עובדי קואופ לרשם האגודות: חוששים לפרנסתנו - נא התערב

הפנייה - בעקבות חשיפת "גלובס" השבוע על הכוונה לפטר 240 עובדים ברשת ■ קואופ ישראל: "מרבית הטענות נדונו בעבר ולא נמצא בהן דבר"

עובדים ברשת קואופ ישראל פנו היום (ד') לרשם האגודות, עו"ד מירון הכהן, בתלונה ובבקשה כי יתערב בנעשה ברשת שמתנהלת תחת האגודה השיתופית קואופ ישראל. לטענתם, הרשת נמצאת במשבר כתוצאה מניהול כושל, והם חוששים לפרנסתם.

לדבריהם, הם מייצגים עובדים רבים ברשת בעלי ותק שבין שנה ל-30 שנה. העובדים בחרו שלא להזדהות בשמם.

עו"ד הכהן העביר היום את פניית העובדים להנהלת קואופ ישראל ודרש לקבל את התייחסותם בתוך 4 שעות.

סניפים הפסדיים

הפנייה הנוכחית מגיעה לאחר חשיפת "גלובס" מתחילת השבוע בדבר כוונת הנהלת קואופ ישראל לפטר כ-240 מתוך 1,200 העובדים ברשת. כפי שנחשף, מנהלי סניפים קטנים התבקשו לפטר 2-4 עובדים, ואילו מנהלי סניפים גדולים התבקשו לפטר 5-10 עובדים. הרשת כבר החלה בזימון עובדים לשימוע לפני פיטורים, והשימועים החלו בשבוע שעבר.

בפנייה לרשם האגודות כותבים העובדים: "בימים אלה הרשת מפטרת עוד כ-240 עובדים, ביניהם סגני מנהלים - אין יותר תפקיד כזה ברשת, מה שזה אומר שאין דור המשך לניהול סניפים - וגם עובדים פשוטים וקשי-יום שמשתכרים בשכר מינימום ואף פחות מזה כמו עובדי ניקיון, עובדי מאפיות, קופאיות ועוד. אנחנו רואים בך כאחראי להגן עלינו מפני מה שקורה ברשת ואחראי להצלת 1,200 מקומות עבודה".

העובדים מבקשים מהרשם לפעול להחלפת הנהלת האגודה בהנהלה מקצועית, להשעות את מנכ"ל האגודה, להורות על פיזור מזכירות האגודה, לבחור מחדש דירקטוריון ולקיים בחירות חדשות לנציג בעלי המניות בדירקטוריון.

קואופ ישראל היא אגודה שיתופית שלה אלפי בעלי מניות. מספרם המדויק אינו ידוע, אם כי בהנהלת האגודה נטען כי ישנם 13 אלף חברים. האגודה היא בעלת רשת השיווק קואופ שופ, המונה 47 סניפים. רשת השיווק משמשת בנוסף כקניינית סחר של 92 סניפי מינימרקט הפועלים בכפרים. לאגודה השיתופית יש נדל"ן בשווי של כ-300 מיליון שקל.

מנכ"ל האגודה, עו"ד עופר פיינשטיין, שימש בעבר יועץ משפטי חיצוני לאגודה, אך בעקבות אי-סדרים מונה על-ידי רשם האגודות הקודם למנהל מיוחד ולאחר מכן למנכ"ל.

לפי הערכות, מחזור המכירות של רשת קואופ ישראל הסתכם אשתקד ב-800 מיליון שקל. לדברי עובדים ברשת, מרבית הסניפים הפסדיים.

אין זו הפעם הראשונה שבה נעשית פנייה לרשם האגודות להתערב בנעשה בקואופ ישראל. באוגוסט 2013 הגיב רשם האגודות לממצאי תחקיר "גלובס" שחשפו אי-סדרים ברשת ומסר כי יבדוק את הדברים. אלא שלמרות שחלפה מאז חצי שנה, לא פורסמו פעולות שנעשו עד כה בעניין.

יצוין כי לפי החוק, יש לרשם סמכות למנות חוקר לבדיקת מצבה הכספי, הרכבה ודרכי עבודתה של האגודה, סמכות למנות בודק לאגודה, סמכות למנות ועד ממונה במקום הוועד הקיים וסמכות להוציא צו פירוק לאגודה.

