אירועי סופ"ש: פסטיבל האוכל ושלל אירועי תרבות

שוק האיכרים בנמל ת"א יהפוך בסופ"ש את תוצרתו הטרייה לחגיגה ■ יריד הנעליים "זוגות" יתקיים במתחם התחנה בת"א ועוד מגוון אירועים

יריד נעליים

"זוגות"

מה: אף שבשנים האחרונות ירידי מכירות האופנה הפכו לריטואל כמעט שבועי, אי אפשר שלא לשמוח על הפעילות הענפה ועל ריבוי היוזמה בתחום עיצוב הנעליים המקומי. יריד הנעליים "זוגות" יתקיים בפעם השישית בסוף השבוע הזה, בהשתתפותם של כ-20 מעצבים מקומיים שיציעו את קולקציית החורף שלהם בהנחות של 25%-50%. בין המציגים ביריד: נועה לוריא ל-lucca, עודד ארמה, אחת אחת, אלן רובין, בלינקי, מיכל מילר, ליבלינג, שני בר, גרטנבנק, אימלדה, אביגיל קור, תמר שלם, abramey, walk shoestory ו-shila. לצד הנעליים, יציגו גם מעצבי תיקים כמו אלן רובין, ענת זמיר, Le sac, Reza, twelve inch, ליברינה ואף מותגי הגרביים והגרביונים Zohara ו-Leggies. טווח המחירים הכללי: נעליים: 250-950 שקל, תיקים: 300-1,200 שקל, גרביים וגרביונים: 80-100 שקל.

מתי, איפה וכמה: חמישי עד שבת (30/1-1/2), מבנה 20 במתחם התחנה, תל-אביב. מחיר כניסה: 10 שקל.

אמנות

דוד טרטקובר

מה: תערוכת יחיד של דוד טרטקובר נפתחה אמש (ד') בגלריה צדיק ביפו. טרטקובר, אמן ומעצב, חתן פרס ישראל וממנסחי השפה החזותית השלטת בתרבות הישראלית, מציג בתערוכה סדרת רישומים מהשנה האחרונה, שבכולם מככב הצבר - שיח קוצני רב-משמעי. "דמות הצבר" היא כמובן דמותו של הישראלי כפי שאהבנו לראותו, המחוספס ועוקצני מבחוץ אך רך מבפנים. אך הצבר הוא גם דמות הפלסטיני של האמן עאסם אבו שקרה, שעליו נכתב כאן לא מזמן. אמנותו של טרטקובר תמיד מהולה בביקורת ובהתבוננות אירונית. תחת ידו מקבל הצבר תכונות חדשות. צבעוניות סימבולית של אדום-שחור-ירוק, או דקורטיביות עליזה, שמסתירה תחתיה תחושת כובד מעיקה. רישום במשיחת מכחול כמעט קליגרפית, וכתמי צבע-אדמה. "ביד חופשית, שובבה, רגישה וחומלת, הוא מדייק ומזקק את צורתו של הצבר, ובכך נוטל ממנו את תכונותיו: את החספוס הקוצני ועסיסיותו המתקתקה", כותבת האוצרת, חנה קומן. "הצברים של טרטקובר - נטולי אדמה וכלי קיבול - מחוללים במרכז הנייר במנעד אבולוציוני של צורה וצבע. מבשרניים ורושפים בצבעים עזים ודומיננטיים ועד צנומים ומונוכרומאטיים, חיוורים שתש כוחם".

מתי, איפה וכמה: גלריה צדיק, שמעון הצדיק 16, יפו. ב'-ה' 10:00-17:00; ו' 10:00-14:00. ללא תשלום.

מחול

בלט ג'אז מונטריאול

מה: להקת המחול בלט ג'אז מונטריאול מגיעה לישראל השבוע, ותעלה מופע המורכב ממספר יצירות מודרניות, וביניהן שתיים חדשות ומסעירות - האחת מאת הכוריאוגרף האמריקני-ישראלי ברק מרשל והשנייה מאת הכוריאוגרף הקנדי-סיני וון ווי ואנג. הלהקה, שנוסדה ב-1972, שומרת על השילוב הייחודי של מחול מודרני, ג'אז וסגנונות מגוונים של מחול עכשווי. מנהלה האמנותי לואי רוביטיי, רקדן בעברו, הפך את הלהקה למעין מעבדה המאפשרת לרקדנים להתפתח גם כיוצרים. הלהקה מגיעה לארץ במסגרת סדרת המחול הבינלאומית הרב-שנתית "מחול במשכן".

מתי, איפה וכמה: תל-אביב: בית האופרה המשכן לאמנויות הבמה א'-ד' (2.2-5.2); תיאטרון ירושלים: יום ה' (6.2); אודיטוריום חיפה: מוצ"ש (8.2). כרטיסים: 149-299 שקל.

