מסתמן: המשטרה תמליץ לסגור את תיק "ביבי טורס"

היועמ"ש צפוי לאמץ את המלצת המשטרה ■ מבין שתי הנסיעות שעמדו במוקד הבדיקה - לגבי אחת התקבלו תשובות מספקות; ולגבי השנייה - המסקנה המתגבשת היא שמדובר בעניינים אתיים שאינם מצדיקים חקירה פלילית

פרשת "ביבי טורס" מתקרבת לסוף דרכה: היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, צפוי לאמץ את מסקנות צוות המשטרה והפרקליטות, הבודק את נסיעותיו לחו"ל של ראש הממשלה בנימין נתניהו בתקופת כהונתו כחבר כנסת, ולסגור את תיק "ביבי טורס".

פורמלית, המשטרה טרם סיימה את בדיקתה ועדיין לא העבירה את המלצתה הרשמית לפרקליטות, והיועץ מן הסתם טרם החליט סופית, ואולם זו המגמה המסתמנת בקרב כל הגורמים הללו.

עוד נודע ל"גלובס" כי מבין שתי הנסיעות שעמדו במוקד הבדיקה, לגבי אחת מהן קיבלו אנשי הפרקליטות והמשטרה תשובות מספקות, ולפיכך נותרה נסיעה אחת בלבד העומדת לדיון. המסקנה המתגבשת בקרב גורמי הבדיקה היא שגם אם התגלתה התנהלות לא תקינה סביב נסיעה זו, הרי שמדובר בעניינים אתיים בעיקרם, ואין בהם מסה המצדיקה פתיחתה של חקירה פלילית.

לדעתו של וינשטיין עצמו, אף שאין לזלזל אף בנסיעה אחת לחו"ל, וההחלטה על קיומם של הליכים פליליים איננה נשענת על כמות, אין די בממצאים שהתבררו כדי להצדיק פתיחתה של חקירה פלילית.

יודגש כי החלטתו הסופית של וינשטיין טרם התקבלה, בין היתר מאחר שהמשטרה טרם העבירה את המלצותיה הרשמיות.

עיכוב בדוח על נסיעות השרים

תיק "ביבי טורס", שהחל בתחקיר של ערוץ 10 לפני קרוב ל-3 שנים, עבר תהפוכות רבות בטיפול בו במהלך תקופה זו, הן במשרד מבקר המדינה, והן בלשכת היועמ"ש ובפרקליטות. עם חשיפת המידע בדבר נסיעותיה הרבות של משפחת נתניהו לחו"ל, הן בתקופה שנתניהו שימש כחבר כנסת והן בתקופה שכיהן כשר בממשלה - נסיעות שמומנו על-ידי שורה של אנשי עסקים יהודים וזרים וכן כמה ארגונים ציבוריים - פתח המבקר דאז, מיכה לינדנשטראוס, בבדיקת הפרשה.

בנובמבר2011 הבהיר משרד מבקר המדינה כי לא נשללה האפשרות שבחומרים שהעביר משרד המבקר ליועמ"ש בפרשת "ביבי טורס", יש חשש לביצוע עבירות פליליות. עם זאת, לא נקבע כי בחומרים שהועברו יש חשש לפלילים, והם לא הועברו ליועץ בהתאם להוראת החוק המחייבת את המבקר להעביר ממצאים פליליים לעיון היועץ.

במשרד המבקר הסבירו כי בשלב מסוים הורחבה הבדיקה שנערכה, כך שהיא תכלול לא רק את נסיעותיו של נתניהו ובני משפחתו, אלא את כלל הנסיעות של שרים וסגני שרים לחו"ל מאז שנת 2006.

בשלב מאוחר יותר התעורר קושי, נוכח טענתו של עו"ד דוד שמרון, עורך דינו של נתניהו, כי למבקר כלל אין סמכות לבדוק נסיעות של חברי כנסת שאינם מכהנים כחברי הממשלה. מבקר המדינה נוסף שפירא שקל להעביר את הבדיקה ליו"ר הכנסת או לוועדת האתיקה של הכנסת, ואולם בסופו של דבר סוכם כי החומרים, לרבות המסמכים הגולמיים, יועברו ליועץ וינשטיין. ההעברה הייתה שלא בהתאם לסעיף בחוק, המחייב העברה ליועץ במקרה של חשש לפלילים.

