ארה"ב: לאיראן יכולת גרעינית; היא רק צריכה להחליט

גיימס קלאפר, הממונה על כל שירותי המודיעין בארה"ב, הציג לקונגרס הערכת קונצנסוס של כל השירותים: ייצור נשק גרעיני באיראן תלוי בהחלטה פוליטית של מנהיגיה, לא במגבלות טכניות

כל שירותי המודיעין בארה"ב תמימי דעים שלאיראן יש יכולת עכשווית ליצר טילים חמושים בראש חץ גרעיני. השקת הייצור תלויה בהחלטה פוליטית של מנהיגי המדינה, ולא בהסרת מגבלות טכניות. כך נאמר בהערכה השנתית של המודיעין האמריקאי על איומי טרור בעולם.

ג'יימס קלאפר, ראש מערך המודיעין שממונה על כל הגופים המודיעיניים, הצבאים והאזרחיים בארה"ב, הגיש אתמול (ד') את המסמך לוועדת המודיעין של הסנאט בוושינגטון.
להערכה המודיעינית השנתית חשיבות רבה, מפני שהיא משקפת קונצנסוס של כל הסוכנויות המודיעיניות האמריקאיות ומשמשת בסיס להחלטות של הממשל.

"טהרן רשמה התקדמות טכנית בכמה תחומים, לרבות העשרת אוראניום, כורים גרעיניים וטילים בליסטיים, והיא יכולה להישען על ידע זה אם תחליט לייצר נשקים גרעיניים שניתנים להרכבה על טיל", נאמר בעדות בכתב שהגיש קלאפר לוועדת הסנאט.

"ההתקדמויות הטכנולוגיות האלה מחזקות את הערכתנו שלאיראן יש יכולות מדעיות, טכניות ותעשייתיות לייצר, בסופו של דבר, נשקים גרעיניים", קובע קלאפר. "הנושא המרכזי הוא, איפוא, הרצון הפוליטי (של הנהגת איראן) לעשות כן".

מההערכה המודיעינית האמריקאית עולה אפשרות, שבדרגים הגבוהים של ממשלת איראן אין קונצנסוס לגבי ייצור נשק גרעיני. המסמך מציין, שהסכם הביניים בין איראן לבין שש המעצמות להפסקה זמנית של המאמץ הגרעיני האיראני, משקף כנראה אי ודאות בצמרת האיראנית האם השגת נשק גרעיני מצדיקה את המחיר הכלכלי הכבד שנאלצת טהראן לשלם בגלל הסנקציות שמוטלות עליה.

"המטרות האסטרטגיות השאפתניות של איראן לחזק את ביטחונה ולהגדיל את יוקרתה והשפעתה האזורית הניעו אותה לפתח יכולות לייצור טילים נושאי ראש חץ גרעיני", נאמר במסמך המודיעיני. "אנו מעריכים שאיראן מנסה לאזן בין יעדים מנוגדים - היא מנסה לשפר את יכולותיה הגרעיניות ואת יכולות הטילים שלה, אך בה בעת גם לחמוק מההשלכות החמורות של מאמצים אלה, כגון מהלומה צבאית או סנקציות שעלולות לסכן את עצם קיומו של המשטר. איננו יודעים אם איראן תחליט בסופו של דבר לייצר נשקים גרעיניים".

הדו"ח אף מציין, כי איראן רשמה התקדמות במאמצי הפיתוח הגרעיני שלה ב-12 החודשים שקדמו להשגת הסכם הביניים: היא הציבה צנטריפוגות נוספות במתקן ההעשרה שלה, פיתחה תכניות לצנטריפוגות מתקדמות ואגרה אוראניום מעושר ברמות נמוכות. "התקדמויות אלה משפרות את יכולתה של איראן להעשיר אוראנים ברמה הדרושה לייצור נשק גרעיני... אם תבחר לעשות כן", נאמר במסמך.

בנאום על מצב האומה שלשום בלילה, חזר נשיא ארה"ב ברק אובמה על איומו להטלת וטו על כל הצעת חוק שתקרא לממשל להטיל סנקציות נוספות על איראן.