ג'אז

חורף בים האדום 2014

מה: בסוף השבוע הבא (6-8 בפברואר), תתקיים באילת מהדורת החורף של פסטיבל ג'אז בים האדום. פסטיבל החורף נערך זו השנה הרביעית ברציפות, והמופעים מתקיימים באולמות בתי המלון באילת. בנוסף למופעים יכלול הפסטיבל כיתות אמן, בר ג'אז וג'אם סשן לילי. בין המוזיקאים הזרים השנה, בולט הגיטריסט הנודע לארי קוריאל במפגש עם נגן גיטרת הפלמנקו חואן קרמונה; השלישייה של הפסנתרן לאשק מוז'דר, הבסיסט לארס דניאלסון ונגן כלי ההקשה זוהר פרסקו; שישיית "אסקלנדרום" בראשות המתופף דניאל פיאצולה (הנכד של המלחין הידוע אסטור פיאצולה); רביעייתו של נגן כלי ההקשה סטיב שיהאן; הזמרת הפורטוגזית לואיזה סוברל; הפסנתרן האתיופי הצעיר סמואל יירגה, ואחרים.

מתי, איפה וכמה: חמישי-שבת (8-6 בפברואר), אילת, אולמות המלונות. מחיר: 150-125 שקל.

רב-תחומי

"שאון חורף"

מה: ירושלים, שיודעת משהו על חורף, לא נותנת לעונה הקרה לעצור אותה. מיום שני הקרוב תחל שם, זו השנה השלישית ברציפות, סדרת אירועי "שאון חורף", בהפקת רשות הצעירים בעיריית ירושלים. בכל שני במהלך חודש פברואר יתקיימו שלל אירועי תרבות ובילוי באתרים שונים בעיר, וייוחדו כל פעם לאזור אחר ולסגנון האופייני לו. למשל בשני הקרוב במתחם בצלאל ש"ץ, יתכנסו אמנים מתחומים שונים לתערוכה מתחלפת של אנציקלופדיה תלת-ממדית, יתקיים ג'אם של קונטקט ואימפרוביזציה, אפשר יהיה לצפות במופע מחול בחלונות הראווה שבמדרחוב, ועוד ועוד.

מתי, איפה וכמה: שני (3 בחודש), מתחם בצלאל ש"ץ ירושלים. הכניסה לכל האירועים חופשית (אלא אם מצוין אחרת), על בסיס מקום פנוי. פרטים נוספים: young-city.co.il.

אופרה פרינג'

"בא-טא-קלאן"

מה: המרכז לאופרה פרינג' מעלה בימים אלו את האופרטה "בא-טא-קלאן" מאת אופנבאך, המושרת בשילוב של הרבה צרפתית, מעט עברית והרבה ג'יבריש. ביקור בהפקת האופרטה מלמד שהמילה "פרינג'" מתארת אותה היטב, וזהו סוד קיסמה. ההפקה דלה מאוד בתקציב, אבל מלאה ביצירתיות ומעלה חיוכים רבים לכל אורכה. בהפקה משתתפים ארבעה זמרים, שהבולטת ביניהם היא זמרת הסופרן המעולה יעל לויטה. עוד משתתפים - שני שחקנים/רקדנים, והרכב כלי בן שלושה נגנים שבראשם הפסנתרן והמנצח המקסים דודי זבה (Sebba). בסך הכול זוהי הפקה כיפית ומשעשעת.

מתי, איפה וכמה: שישי (31 בינואר), 21:00; שבת (1 בפברואר), 20:30. מרכז תרבות מנדל, התקומה 1, יפו-תל-אביב. מחיר: 75 שקל. הזמנת כרטיסים בטלפון: 03-6819294.

פסטיבל אוכל

מרקים בנמל

מה: אם החורף לא השתכנע עד עכשיו לבוא, בטוח שהפסטיבל הזה יעשה לו חשק לפקוד את ארצנו. שוק האיכרים בנמל ת"א הופך את תוצרתו הטרייה והאיכותית לחגיגה ריחנית ומהבילה, עם שפע מרקים עשירים ומפתים ממגוון של חומרי גלם. מחמישי ועד שבת יתקיים ברחבה הדרומית של השוק פסטיבל שיוציא מהחקלאים את היצירתיות והמומחיות בגרסת החורף שלהם - עם הגזרים ממושב צופית, הארטישוקים מניר בנים, העגבניות ממושב תקומה ההדרים מכפר סירקין ושאר ירקות. בנוסף, יתקיימו סדנאות להכנת מרקים בהובלת שפים מוכרים כמו איל לביא, אבנר לסקין, אבי שטייניץ ונוספים.

מתי, איפה וכמה: חמישי-שבת (30/1-1/2), האנגר 12, נמל ת"א. שעות: חמישי ושבת: 11:00-19:00, שישי: 11:00-15:00. מחירים: 20 שקל או 35 שקל - תלוי במרכיבים של כל מרק. שעות הסדנאות באתר: www.shukhanamal.co.il. פרטים: 077-5493094.