עם זאת, דוח המבקר העוסק בנסיעות השרים, לרבות נסיעות נתניהו כשר, מתעכב לבקשתו של וינשטיין, כדי שלא לפגוע בבדיקה המתנהלת. במשרד המבקר מתכוונים לפעול ל"הפשרת" הדוח ולפרסומו בקרוב, אם הבדיקה אכן תסתיים בסגירת התיק.

בדצמבר 2012 העביר המבקר שפירא את החלק בטיוטת הדוח הנוגע לנתניהו בכהונתו כחבר כנסת לבדיקת היועמ"ש. על הבדיקה הופקד עו"ד אורי קורב מפרקליטות מחוז ירושלים, שצבר ניסיון ומומחיות בטיפול בנושאים אלה, בתפקידו כתובע בתיק ראשונטורס נגד ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט.

בספטמבר 2013 הוכנסה גם המשטרה לתמונה, והחלה לגבות עדויות, בניצוחו האישי על החקירה של ראש יאח"ה, תת-ניצב אפרים ברכה. בין היתר, זומנו לתשאול ולגביית עדויות שורה של עובדים לשעבר בלשכותיו של ראש הממשלה נתניהו - ובנוסף נעשו פעולות חקירה שונות בחו"ל, הכוללות בעיקר השגת מסמכים.

עם זאת, כאמור, בסופו של דבר "התכנסה" הבדיקה לשתי נסיעות של נתניהו משנותיו כחבר כנסת, ולגבי אחת מהן סיפקו נתניהו ואנשיו תשובות מספקות. הממצאים לגבי הנסיעה האחרת, לדעת חוקרי המשטרה, אינם ברמה המצדיקה פתיחת חקירה פלילית בתיק.

בראיונות טלוויזיוניים שהעניקו בשנתיים האחרונות הן בנימין נתניהו והן רעייתו שרה, בנפרד, הכחיש כל אחד מהם שקיים דופי כלשהו בשאלת מימון נסיעותיהם לחו"ל, והכחישו את הטענה בדבר מימון כפול לנסיעות אלה.

בראיון לערוץ 2 במארס 2011 אמר נתניהו: "מדובר בכל מיני סיפורים שרובם מופרכים ונוגעים בצביעות. יש עיתונאים שלא אוהבים שאני ראש הממשלה, ומנסים בדרכם לשנות את זה".

תשובות מעורפלות

לדברי גורמים משפטיים בכירים, החומרים ממשרד מבקר המדינה הועברו טיפין-טיפין לפי בקשות חוזרות ונשנות מצד הפרקליטות. במסגרת הליך הבדיקה שעליו היה אמון עו"ד קורב, הוצגו כמה סבבים של שאלות לעורכי דינו של נתניהו, ובראשם עו"ד דוד שמרון, ואולם התשובות היו מעורפלות, או חסרות, הותירו סימני שאלה רבים, ובכל אופן היו רחוקות מלהניח את דעתם של אנשי הפרקליטות. לגבי שתי הנסיעות המדוברות לחו"ל, נאספו בבדיקת המשטרה כמה וכמה גרסאות מעדים שונים.

ועם זאת, על-פי ההערכות, גישתו של היועץ וינשטיין ביחס לחומרים שהצטברו בבדיקת הפרקליטות והמשטרה איננה נלהבת במיוחד. וינשטיין צפוי לסמוך את ידיו על המלצת המשטרה המסתמנת לסגור את תיק "ביבי טורס" ולא להורות על חקירה פלילית מלאה.

יצוין כי בחקירה כזו ניתן היה לזמן עדים לחקירה באזהרה וכן לקיים חיקורי דין מלאים בחו"ל. הכלים הללו אינם יכולים להינקט במסגרת בדיקה, שאיננה חקירה פלילית מלאה. לדבי גורמים המקורבים לפרשה, היעדרם של כלים אלה מתהליך הבדיקה העיב במידה משמעותית על היכולת להגיע לממצאים, לראיות ולחקר האמת.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "הליך בדיקת המשטרה טרם הסתיים, אך ממצאיו צפויים להיות מועברים בקרוב לפרקליטות. מיד לכשיתקבל החומר, תחל בחינתו".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען בפניה, הליך הבדיקה מצוי בעיצומו, ואין בכוונתנו להתייחס לצפי סיומו או לפרטים אודותיו. לכשיסתיים, יועברו הממצאים לבחינת היועץ המשפטי לממשלה.

מימון כפול בנסיעות הזוג נתניהו לחו"ל

תחקיר "ביבי טורס" שפירסם העיתונאי רביב דרוקר בערוץ 10 חשף פרטים על נסיעות רבות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הן בתקופה שכיהן כחבר כנסת מן המניין והן בתקופתו כשר בממשלה.

