שוק המט"ח: הדולר היציג נסגר על 3.49 שקלים

האירו נחלש קלות מול השקל לרמה של 4.749 שקלים ■ הפד החליט אתמול לצמצם את רכישות האג"ח ב-10 מיליארד דולר

המסחר בשוק המט"ח מתנהל היום (ה') במגמה מעורבת של השקל מול המטבעות המרכזיים, על רקע דברים שאמר בכיר בבנק ישראל לסוכנות רויטרס והדגיש כי אין כוונה לנקוט צעדים נוספים מעבר לרכישות דולרים, על מנת לבלום את ייסוף השקל.

הדולר היציג נסגר ביציבות ברמה של 3.49 שקלים. האירו נחלש קלות מול השקל לרמה של 4.749 שקלים. בעולם, הצמד אירו-דולר נסחר בירידה קלה, סביב 1.365 דולרים לאירו.

"אנו ממשיכים להתערב בשוק המט"ח... ולפעמים זה כדי להזכיר לשוק. צריך לשים קצת כסף על השולחן כדי להזכיר לאנשים", אמר בכיר בבנק ישראל לרויטרס. בעוד הוא ציין כי השקל יקר מדי בהשוואה לדולר והדבר אינו הולם את הנתונים הכלכליים, הוא פסל אפשרות להצבת ריצפה לדולר-שקל ואמר כי צעדים אלה שננקטו במדינות אחרות אינם מתאימים לישראל. (לסיפור המלא)

שיעור האבטלה במשק הישראלי ירד משמעותית בשנת 2013 לרמה 6.2% בלבד לעומת 6.9% בשנת 2012, כך דיווחה היום הלמ"ס על בסיס הנתונים המקוריים של אחוז הבלתי מועסקים מכוח העבודה בקרב בני 15 ומעלה. מדובר בכ-214 אלף מובטלים לעומת כ-239 אלף בתחילת השנה. בראייה רבעונית, שיעור האבטלה הגיע ל-5.8%, שיעור הבלתי מועסקים הרבעוני הנמוך ביותר שנרשם מאז שונתה שיטת מדידת האבטלה בתחילת שנת 2012. נתון מעודד נוסף: גם באבטלה בקרב בני 25-64 צנחה לרמה של 5.4% לעומת 5.9% בשנת 2012.

בעולם, הפדרל ריזרב הודיע אמש על הפחתה נוספת ברכישות האג"ח ב-10 מיליארד דולר, כך שכעת הוא ירכוש מדי חודש אג"ח (מגובות משכנתאות וממשלתיות) בהיקף של 65 מיליארד דולר.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, מציין כי "פעילות סוף-תחילת החודש הקלנדרי ממשיכה ללחוץ על שער הדולר, בעוד היצעי המט"ח עם ייסוף השקל לעבר רמת 3.485 שקלים ואף פחות שכן בנק ישראל אותת לאחרונה על כוונתו לפעול בשוק המטבע המקומי כל פעם שרמת השערים יגיעו ל-3.48 שקלים ואף פחות. להערכתנו, באפשרות בנק ישראל להמשיך ולפעול למיתון השפעת עודפי ההיצע, אולם מהלכים אלו יחייבו את הבנק להגביר ולהרחיב את היקף פעילותו. בתקופה של רעידת אדמה בשווקים הגלובליים ראוי שקובעי המדיניות יעניקו חשיבות עליונה לחיזוק התעשייה הישראלית ועידוד הייצוא. דבריו של נשיא ארה"ב שקרא לאזרחי ארה"ב לקנות תוצרת מקומית בדומה להכרזות נשיא הבנק המרכזי האירופאי שהודיע בעת משבר חובות באירופה כי הבנק המרכזי יתמוך ויפעל ככל שיידרש צריכים לשמש סמן לקובעי המדיניות באשר לצורך להוביל מהלכים ולא להיגרר אחר התוצאות".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל ציינו בהקשר להחלטה כי "הדולר-שקל נשבר ביממה האחרונה מטה, וזאת למרות החלטתו של הבנק הפדרלי, כמצופה, לצמצם את היקף רכישות האג"ח ב-10 מיליארד נוספים. בימים האחרונים היו ספקות האם הבנק הפדרלי אכן יבצע את המנה הבאה בצמצום, וזאת על רקע המפולות בשווקים המתעוררים, ואולם נראה שמה שמנחה את הבנק הפדרלי הינו המצב הכלכלי בארצות הברית ולא השפעת מדיניותו על שווקים אחרים בעולם, ונראה שאלא אם כן נראה משבר בקנה מידה גדול יותר הבנק ימשיך לבצע מדי חודש צמצום, ואולי אף יגדיל את המנות ל-15 מיליארד. התהליך הזה אמור להמשיך ולהחליש את המטבעות של השווקים המתעוררים, וזאת בעקבות הבריחה של הון זר מהשווקים המתעוררים חזרה לשווקים המפותחים".