איראן קיבלה 500 מיליון דולר; "לא נוותר על הצנטריפוגות"

ההסכם בין איראן למעצמות נכנס לשלב המעשי: תשלום ראשון על סך 500 מיליון דולר הועבר לאיראן על חשבון נכסים שהוקפאו תחת משטר הסנקציות

הסכם הגרעין מניב רווחים ראשונים לאיראן, שמצידה שומרת על תקיפות לגבי המשך המחקר והפיתוח הגרעיני: שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף אמר בראיון כי ארצו לא תוותר על צנטריפוגות המחקר, על אף החששות במערב מפעולות הגרעין. במקביל, דיווח סגנו של זריף, עבאס אראג'צי, על העברת כספים ראשונה לאיראן במסגרת ההקלה בסנקציות לאחר החתימה על הסכם הגרעין.

"אנחנו הולכים לדון בהיבטים שונים של הסכם הגרעין, ואני לא חושב שלטכנולוגיה או מדע יש קשר לפירוק נשק", אמר זריף בהתייחסות לצנטריפוגות המשמשות להעשרת אורניום, בשיחה עם עיתונאים במינכן. "זוהי רק התחלת המגעים, שאני מעריך שלא ייגמרו במהירות". שר החוץ האיראני הדגיש כי "לא קשה להגיע להסכם בהנחה שיש רצון טוב מכל הצדדים".

סגן שר החוץ האיראני, עבאס אראג'צי, הצהיר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי איראן קיבלה את התשלום הראשון של הפיצויים עבור הכספים שהוקפאו, בסך כחצי מיליארד דולרים. זריף, עם זאת, לא אישר באופן סופי את הפרטים: "שמעתי דיווח חדשותי על כך, אבל אני לא בטוח, כי הייתי בפגישות כל היום, אבל אני מאמין שהכסף עבר".

ההעברה הכספית לאיראן בוצעה כחלק מכניסת ההסכם עם המעצמות לתוקף. אראגצ'י אמר כי התשלום הראשון הופקד בחשבון בנק בשוויץ, "בדיוק לפי פרטי ההסכם", לדבריו. בכיר אמריקני הוסיף כי מועד התשלום נקבע מראש וכי זהו התשלום הראשון מתוך שישה תשלומים שווים שישולמו בששת החודשים הקרובים.

בהסכם שנחתם בחודש נובמבר האחרון בין איראן למעצמות נקבע כי איראן תעצור חלקים מתכניתה הגרעינית בתמורה להסרת כמה מן הסנקציות שהוטלו עליה על ידי הקהילה הבינלאומית ופגעו בצורה קשה בכלכלתה. במסגרת ההסכם, איראן התחייבה להגביל את העשרת האורניום לרמה של 5% ולעצירה של הליך העשרת האורניום לרמה של 20%.