על-פי התחקיר, בני הזוג בנימין ושרה נתניהו קיבלו מימון כפול, משני גופים שונים, על אותה נסיעה לארה"ב, בספטמבר 2006.

עוד העלה התחקיר כי באוגוסט 2006, במהלך מלחמת לבנון השנייה, נסעו נתניהו, רעייתו שרה ואחד מבניו ללונדון, לכאורה במימון כפול של הכנסת והבונדס.

לאחר הפרסום הראשוני, ולאור התגובות במערכת הפוליטית, החל מבקר המדינה דאז, מיכה לינדנשטראוס, בבדיקת הפרשה. בהמשך צירף לה המבקר בדיקה רחבה יותר על נסיעות לחו"ל של שרים וסגני שרים נוספים מאז שנת 2006.

6,300 דולר על טיסה לפנמה

לאחר שלינדנשטראוס סיים את כהונתו, החליט המבקר החדש דאז, יוסף שפירא, להעביר את כל הנתונים הנוגעים לנסיעותיו של נתניהו כחבר כנסת (ולא כשר) ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין. זאת, משום שלאור חוות-דעת משפטית שהתקבלה, למבקר אין מנדט לבדיקות לגבי חברי כנסת אלא לגבי חברי הרשות המבצעת בלבד.

בפרקליטות קיבלו את החומרים מהמבקר טיפין-טיפין, ובכל פעם ביקשו עוד. בסופו של דבר העביר שפירא לוינשטיין דוח בצירוף החומרים הנוגעים לנסיעותיו של נתניהו כיו"ר האופוזיציה, בין השנים 2006 עד 2009.

היועץ מינה צוות, בראשות עו"ד אורי קורב מפרקליטות מחוז ירושלים, שהכניס לתמונה את יאח"ה, בראשות תת-ניצב אפרים ברכה. ברכה עצמו גבה עדויות בפרשה זו, במסגרת הליך הבדיקה, החל מספטמבר 2013.

מהנתונים שהעביר שפירא לוינשטיין עולה כי באוקטובר 2006 שילם פויו זבלדוביץ, איל-הון יהודי מבריטניה, 8,500 ליש"ט על המלון שבו שהו נתניהו ואחד מבניו בעת שהיו בריטניה. עוד צוין כי לזבלדוביץ' יש אינטרסים עסקיים בארץ.

על-פי גירסתו של נתניהו בעדות שמסר לאנשי משרד המבקר, זבלדוביץ' הוא הספונסר של ארגון שתדלני של יהודי בריטניה, ונתניהו הוזמן כדי לתת הרצאה עבור הארגון. באותה נסיעה העניק סוכן הכדורגל פיני זהבי לנתניהו ולבנו כרטיסים למשחק צ'לסי נגד ברצלונה.

בחומרים שהועברו ליועמ"ש נמסר עוד כי בנובמבר 2007 טסו בנימין נתניהו ורעייתו לפנמה לכנס של ארגון ויצ"ו. איל-ההון היהודי סימון פאליק, המקורב לנתניהו, שילם 6,300 דולר על טיסת הזוג נתניהו. פאליק העביר את הכסף לויצ"ו, ששילמו על כרטיס הטיסה של שרה. הזוג נתניהו הגיע לפנמה במטוסו הפרטי של פאליק.

קודם לכן, בספטמבר 2006 הגיעו נתניהו ורעייתו לבלגיה. איש העסקים הבלגי בנג'מין ואן אודנהובה שילם 18,975 דולר על טיסת הזוג נתניהו מארה"ב לפריז.

הדוח המשיך ופירט נסיעות נוספות של בני הזוג נתניהו בשנים 2006-2007, שמומנו כולן על-ידי אנשי עסקים יהודים תושבי חו"ל וכן אנשי עסקים אמריקאים ואחרים.

על-פי המסמך של משרד המבקר, ארגונים שונים נוספים מימנו את משפחת נתניהו, ובהם הבונדס שהשתתף במימון נסיעות של שרה נתניהו. עוד צוין בדוח, כי חלק מהנסיעות היו על חשבון גופים זרים וללא אישור ועדת האתיקה של הכנסת כנדרש.

במידע שהעביר משרד המבקר נמסר כי נתניהו לא הכחיש את רוב העובדות בחקירתו, אך טען כי לא חרג ממה שהיה מקובל עשרות שנים.

ביבי טורס
 ביבי טורס