ספיד-דייטינג באו"ם: חברות מישראל לומדות איך למכור

תקציב הרכש של האו"ם ל-2012 היה 15.4 מיליארד דולר; רק 0.3% מסכום זה שימש לרכישות מחברות ישראליות ■ השגריר באו"ם פרושאור: "הארגון אינו רק פלטפורמה להתגוששות פוליטית אלא גם הזדמנות עסקית ליזמים ישראליים"

23 חברות ישראליות משתתפות בסמינר רכש מקצועי של האו"ם, שנפתח אתמול (ד') במרכז הארגון בניו-יורק. הסמינר, שנתפר במיוחד לחברות ישראליות, הוא יוזמה של שגרירות ישראל באו"ם, משרד החוץ ומכון היצוא במאמץ להגדיל את רכישות האו"ם וסוכנויותיו מחברות ישראליות, שבמקרים רבים יש להן מוצרים ושירותים שמתאימים במיוחד לדרישות הארגון הבינלאומי.

היוזמה יצאה לדרך ב-2010, לאחר שמדינת ישראל קראה לחברות ישראליות ליזום עסקים עם האו"ם. מאז נרשמה עלייה של כ-20% במספר החברות מישראל שמבקשות למכור לאגף הרכש של הארגון. בארבע השנים שחלפו רכש האו"ם מוצרים ושירותים במאות מיליוני דולרים מחברות ישראליות וביניהן תעש, אלביט, ורינט ואודיס.

השנה משתתפות בסמינר החברות אירונאוטיקס (תקשורת, ניווט, מל"טים); אשל הנדסה (הקמת תחנות-כוח, שדות-תעופה, בתי-חולים); יונה (סלילת כבישים); צ'קמארקס (תכנות ביטחון ברשת); בית-אל (מקלטים); קופרון סיינטיפיק (הגנה על העור); הייג'ינקס ישראל (מוצרי ניקיון לידיים); פרסיס מדיקאל (מוצרי עזרה ראשונה); I.Y ג'נסיס (שירותי הנדסה ובניה); ניר זיידפונדן (שירותי הנדסת חשמל לתחנות כוח ותקני אנרגיה מתחדשת); IZPac Water (שירותים לאספקת מים); הכוכב (שסתומים); זיו-אב (שירותי הנדסה); גילת (תקשורת לוויינים); מכון היצוא; סופרגאם (מוצרי גומי ופלסטיק); QinetiQ (ביטחון, שירותים אירו-חלליים); IVT מדיקאל (טיפול בפצעים); רוביקון (יעוץ, שירותים פיננסיים); איזי ליין (תוספי תזונה); רובוגרופ (שירותי חינוך); TECH-MER NAMS (תקשורת).

"האו"ם אינו רק פלטפורמה להתגוששות פוליטית אלא גם הזדמנות עסקית ליזמים ישראליים", אמר שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, בפתיחת הסמינר. "חברות ישראליות רבות כבר עובדות עם כוחות האו"ם כדי לסייע לרופאים מקומיים במדינות מתפתחות לאבחן מחלות, להציל חיי אדם ולשפר את חייהם של אנשים ברחבי תבל. ניתן למצוא חברות ישראליות שמסיעות לחקלאים לגדל יבולים טובים יותר ומבטיחות גישה למי שתיה נקיים לאוכלוסיות שבשבילן מים נקיים היו חלום".

פרושאור הגדיר את הסמינר במרכז האו"ם כ"ספיד-דייטינג", מכשיר שנותן לחברות ישראליות את המפתח לדלת העסקים של האו"ם. "אם הישראלים לא יגיעו דרך הדלת הראשית, הם ייכנסו דרך החלון", אמר השגריר. "אנו פועלים כדי להוריד חסמים ולהפחית את הביורוקרטיה שמקשה על חברות ישראליות לעשות עסקים עם האו"ם".

"היזמות הישראלית יכולה לסייע בשמירה על כוחות השלום בעולם, בפיתוחה של יבשת אפריקה, בהקמת תשתיות תקשורת לוויינית והרשימה עוד ארוכה", אמר פרושאור. "תקציב הרכש של האו"ם ל-2012 היה 15.4 מיליארד דולר. רק 40 מיליון דולר מסכום זה (כ-0.3%) שימשו לרכישת מוצרים ושירותים מחברות ישראלית. נתון זה יכול וצריך לגדול בשנים הקרובות".