חברות הייעוץ הבינל' חוזרות לישראל למאבק בשוק הסיטונאי

פרטנר שכרה את אנליסיס, סלקום שכרה את נרה ■ הוט תעבוד עם טאסק, ובזק לא החליטה עדיין

השימוע בנושא השוק הסיטונאי הופך להיות יעד עליון עבור החברות פרטנר, סלקום ובזק, והן נערכות למאבק עיקש - כל אחת בדרך שלה. ל"גלובס" נודע שפרטנר שכרה את שירותיה של חברת הייעוץ הבינלאומית אנליסיס כדי שתלווה אותה בתהליך, וסלקום שכרה את חברת נרה.

בזק עבדה עם PWC, בעת השימוע על הפחתת הקישוריות הקווית, וסיפקה לה ייעוץ בנושא עלויות ההון בתחשיבים של משרד התקשורת, ועבודתה הקודמת סביר להניח תשמש את בזק גם כעת. הוט, שהיא כרגע לא צד לשימוע, אבל קרוב לוודאי שתהיה ממשיכה לעבוד עם חברת טאסק בראשות אילן שחורי.


אנליסיס ונרה הן שתי חברות ייעוץ מוכרות וותיקות שפעלו בישראל כבר מספר רב של פעמים, הן במסגרת עבודות שעשו למשרד התקשורת, בנושאי קישוריות סלולרית, והן כיועצות לחברות בצד השני. השתיים מכירות היטב את מבנה השוק הישראלי ואת העבודה מול משרד התקשורת מבפנים ומבחוץ ויהיה מעניין לראות מה יציגו הפעם לגבי המודל שאותו בחר המשרד ועל רמת המחירים שפרסם.

בעולם נצבר ניסיון רב לגבי מודל השוק הסיטונאי לפיו חברות התשתיות (חברות הבזק בעיקר) מאולצות להחכיר את התשתיות שלהן למתחרים במחירים מפוקחים שקובע הגוף המפקח. מאמרים רבים נכתבו על הנושא כולל אנליסיס ונרה שבחנו את הצלחת המודל במדינות שונות והגיעו למסקנות שהצלחתו מוגבלת ושלצד קידום התחרות, מדינות רבות, בעיקר באירופה, נתקעו לאורך שנים בגלל שהמודל פגע בתמריצים להשקעות של חברות התשתית, ויעיד על כך מצב תשתיות התקשורת במדינות אירופה שאינו מהמשופרים בעולם.

בעיקר יהיה מעניין לראות את ההשוואות הבינלאומיות לרמות המחירים בשווקים סיטונאיים בעולם, שכן המדדים הבינלאומיים מראים שמחירי החכרת התשתיות למתחרים, גבוה בהשוואה למחירים שקבע משרד התקשורת, ואת הנימוקים מדוע המחיר צריך להיות יותר נמוך בישראל.

מנגד, יהיה מעניין מאד לראות כיצד אנליסיס ונרה ינסו לשכנע שהמודל והמחירים, אינם תומכים ביעדי משרד התקשורת להרחבת התחרות בתחום הטלוויזיה על גבי האינטרנט, ולמעשה מקבעים כאן סיטואציה של חברות תשתית חזקות שמציעות סל שירותים כולל בעוד פרטנר וסלקום לא יכולות להציג סל שירותים מלא כמותן.