התלמידה ספיר סבח: "אדם ורטה הסית וקיבל גיבוי, הכל מכור"

סבח, התלמידה שהתלוננה על המורה אדם ורטה ועוררה סערה לאומית, בפוסט הראשון בבלוג שלה: "התקשורת התגייסה למענו ועיוותה את הדברים. הציגו גם אותי כתלמידה מורדת. מתביישת במערכת החינוך ולא מתכוונת להגיע לבית הספר"

ספיר סבח, התלמידה שהתלוננה על המורה אדם ורטה ועוררה סערה לאומית, פתחה בלוג באתר "תפוז". סבח טענה כי המורה אמר בשיעור בבית הספר "אורט" שצה"ל צבא לא מוסרי, בהמשך היא טענה שוורטה השפיל אותה מול חבריה לאחר שמחתה על דבריו.

בפוסט הראשון שלה בבלוג ב"תפוז" מסבירה היום סבח: "לצערי לא כל הדיווחים נכונים ומדוייקים. התקשורת התגייסה לטובת מטרה מסויימת ועיוותה את הדברים, ולכן חשוב לי להציג אותם בצורה נכונה ומלאה".

בהמשך כותבת סבח: "בניגוד למה שניתן להבין, לא מדובר כאן במקרה חד פעמי שבעקבותיו התלוננתי שיצר את כל הפרשה. הכל למעשה התחיל לפני זמן רב, וחזר על עצמו במשך שנה וחצי.

"אדם ורטה היה המורה שלי למקצוע מחשבת ישראל, מקצוע אותו אני מגבירה בלימודים. עוד משנה שעברה היו לנו המון ויכוחים ואי הסכמות. היה לי מאוד קשה עם האמירות הקיצוניות שלו נגד צה"ל ונגד מדינת ישראל. הוא טען שצה"ל אינו צבא מוסרי ושמדינת ישראל אינה מדינה מוסרית. לא רק שהוא היה אומר אמירות קשות וחד צדדיות, הוא לא נתן לי להביע את דעתי ולהציג את הצד השני. הוא לא באמת עודד פלורליזם ולא נתן לי שום דרך להתבטא.

לטענתה, היא התלוננה על התבטאויות המורה כמה וכמה פעמים בפני הנהלת בית הספר והתקיימו כמה שיחות בהן התנצל ורטה בפניה. בשלב מסוים, "גם הנהלת בית הספר הפסיקה להתייחס ברצינות לתלונות שלי וראו בזה עניין שגרתי ולא מיוחד... עד החלטתי שאני לא יכולה להמשיך יותר ככה וכתבתי מכתב לשר החינוך, שי פירון, אך הוא לא הגיב כלל".

בהמשך מתארת סבח את התגלגלות האירועים,כולל פנייתה לחבר הכנסת לשעבר, מיכאל בן ארי והבום התקשורתי שנחת עליה עם תחילת העיסוק של כלי התקשורת בפרשה. לטענתה, לאחר השימוע שנערך לוורטה "התקשורת כבר התחילה לנקוט עמדה ולתמוך באדם ורטה. הציגו גם אותי כתלמידה מורדת שיוצאת נגד המורה כשכל שאר הכיתה תומכת בו תמיכה מלאה, מבלי לציין שכל 'שאר הכיתה' זה סך הכל 11 תלמידים".

סבח טוענת כי לשימוע השני שלו בא אדם ורטה כבר יחד עם עו"ד מיכאל ספרד, "הפעיל ב'קרן החדשה לישראל', שלמי שלא יודע היא ארגון שמאל קיצוני... ופתאום מנכ"ל הרשת חטף רגליים קרות וחזר ממה שאמר. במקום לעשות את השימוע כמה שיותר מהר, הוא נדחה ונדחה שוב עד ליום שבו היה לי שיעור עם אדם ורטה. בשיעור אדם התנצל בפני על כך שפגע בי, אבל לא על דעותיו ואמר שנצטרך לשים הכל מאחור ולהמשיך ללמוד ביחד על הצד הטוב ביותר. הוא כבר ידע מראש לפני השימוע שלא הולכים לפטר אותו. הכל היה מכור מראש".

סבח ממשיכה: "גם שי פירון, שבתחילת הפרשה הביע סלידה מהדברים שנאמרו פתאום החליט שלא ראוי לפטר מורה על סמך אידיאלוגיה. בדיקה שביצעתי גילתה שהאמירות הללו לא נכונות. כמה שנים קודם לכן פוטר מורה מכיוון שלא הסכים להעביר שיעור על מורשת רבין. כנראה שכשאומרים שלא מפטרים בגלל אידיאולוגיה מתכוונים רק לאידיאולוגיה שמאלנית. מורה ימני פוטר בעוד מורה שמאלני שדעותיו מזמן חרגו מאידיאולוגיה והיו פשוט נטו הסתה נגד הצבא והמדינה, שמר על משרתו ואפילו לא קיבל נזיפה. איפה פה השוויון? איפה פה הדמוקרטיה? למה מה שמותר לצד אחד אסור לצד האחר? למה לא נותנים לי במה להביע את דעתי? האם היו נותנים למורה ימני להיות בעד תג מחיר בלי לפטר אותו? כמה פעמים אדם ורטה היה צריך להשפיל אותי כדי שזה יעבור את הגבול ולא יחשב ללגיטימי?"

סבח מגיעה כאן לשורה התחתונה, לתפיסתה: "מדובר במורה שלא עשה צבא, קורא לצה"ל הצבא הכי לא מוסרי בעולם ומסית נגד המדינה, וכולם בסוף עוד מגבים אותו.
אני גאה בצבא שלי, גאה במדינה שלי ואלו לא הערכים עליהם גדלתי וחונכתי. אני מאד כועסת ומתביישת במערכת החינוך, אני לא מתכוונת להגיע לבית הספר, אם הערכים של אדם ורטה אלה הערכים בהם הם תומכים ומגבים. אני מאמינה שבסופו של דבר האמת כן תצא לאור. אני מקבלת המון תמיכה מהמון אנשים שבטוחים בדרך שבה אני הולכת. גם אנשי שמאל רבים יצרו איתי קשר ואמרו לי שהוא הגזים".

לפוסט המלא באתר תפוז