העובדים טוענים כי לפיינשטיין ולמקורבים לו אין די ניסיון בניהול רשת או ניסיון קמעונאי אחר, וכי הדבר משפיע לרעה על ביצועי הרשת וניהולה.

בפנייה לרשם האגודות מביאים העובדים כדוגמה חוזים שעליהם חתמה הרשת עם ספקים, ולפיהם הרשת מבצעת רכישות מספקים ללא יכולת החזרה, גם כאשר מדובר במוצרים פגומים.

"כתוצאה מכך, סניפים שוקעים במלאי מיותר ומפסידים כספים רבים בגלל אי-הסכם החזרה - הסכם שלא מצוי באף רשת בארץ", נכתב בפנייה לרשם.

לדברי העובדים, ספקים רבים חוששים לתת אשראי גבוה לרשת. כדוגמה הם מביאים את חברת דיפלומט (משווקת מוצרי פרוקטר אנד גמבל, טונה סטארקיסט ועוד) שמגבילה את האשראי לרשת.

העובדים טוענים כי תחת הנהלתו של פיינשטיין "הוצאות המטה עלו בעשרות אחוזים ללא הצדקה, והן מכבידות על הרשת", וזאת הן בשל מינוי מקורבים הן בשל שכר מופרז לפיינשטיין, שעומד על 160 אלף שקל בחודש, לא כולל תוספת של 6 יחידות שכר ובונוס שנתי של מיליוני שקלים.

בפנייה נטען עוד: "פדיון הרשת הולך ומידרדר, הפעילות בסניפים דלה, לקוחות רבים שמגיעים לסניפים מתלוננים על מחירים גבוהים. הסניפים רחוקים באחוזים רבים מהיעדים אשר נקבעו על-ידי ההנהלה, והמצב אף מחריף".

העובדים מציינים בפנייתם כי המנכ"ל פיינשטיין מבצע נסיעות עבודה חלקן במחלקה ראשונה, כפי שנטען גם בפנייה לבית המשפט שהוגשה בסוף השבוע על-ידי חבר האגודה, טל מרק.

זעם גדול מביעים העובדים הן בשיחות הן בפנייה לרשם האגודות על יו"ר ועד העובדים, אורי צרפי. נזכיר כי בשיחה עם "גלובס" הכחיש צרפי תחילה את דבר פיטורי עובדים. לאחר מכן הוא טען כי מדובר בפיטורים על רקע בעיות "משמעת ואמינות", ואישר כי הוא זומן ונוכח בשימועים שהחלה האגודה לקיים לעובדים לפני פיטורים.

צרפי, שלדברי חברים בוועד בתחילה לא נענה לבקשות לכנס את ועד העובדים בעניין הפיטורים, החליט לאחר פניית "גלובס" לזמן ישיבה של הוועד. ככל הידוע, הישיבה נועדה להתקיים היום. גורמים באגודה טוענים כי בעזרת ניהול נכון, ניתן לשקם את הרשת.

רשם האגודות, עו"ד מירון הכהן, מסר בתגובה: "המכתב התקבל בלשכת הרשם והועבר להתייחסות הנהלת קואופ. במחצית השנה האחרונה בודק הרשם את הנושא, כאשר רובן ככולן של התלונות שהתקבלו היו תלונות אנונימיות, לרבות הפנייה הנוכחית, מה שמקשה על אימותן. עם זאת, ככל שיהיו פניות קונקרטיות מזוהות, שניתן לאמתן עם הפונים, ניתן יהיה לבדוק את הנושא בצורה מעמיקה יותר".

מקואופ ישראל נמסר: "מעיון במכתב לרשם האגודות נראה על פניו כי מרבית הדברים כבר נדונו בעבר על-ידי רשם האגודות, ולגבי מרביתם ניתנה תשובה מהרשם, שלא מצא בהן דבר. לגבי שאר הטענות שהועלו במכתב, הן יילמדו, ונשיב לרשם כמקובל".

לינק לכתבות נוספות:

ביהמ"ש: חבר קו-אופ שהתלונן על אי-סדרים פעל בחוסר תום-לב.