תחום אבחון המחלות נחשב לפחות סקסי בביומד - לא עוד

שני בכירים בתאגיד אבוט מספרים ל"גלובס" כי בעתיד לא רק שבדיקות המעבדה שנעשה יהיו מדויקות ומהירות יותר, הן גם יהיו חייבות להיות זולות ונגישות לכמה שיותר אנשים

ודאי שמעתם על הרב רנטגן, המקובל אולטרהסאונד והבאבא CT, אבל סביר להניח שלא נתקלתם באדמו"ר ביומרקר. תחום האבחון ממילא נחשב לצדדי ופחות "חם" בעולם הביומד, אך גם בתוכו יש מעמדות. הדמיה היא לרוב התחום הסקסי יותר, ואילו בדיקות המעבדה, כגון בדיקות דם, שתן ורוק, הן סקסיות פחות. עם זאת, נדמה שהדברים משתנים.

בשנה האחרונה, כמו בשנים קודמות, יש פעילות ענפה בשוק בדיקות המעבדה. העסקה הגדולה ביותר בתחום מדעי החיים השנה בחו"ל הייתה של חברת Life Technologies, שנרכשה על ידי Thermo Fisher ב-13.6 מיליארד דולר. ללייף טכנולוג'יז יש טכנולוגיות רבות, אך אחת הבולטות שבהן, שבעיקר בזכותה נרכשה החברה, היא היכולת לבצע ריצוף מהיר של גנום אנושי במחיר הכי נמוך בתעשייה.

2013 הייתה טובה לתחום האבחון העולמי. לצד כמה רכישות במיליארדי דולרים, בוצעו גם שלוש הנפקות משמעותיות בנאסד"ק. שוק הדיאגנוסטיקה המעבדתית העולמי מוערך היום ב-50 מיליארד דולר, והוא צפוי לצמוח ל-70 מיליארד דולר עד 2017. בין הסיבות לשגשוג אפשר למנות את ההתקדמות בתחום פענוח הגנום; את הרפואה המותאמת אישית, שמובילה לכך שתרופות רבות מושקות עם בדיקה לאיתור חולים שמתאימים במיוחד לקבל אותן; גם שוק חדש של בדיקות בבית הלקוח או באופן מיידי בקליניקה של הרופא תורם לתחום; וכן צורך מוגבר באבחון מחלות זיהומיות במדינות המתפתחות.

בעבר ישראל הייתה חזקה מאוד בתחום האבחון משני הסוגים - הדמיה ובדיקות מעבדה. בעבר אפילו הוצע שהמאמצים הממשלתיים יתמקדו רק בתחום הזה, שבו ניתן להגיע להצלחות במהירות ובזול יחסית לעומת פיתוח תרופות. כיום הבולטות של חברות האבחון המעבדתי הישראליות פחתה, אך עדיין אפשר למצוא אותן גם בבורסה - ביו וויו, חלק מהפעילות של פרוקוגניה, אקסלנז, כמחצית מהפעילות של באטמ ומיקרומדיק.

סדרה של בדיקות סופר-מהירות

אחת החברות המובילות בשוק האבחון היא אבוט. בראיון ל"גלובס", שני בכירים מן החברה סיפרו לנו על הדרך שבה הם רואים את השוק. בריאן בלייזר הוא סמנכ"ל תחום הדיאגנוסטיקה באבוט, וד"ר ג'ון פרלז הוא סמנכ"ל המחקר הדיאגנוסטי והאחראי על מוצרים חדשים בתחום. לאבוט שיתוף פעולה עם חברת ביו וויו, והיא כבר רכשה את חברת סטארלימס הישראלית ב-123 מיליון דולר.

"שוק האבחון המעבדתי צומח בעולם ב-4%-5% בכל שנה", אומר בלייזר, "התחומים הצומחים במיוחד הם אבחון מוקדם של סרטן, בדיקות להתאמת תרופות באופן אישי ובדיקות גנטיות. האחרון הוא תחום חדש יחסית, שכבר מגלגל 2 מיליארד דולר וצומח ב-10%-20% כל שנה. עוד תחומים חדשים ומלהיבים הם אבחון מוקדם של מחלות לב באמצעות סמנים ביולוגיים בהפרשות". אלה הם המספרים הכלל עולמיים.

