביב עסקת רכישתו ניימאר הובילה לסיום תפקידו של סנדרו רוסל במועדון; רוסל: "מזה תקופה שמשפחתי ואני סובלים מאיומים והתקפות"

רעידת אדמה בברצלונה: נשיא מועדון הפאר, סנדרו רוסל, התפטר היום (ה') מתפקידו, בצל פתיחתה של חקירה פלילית מקיפה בספרד סביב עסקת רכישתו בקיץ האחרון של הכוכב הברזילאי, ניימאר, והחשדות שרוסל מעל, לכאורה, בכספיה של קבוצת הכדורגל הקטאלונית, שנמצאת בבעלות של כ-160 אלף חברי המועדון ("סוסיוס") שלה.

ברצלונה דיווחה כי רכשה את ניימאר מקבוצת סנטוס הברזילאית תמורת 57.1 מיליון אירו, שהתחלקו בין מספר גורמים שונים שהיו מושקעים בכרטיס השחקן שלו. עם זאת, סביב העסקה נוצר כאוס גדול, שכן חלק מאותם גורמים טענו כי כלל לא קיבלו את הכספים שהגיעו להם, ואיימו לתבוע את ברצלונה. במקביל, פרסומים שונים בספרד טענו כי בפועל, סכומים הרבה יותר גבוהים התגלגלו בעסקה מאשר אותם 57.1 מיליון אירו שברצלונה טענה כי שילמה עבור השחקן. חוסר השקיפות הוביל את אחד מחברי המועדון של ברצלונה להגיש תלונה בנושא, וכך העניין החל להתגלגל לבית המשפט. כאמור, ביהמ"ש פתח כעת בחקירה מקיפה, במסגרתה הורה השופט, בין היתר, להוציא חוקרי פשיעה כלכלית מיוחדים לברזיל, שתפקידם יהיה לאסוף את כל המסמכים והתיעוד הרלוונטי הקשורים לעסקת ניימאר.

במסיבת עיתונאים בשעת לילה מאוחרת, נימק רוסל את החלטתו לעזוב את התפקיד, כשאמר: "מזה תקופה שמשפחתי ואני סובלים בשקט מאיומים והתקפות. האיומים וההתקפות הללו הביאו אותי לחשוב האם להיות נשיא אומר שאני צריך לסכן את משפחתי. בימים האחרונים אני עובר מסע לא הוגן של האשמות, שהביאו לתביעה נגדי...הנהלת המועדון הזה היא צוות, והצוות הזה הוביל את המועדון להצלחות גדולות. אני לא מוכן שהתקפות לא הוגנות יגרמו לפגיעה ביכולת הניהול או בתדמית של המועדון. וזו הסיבה שאני חושב שהגיע זמני לסיים את תפקידי".

היסטוריה של עסקאות מפוקפקות בברזיל

רוסל, 49, נבחר לנשיאות ברצלונה ב-2010, אחרי שזכה ב-61.3% מהקולות בהצבעה שנערכה בקרב חברי המועדון. הוא החליף בתפקיד את ז'ואן לאפורטה, שכיהן במשך שבע שנים רצופות כנשיא בארסה והוביל אותה להצלחות גדולות - כולל ארבע אליפויות ספרד ושתי זכיות בליגת האלופות. רוסל שימש בעבר כאחד מסגניו של לאפורטה, אך הסתכסך איתו וב-2005, אחרי שנתיים בלבד כסגנו, עזב את הקאמפ נואו.

לפני מספר שנים הוציא לאפורטה לאור ספר, בו טען כי ב-2004, אז רוסל עדיין שימש כסגנו, הוא הגיע אליו עם הצעה בסך 100 מיליון אירו מצ'לסי עבור כוכב הקבוצה באותם ימים, רונאלדיניו. לדברי לאפורטה, רוסל אמר לו על ההצעה: "הם רוצים לתת לנו עמלה אישית של 10%, נחלק ביננו 10 מיליון אירו".

רוסל ניהל בעבר, עד שהגיע להנהלת ברצלונה ב-2003, את מערך השיווק של נייקי בברזיל, והמשיך גם לאחר מכן לעמוד בראש חברת שיווק ספורט שבבעלותו. מתוקף כך, הוא היה בקשר עסקי צמוד להתאחדות הברזילאית, שנהנית שנים ארוכות מחסותה של נייקי. שמו של רוסל נקשר מספר פעמים בשנים האחרונות לעסקאות מפוקפקות בברזיל וגזירת עמלות שונות, אך אשמתו מעולם לא הוכחה בבתי המשפט. בין היתר, פעל רוסל באופן צמוד מול ריקארדו טישיירה, עסקן הספורט הברזילאי שעמד 22 שנים בראש ההתאחדות המקומית וגם שימש בתפקידים בכירים בפיפ"א, אך התפטר ב-2012 בתום שנים ארוכות בהן נחשד בשחיתויות שונות.