טיול לסופ"ש: יש הרבה מה לראות במרכז העיר ירושלים

מרכז העיר ירושלים עובר בשנתיים האחרונות שינוי גדול, ויש כבר מה לבוא לראות. סיור עם אנשי פרויקט השיקום

"הפרויקטים האלה גורמים המון סבל לתושבים. קשה מאוד לאנשים למצוא את הכוחות, להסתכל קדימה ולהאמין שפעם כל האבק והחפירות והרעש ייגמרו ויצא מזה טוב. המצב קיצוני יותר כשמשמרים בניין שלם, שלא לומר רחוב, שלא לומר את מרכז ירושלים", כך אומרת לינור אלנבלום, ארכיטקטית, וירושלמית שמכירה את הקושי מעבודתה על פרויקטים שונים בעיר.

"קשה להסתכל קדימה", היא ממשיכה, "כי אנחנו בדרך כלל שבויים בצער או בנוסטלגיה על הישן שנעלם, שבויים ברגשות. לפעמים קשה להודות שהחדש טוב יותר, אבל אם מצליחים לעשות זאת, יוצאים נשכרים".

מרכז העיר ירושלים עובר בשנתיים האחרונות שינוי גדול. אני בוררת את המילים בזהירות, גם אני מאלה ששבויים לעתים ברגשות. חמש שנים גרתי בעיר הזאת, הרבה יותר מכך חלמתי עליה, ועד היום אני חושבת שעשיתי טעות שלא התעקשתי להישאר בה. כשאני הולכת ברחובותיה הולכים איתי רחובותיה כפי שהכרתי אותם פעם.

כמו שכבות של מידע בתוכנת עיצוב גרפי, כך קם לו לתחייה מלון פאלאס המעודן כשאני צועדת במורד רחוב אגרון. אפשר לספר לי עד מחר ששימור חזיתו של הפאלאס (וולדורף אסטוריה בשבילכם!) נעשה בהקפדה יתרה, אבל בעיניי זה לא אותו בניין אצילי שהיה סגור מפחד התמוטטות. אהבתי לעבור לידו ולהיזכר שכאן, ממש כאן, ישבה ועדת פיל ב-1936 והחליטה על חלוקת הארץ לשתי מדינות לאום. זה לא אותו בניין, אבל מה אפשר לעשות, זו דרכו של עולם - לכלוא אותנו ברגשות ולמקסם עלינו רווחים.

אני בוררת את המילים בזהירות, כי בסיור העמוס באתרים וצפוף בזמן עם הלל שחר מחברת עדן, חברה בת של הרשות לפיתוח ירושלים, שאחראית ומנהלת את פרויקט שיקום מרכז העיר וחידושו - הייתי נרגשת. לאט-לאט, וממבט על, נפרסו לפניי ממדי השינויים שעוברים על האזור והיקף המחשבה המושקעת בטיפול בכל המרכיבים הכלכליים, הערכיים והאנושיים הכרוכים בהפיכת מרכז העיר ל"מוקד עלייה לרגל".

"גבולות הגזרה", לפי שחר, משתרעים ממתחם ממילא בדרום מזרח ועד שוק מחנה יהודה במערב - שטח עצום. הטיית התחבורה מרחוב יפו, הפעלת הרכבת הקלה, הריצוף מחדש, התאורה, עידוד העסקים הקיימים להתאגד ולעבוד יחד, ללמוד לשווק את עצמם ברשת, יצירת מרכזי תרבות - על כל אלה מפקחת עדן, תוך תפיסה שאפשר לנהל מרכזי ערים בשיתוף פעולה עם הסוחרים שבה. "לעדן אין שליטה על שכר הדירה או על ניהול העסק", אומר שחר, "אבל יש לנו שליטה על הביחד. אנחנו בשאיפה ליצור את הסיירת מטכ"ל של המסחר בירושלים".

"היזהרי מארכיטקטים מודרניסטים. בשבילם כל דבר שמשנים בעיר הוא לטובה, וכל בניין עם זכוכית וזוויות הפוכות הוא נפלא", אומר במרירות פרופ' רוני אלנבלום, בעלה של לינור, גיאוגרף של ערים היסטוריות, מומחה לתקופה הצלבנית ואיש יקר. אלנבלום היה מעורב בכמה מאבקים למתן ולאל*ף תוכניות בניין גרנדיוזיות ברחבי העיר, ולא תמיד זכה לתמיכה מבית. "אם אני מתנגד למשהו, ישר זורקים לי שאני שמרן. אבל דברים רבים שנעשים היום במרכז ירושלים הם ממש נהדרים".

שישי בבוקר, שמש חורפית חמימה, וקפה שרגא, פשוט כלבבי, המאפים והקפה לעילא. אומרת לילך רובין, הבעלים של קפה שרגא (סמוך למתחם ממילא) שבו ישבנו לפני שהתחלנו לצעוד: "ממילא היה פעם אזור של מוסכים, הכי לואו-טק, אחר כך עמד מוזנח שנים. עכשיו נסגר מעגל, אנשים מתחילים לחזור בשביל הלואו-טק, המלאכה הזעירה, אפשר לומר שיש כאן תחילת טרנד", היא אומרת.

"הקמנו עמותה של בעלי העסקים ברחובות הסמוכים ואנחנו עובדים יחד", היא מספרת. "'קפה קדוש' שאמור להיות מתחרה שלנו הוא שותף למאמץ, וגם מעצבת מטפחות, מחסן משקאות, חנות סיגרים, פרויקט כורש 14 שהוא גלריה ועוד. כל אלה הן כתובות שאנחנו מעודדים תיירים ומבקרים להגיע אליהן, מתוך מחשבה שזה עוזר לכולנו.

