הברחת הביצים מהרשות הפלסטינית: כתב אישום נגד "יוסי ביצים"

יוסי עמר וחברי רשת הברחת הביצים מואשמים בהלבנת הון בהיקף של כ-9 מיליון שקל ובעבירות לפי חוק מס הכנסה ומע"מ בהיקף של 7 מיליון שקל לפחות

נאשם נוסף בפרשת רשת הברחות הביצים מהרשות הפלסטינית לתחומי ישראל: היום (ב'), בהמשך לכתב האישום שהוגשו לפני כשבועיים כנגד 14 נאשמים החשודים בהפעלת רשת ההברחות, הגישה פרקליטות מחוז מרכז לבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה כתבי אישום מתוקנים בפרשה, המכילים גם אישומים כנגד יוסי עמר, בעלים של מכון המיון המורשה "יוסי ביצים", אחד ממכוני מיון הביצים הגדולים בארץ.

חברי רשת הברחת הביצים, יחד עם עמר, מואשמים בהלבנת הון בהיקף של כ-9 מיליון שקל ובעבירות לפי חוק מס הכנסה ומע"מ בסדר גודל של לפחות 7 מיליון שקל. זאת, לאחר שהעבירו לכאורה, באמצעות רשת הברחות, לפחות 72 משאיות משטחי הרשות הפלסטינית לישראל מבלי שעברו כל בידוק בטחוני, ולמעלה מ-10 מיליון ביצים העלולות לגרום למחלת הסלמונלה, המסכנת חיי אדם.

עמר, בן מושב אבן-מנחם, הוא אחד ממשווקי הביצים הגדולים בישראל, בשם המסחרי "יוסי ביצים". שמו לא נכלל כנאשם בכתבי האישום המקוריים שהוגשו נגד שאר חברי רשת ההברחות ועובדי מועצת הלול, משום שהתחמק מהמשטרה ונדרש לחקירה.

מעובדות כתב האישום המתוקן עולה כי כבעלים של מכון מיון ביצים מורשה מוטלת על עמר אחריות לשמירה על בריאות הציבור, וזאת על-ידי עריכת בדיקה לביצים. הבדיקה נועדה, בין היתר, למנוע את התפשטות חיידק הסלמונלה.

אולם, עמר היה מעורב לכאורה בהפצתן של ביצים אשר הובאו משטחי הרשות הפלסטינית ולא עברו כל בדיקה ופיקוח וטרינרי. על הביצים, נטען, היו חותמות מזויפות היוצרות מצג כוזב לפיו הן עברו כביכול בדיקה וחיתום על-ידי מכוני מיון ישראליים.

עוד על-פי עובדות כתב האישום, עמר התחמק ממעצר במשך 3 שבועות, תוך שהוא מחליף טלפונים ומקומות לינה.

שוחד וזיוף

לפני כשבועיים הגישה החוליה לאכיפה כלכלית משולבת בפרקליטות מחוז מרכז לבית המשפט המחוזי מרכז שני כתבי אישום בגין הפעלת רשת הברחות מוצרים מהרשות הפלסטינית לישראל. כתבי האישום הוגשו נגד 10 אנשי ארגון ההברחות, 3 בנות זוג של אנשי הארגון ונגד חברה בבעלותו של אחד הנאשמים.

נאשם מרכזי בכתב האישום הוא שי משה, רכז המודיעין במועצת הלול. הוא נאשם בלקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים, בכך ששיתף פעולה לכאורה עם כנופיית המבריחים.

מכתבי האישום, שהוגשו באמצעות עורכי הדין מורן אדרי-טרבלסי, איתן פינקלשטיין ונורית בביוף, עולה כי במהלך תקופה ארוכה עשרה מן הנאשמים ותושב הרשות הפלסטינית קשרו קשר על מנת להעביר במעבר חוצה שומרון עשרות משאיות ובהן מטען שטיבו אינו ידוע, שמקורו בשטחי הרשות הפלסטינית, לישראל.

עוד צוין באישום כי במסגרת הארגון, ועל מנת להגדיל את רווחיהם הכלכליים, ביצעו חברי הארגון עבירות פליליות רבות, בהן מתן וקבלת שוחד, זיוף בנסיבות מחמירות, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, עשיית מעשה העלול לגרום מחלה, עבירות על-פי חוק איסור הלבנת הון, בהיקף של לפחות 8.9 מיליון שקל ועבירות לפי חוק מס הכנסה ומע"מ בסדר גודל של לפחות 7 מיליון שקל.

פעילותו של הארגון, נטען, התאפשרה נוכח ניצול תפקידם וסמכויותיהם של חלק מחברי הארגון במעבר חוצה שומרון ושל הנאשם שי משה במועצת הלול - והכול תמורת בצע-כסף. זאת, חרף מודעותם של הנאשמים לסיכון הביטחוני והבריאותי המובנה במעשיהם.

על-פי כתב האישום, חברי הארגון הטביעו על הביצים חותמות מזויפות הנחזות כחותמות אשר הוטבעו במכוני מיון ישראליים אשר בדקו את הביצים. שי משה מואשם כי סייע להבריח ביצים אלה לישראל, ומנגד נקט אמצעי אכיפה כנגד המתחרים, בכך שהשמיד את סחורתם - והכול על מנת להגדיל את רווחי הארגון וליצור בלעדיות של הארגון בשוק הביצים המזויפות.

משה מואשם גם בשיבוש מהלכי חקירה לאחר שהזהיר לכאורה את יוסי עמר כי הוא מבוקש לחקירה. בנוסף, הוא מואשם בסחיטתו באיומים של מוכר משוק הכרמל, אשר משה ידע כי הוא מוכר ביצים מזויפות.

התיק נחשף לאחר חקירה ממושכת של היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ).