סימן למשהו חמור במיוחד

האם הגרפים ניבאו את סוף השבוע הקשה בוול סטריט?

יום שישי שעבר היה יום קשה בוול-סטריט. מדדי המניות ירדו לאורך כל היום, ומה שנקבע כשער פתיחה, התברר גם כשער הגבוה היומי.

ומה בעצם קרה? האם הייתה איזו חדשה מיוחדת, בולטת, שהביאה לכך? לא ממש. הזכירו את ההאטה בסין, שוב, עם נתונים קצת פחות טובים מסקר מנהלי הרכש בארה"ב שהופיעו יום לפני כן, והזכירו סיום הרחבה ביפן. מה שכן קרה, ועל זה פחות דברו, הייתה החמרה גדולה במצבן של מטבעות המדינות המתפתחות מול הדולר, והעלייה הדרמטית ביין.

צמצום ההרחבה הכמותית ממשיך לתת את אותותיו בחזית המטבעות, וכך התבשרנו על קשיים בארגנטינה, טורקיה, דרום אפריקה, הודו, אינדונזיה, כאשר כל אלו מדינות שכיסו זמן רב למדי על בעיותיהן הכלכליות על ידי ההזרמה הספקולטיבית שאותה הרחבה כמותית גלובלית אפשרה.

בימים אלו מטבע המדינות ברשימה לעיל פשוט קורס מול הדולר האמריקאי, וזה מהווה סכנה חמורה ליציבות הפוליטית בהן, וזאת על ידי קיום או איום של אינפלציה אדירת מימדים.

אפילו הדולר האוסטרלי ממשיך להיפגע קשות מתהליך זה, ונמצא כעת סביב 0.86 דולר אמריקאי לדולר אוסטרלי אחד. חשיפת הכלכלה האוסטרלית לסביבה המתפתחת אשמה כמובן בחלק גדול מן העניין, אבל גם האטה בסין, וגם התחלה של פיצוץ בבועת הנדל"ן המקומית, נותנים את אותותיהם כאן.

כל אלו היו כנראה הרקע האמיתי למגמה השלילית. אבל השאלה המעניינת היא: האם הגרפים יכלו לתת לנו אות הזהרה לגבי אותו סוף שבוע קשה בבירה הפיננסית האמריקאית? לדעתי כן, וזהו הנושא השבוע. לצורך כך אביא בפניכם שני גרפים: האחד יומי והשני שבועי, ששניהם מאירים עיניים לגבי מדד המניות העיקרי בארה"ב, מדד S&P500.

היומי תחילה:

משה שלום סנופי-יומי-28
 משה שלום סנופי-יומי-28

מתחילת אוקטובר, נרשמת במדד תצורת תנועת מחיר החוזרת על עצמה:

תנועה אסרטיבית מעלה, ואז דשדוש אופקי ארוך, היוצא שוב לעלייה חדשה. העליות אינן מניבות הרבה, אבל בהחלט מעלות את הרף לדרגה חדשה של מחיר. כך היה מעל 1771, וכך היה במעבר מעל 1800.

בכל המקרים, רמת התמיכה הרלוונטית לא נשברה, ואפילו לא אוימה ברצינות. והנה, הפעם ראינו משהו שונה. כשלב ראשון, כאשר המחיר הגיע להחלטה מול קו המגמה, ביום חמישי, הוא עשה את המצופה ממנו: שבירה של קו המגמה, אבל עד קו התמיכה הברור של 1822, ושם הוא תגובה כלפי מעלה (זוהי מהות הזנב הארוך של אותו יום (1 סגול)).

אבל מי שבחן את המצב קצת יותר לעומק, חשש קצת יותר עבור התוצאה הסופית של מהלך מדשדש אחרון זה. שימו לב, שהפעם, ראינו סטיות יפות במיוחד בין המחיר (קו סגול-פסגה כפולה מתחת ל-1850), ושני האינדיקאטורים שאני מציג לעיתים כאן: אינדיקאטור כניסת הכסף, ב-4 סגול, ואינדיקאטור המומנטום, ב-5 סגול.

סטיות אלו מרשימות, והיוו אתראות די חמורות לגבי יכולת המדד לבצע שוב תרגיל של עלייה חוזרת. ואכן כך היה. כאשר באו הסוחרים ביום שישי, וראו את השבירה של רמת המחיר סביב 1822, נשברה עבורם השגרה, והם החליטו ללכת על זה בגדול, בדמות שבירה של אותה רמת תמיכה, שבירת הממוצע הנע 50 יום (תמיד סוג של מחסום פסיכולוגי (2-סגול)), ובנוסף שבירה של רמת תמיכה העגולה של 1800 (3-סגול).

כל זה ביום אחד, ובמהלך רציף של ירידות. זעה קרה עברה בגבם של הלונגיסטים ברגעים האלו, כי עכשיו לא נותר להם אלא לחפש יעדים ללמטה, כאשר הממוצע הנע החשוב הבא, זה של ה-200 יום, נמצא די רחוק (בירוק בהיר).

ומה לגבי הטווח היותר רחוק? הנה הגרף השבועי:

משה שלום סנופי-שבועי-28
 משה שלום סנופי-שבועי-28

שימו לב שהמדד נמצא ממש בקרבת נקודת הכרעה קריטית. במידה והוא אכן ימשיך כלפי מטה, וישבור את השילוב שבין קו המגמה העולה מספר 3, עם רמת התמיכה של 1770, הוא בעצם ישבור את קו המניפה, השלישי בסדרה, מאז העליות של 2010. הווה ידע שיעד שבירת מניפה הוא קו המניפה הבא, ובמקרה זה סביב 1660.

במקרה או שלא במקרה, אנו פוגשים שם את רמת Fibonacci הקרובה ביותר של תיקון טכני גדול זה, והיא רמת השליש, דהיינו 38.2%. מוקדם לומר דברים מעבר לתסריט הזה, אבל שימו לב שבמקרה כזה המדד ישבור גם את הממוצע הנע 40 שבועות (הקורלטיבי ל-200 יום), וזה יצביע, עבור הרבה מאוד מנהלי כספים, על בעיה חמורה במיוחד.

עוד אלמנט שלילי נמצא בקו היסטוגרמה אדומה ראשונה באינדיקאטור המומנטום (חלון תחתון), בדיוק כאשר זה מבצע לפנינו פסגה כפולה משלו, באזור של קיצוניות חיובית גדולה.

סה"כ אין פה בשורות טובות לגבי השוק האמריקאי, אבל ירידה מתחת ל-1770 יכולה להיות התחלה של משהו חמור במיוחד. עמידה של המדד בסביבות הממוצע הנע, וחזרה מעלה לכיוון ה-2000 תשנה כמובן את התמונה כולה, אבל כרגע אני חושב שיהיה על המדד לעבור קצת ייסורים לפני שהוא בכלל יוכל לגייס את הכוחות לתרגיל כה חיובי.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.