אחרי שיחה קלה משרטטים את הסיפור של צמיחת המרכז המסחרי של ירושלים, מתחילת המאה ה-19 ועד היום: רכישת אדמות, היציאה מן החומות, הקמת מבני ציבור כמו בניין ג'נרלי, הדואר המרכזי ובניין העירייה. מרכז שנועד לספק שירותים עירוניים, ולא להתחרות במרכזים היסטוריים-דתיים בעיר העתיקה. אחרי כל זה, יצאנו לשוטט.

המסלול שבו הלכנו היה עמוס אתרים ואין צורך ללכת אותו במלואו, זה יותר מדי. אפשר להיאחז בהמלצות אחדות כנקודות אחיזה ולצאת לשיטוט חופשי ברחובות. לנקות את הראש מ"מה שצריך" ולפנות מקום ל"מה שהרחוב מציע". רשימה של הצעות, מעין מסלול חופשי, מתואר כאן במסגרת.

הלל שחר אומר שרחוב יפו המחודש, על הרכבת הקלה שבו, הריצוף וניקיון החזיתות, הוא "הנהר של ירושלים". המון אנשים כותבים ומספרים על העיר הזאת לאורך התקופות, וזה תמיד מעורר אצלי יראה, כי מה עוד אפשר להוסיף. לא צריך להוסיף, אני משיבה לעצמי, אפשר פשוט להיות בה.

פסטיבל דרום אדום

הכלניות חוזרות, ואיתן הפסטיבל השנתי בצפון הנגב, בכל סופי השבוע של פברואר, כשכל אחד מהם בדגש אחר: תרבות, ספורט, קולינריה וילדים. יתקיימו סיורי פריחה, סיורים חקלאיים, סיורים היסטוריים וסיורים ברכב וברגל אל מוקדי הפריחות. רכבת ישראל תוציא מדי שישי "רכבת כלניות" אל מרבדי הפריחה ולביקור בגבעת הכלניות, לקברו של אריק שרון ז"ל.

www.habsor.co.il

המלצות לשיטוט

הצעה למסלול: עברו על-פני בית הקברות המוסלמי ובריכת ממילא. אתם בנחלת שבעה, רחוב סלומון, בסופו המשביר לצרכן החדש, לא ראוותני, הירושלמים גאים בו. עלו לשוק בצלאל שץ (עברו על-פני בניין הכנסת הראשונה שעתיד להפוך למוזיאון), רח' שץ בואכה בית האמנים והמשיכו בבצלאל. המדרחוב הזה פועל כבר כשנה, והוא מתפוצץ מחיים. בוטיקים (חומי, שמובילה כרגע בתחרות הלייקים של המדרחוב, סופיה), מעצבים (עדי כלאב, חנות "misגרות", מתחם המעצבים שהוא חממה למעצבים צעירים), בתי קפה (נאדי, נוקטורנו) ועוד ועוד.

המרכז למורשת יהדות צפון אפריקה, המתחם עצמו מרהיב, לא פחות. אל תוותרו על כניסה לבניין. יש תערוכת קבע נהדרת, ופיתוחי עץ מרשימים בעבודת יד. המתחם נחבא בין שני בנייני מגורים מפלצתיים, והוא חלק משכונת מחנה ישראל הקטנה והמטריפה. רח' המערבים 13, טל' 02-6235811.

צאו דרך רחוב המערבים (זה לא רחוב, זה משעול), ובהזדמנות נסו את קפה אגרונסקי, רח' אגרון פינת זמנהוף, קטנטן ואינטימי.

בית מזי"א לתיאטרון בנחלאות הוא פרויקט מרשים ממש. בתוך מבנה לשימור מתאכסנות עכשיו כמה קבוצות תיאטרון ירושלמיות (תיאטרון פסיק), בבניין שהיה שייך לאהרון מזי"א, נשיא ועד הלשון העברית, והתארחו בו אושיות תרבות. רח' מסילת ישרים 18, טל' 02-6513663.

שרגא קפה קטן, שכונתי, אוף-שער-יפו, הכול נאפה במקום, טעיייייים, אם צריך לבחור בין הרשתות בקניון ממילא לזה, הבחירה אינה קשה. רח' ינאי 3, טל' 077-9529952.

לינה: מלון בוטיק ארתור, מקסים-מקסים. מעוצב בסגנון קולוניאלי וברוח שנות ה-30 של המאה הקודמת. רח' דורות ראשונים 13, טל' 02-6239999, 03-5425555.

במרכז נחלאות תמצאו את חצר השוק, שלושה בניינים שאוחדו מחדש ויש להם חצר משותפת. יש כאן דירות בכמה גדלים שאפשר לשכור ללילה או לתקופה ארוכה. על הקירות ויטרז'ים ותצלומים מהאוסף של חנה ואפרים דגני, שהתנאו בסטודיו לצילום השני בעיר(!), והם הסבים של בעלי המקום. החדרים מצוידים במטבח ושוק מחנה יהודה הוא מעבר לקיר. רח' הכרמל 30, טל' 050-2953234.

אכסניית אברהם מקום מיוחד עם שאר רוח. מציעים שם גם סיורים למקומות יוצאי דופן, קבלות שבת והרבה אווירה. רח' הנביאים 67, טל' 02-6502200.