- איך תיראה מעבדת העתיד?

בלייזר: "לא רק שיהיה דגש על דיוק ואיכות הבדיקה כבעבר, אלא גם על היכולת להביא אותה אל כל החולים מהר ובזול. כלומר, במעבדות העתיד יהיה דגש על אוטומציה של המעבדה, על אינטגרציה טובה יותר לתוך העבודה של המוסד הרפואי, וציפייה מספק הבדיקות - אנחנו - להביא מוצר הרבה יותר מוגמר ופשוט לתפעול".

עוד טרנד צפוי הוא מעבדות קטנות יותר, שיהוו שלוחות של המעבדות הגדולות אבל יפעלו בתוך בתי חולים קטנים או ליד קליניקות רפואיות. כמו כן, מתבססת סדרה של בדיקות סופר-מהירות לביצוע על ידי אחות או רופא, במפגש עם החולה בקליניקה או בחדר המיון, כך שהתוצאה תופיע עוד בזמן שהחולה והרופא משוחחים. "התחום הזה נמצא בצמיחה דו-ספרתית", אומר פרלז.

- אילו טכנולוגיות לרכישה נמצאות ברשימת המשאלות שלכם?

פרלז: "סמנים לאבחון מוקדם של סוגים שונים של סרטן, אבל גם של מחלות לב וסוכרת; סמנים המעידים על קצב התקדמות המחלה עוד לפני שהיא התפרצה לתסמינים קליניים; וסמנים שיאפשרו לנטר את תהליך הטיפול ולדעת במהירות אם הוא מצליח.

"היינו רוצים לראות טכנולוגיות חישוביות לשילוב של מידע מכמה סמנים ברמה הסטטיסטית. יש לנו פעילות כזו עם מכון ויצמן, במסגרת תוכנית 'נופר' של המדען הראשי", מוסיף פרלז, "כמו כן יש פריצות דרך בתחום החומרה, שיאפשרו לנטר את החומרים המעניינים מתוך כמויות קטנות של דם, כדי שלא נצטרך להוציא מהחולה מבחנה שלמה לכל בדיקה. בתעשייה עובדים גם על חיישנים מושתלים, אבל אני פחות מתלהב מזה ברמה האישית, ובאבוט כלל לא עובדים על זה".

בלייזר: "תחום הבדיקות הביתיות הוא תחום צומח, אבל החלטנו לא להיכנס אליו כרגע, כי הוא דורש יכולות שאינן בתחומנו".

ב-2013 פוצלה חברת אבוט לשתיים - תחום התרופות מותג מחדש בשם Abvie, ואבוט נותרה חברת תרופות ומכשור רפואי. בתחום המכשור הרפואי, החברה פופולרית בין היתר בזכות המוצרים הקרדיולוגיים שלה (היא הראשונה שהביאה לשוק סטנט מתכלה, ויש לה מוצרים לתיקון פגמים בשסתום הלב המיטראלי), ובזכות פעילותה בתחום הסוכרת ובאופטיקה. פעילות ייחודית נוספת של החברה היא בתחום התזונה הרפואית, כלומר מזון לתינוקות ומזונות במרשם לתמיכה בחולים (מוצרים כמו אנשור ופדיהשור).

אבוט פועלת בישראל בכל התחומים האלה ויש לה סניף עצמאי בארץ מ-2003, בין היתר בזכות הקשר עם סטארלימס.

יעל רבהון, מנכ"לית אבוט ישראל: "כשאנחנו חושבים מעבדה, אנחנו מדמיינים לבורנטית עם מבחנה, אבל זה העולם של פעם. היום מעבדה רפואית היא רצפת ייצור מקצועית ואוטומטית. מד"א לדוגמה סורקת 300 אלף מנות דם בשנה, באמצעות המכשור המתקדם שלנו. השאיפה היא לתפעול אוטומטי ככל האפשר של המעבדה, על מנת לאפשר לצוות המקצועי להתמקד בניתוח התוצאות. 70% מההחלטות הרפואיות מתבססות על תוצאות של בדיקות מעבדה. אז לנו יש אחריות לספק תוצאות בדיקות ברמות דיוק גבוהות".

ההכנסות של אבוט
 ההכנסות של אבוט