הפיץ ביצים "שיש בהן סכנת נפשות" - ונקנס במיליון שקל

בנוסף, ביהמ"ש גזר על יוסי עמר, בעלי "יוסי ביצים", כ-4 חודשי מאסר בפועל (שרוצו כבר) ו-8 חודשי מאסר על-תנאי, על שהפיץ משטחי הרשות הפלסטינית לישראל ביצים מבלי שעברו בידוק ופיקוח, ואשר היו עלולות לגרום לסלמונלה

בית המשפט המחוזי מרכז גזר כ-4 חודשי מאסר בפועל (שרוצו כבר בתקופת המעצר, ועל כן לא יהיה עונש מאסר נוסף), 8 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בסך מיליון שקל, על יוסי עמר, בעלים של מכון המיון המורשה "יוסי ביצים", אשר הורשע על-פי הודאתו, במסגרת הסדר טיעון, בעבירות שעניינן עשיית מעשה במזיד העלול להפיץ מחלה שיש בה סכנת נפשות.

זאת, לאחר שהוביל והפיץ בשטחי ישראל ביצים שהוכנסו לארץ משטחי הרשות הפלסטינית לישראל מבלי שעברו כל בידוק ופיקוח, ואשר היו עלולות לגרום למחלת הסלמונלה המסכנת חיי אדם.

גזר הדין ניתן במסגרת פרשת רשת הברחות הביצים מהרשות הפלסטינית לתחומי ישראל. באוגוסט 2012 הגישה פרקליטות מחוז מרכז כתבי אישום כנגד 14 נאשמים החשודים בהפעלת רשת ההברחות.

בכתב האישום המקורי, חברי רשת הברחת הביצים הואשמו בהלבנת הון בהיקף של כ-9 מיליון שקל ובעבירות לפי חוק מס הכנסה ומע"מ בסדר גודל של לפחות 7 מיליון שקל.

זאת, לאחר שהעבירו לכאורה, באמצעות רשת הברחות, לפחות 72 משאיות משטחי הרשות הפלסטינית לישראל מבלי שעברו כל בידוק בטחוני, ולמעלה מ-10 מיליון ביצים העלולות לגרום למחלת הסלמונלה, המסכנת חיי אדם.

עמר, בן מושב אבן-מנחם, היה אחד ממשווקי הביצים הגדולים בישראל, בשם המסחרי "יוסי ביצים". שמו לא נכלל כנאשם בכתבי האישום המקוריים שהוגשו נגד שאר חברי רשת ההברחות ועובדי מועצת הלול, משום שהתחמק מהמשטרה כאשר נודע לו כי בכוונת המשטרה לעצור אותו בחשד למכירת הביצים המזויפות, והוא נדרש לחקירה.

על-פי עובדות כתב האישום המקורי שהוגש נגד עמר, עמר התחמק ממעצר במשך 3 שבועות, תוך שהוא מחליף טלפונים ומקומות לינה.

מעובדות כתב האישום המתוקן בו הודה עמר עולה כי כבעלים של מכון מיון ביצים מורשה מוטלת על עמר אחריות לשמירה על בריאות הציבור, וזאת על-ידי עריכת בדיקה לביצים ופיקוח וטרינרי. הבדיקה נועדה, בין היתר, למנוע את התפשטות חיידק הסלמונלה.

אולם, עמר היה מעורב לכאורה בהפצתן של ביצים אשר הובאו משטחי הרשות הפלסטינית ולא עברו כל בדיקה ופיקוח. על הביצים, נטען, היו חותמות מזויפות היוצרות מצג כוזב לפיו הן עברו כביכול בדיקה וחיתום על-ידי מכוני מיון ישראליים. בכתב האישום המתוקן לא צוינו כמויות הביצים המזויפות שעמר הפיץ.

השופטת ורדה מרוז ציינה כי "העבירות בהן הורשע הנאשם חמורות. חומרת יתר יש לייחס למעילה שמעל הנאשם באמון שניתן בו כאשר הופקד בידיו מכון מיון מורשה, אשר חובתו להקפיד על בדיקות הביצים, מיונן, אחסנתן והעברתן בתנאים הנדרשים - לשם שמירה על שלום הציבור ובריאותו".

לדבריה, "הנאשם מעל בתפקידו ברגל גסה תוך זלזול בשלומו ובריאותו של הציבור. את מעשיו ביצע על רקע רצונו להפיק רווחים קלים. בנסיבות אלה מדובר במעשים חמורים, אשר יש להשית בגינם עונשים חמורים ומרתיעים".

"עם זאת", הוסיפה השופטת, "בהעדר אינדיקציה לכמות הביצים שהוביל הנאשם, מקובלת עליי עמדת באי-כוח הצדדים כי אין למצות עמו את הדין. לפיכך, הסדר הטיעון, המייחס משקל מכריע לגובה הקנס, הינו ראוי והולם".