משרד הכלכלה: סודה סטרים הפרה הסכמים בצורה בוטה

מלחמת גרסאות בין החברה לבין הממשלה על היקף הסיוע להקמת מפעל חדש בדרום ■ מנכ"ל סודה סטרים, דניאל בירנבאום: "מאז כינון הממשלה הנוכחית אנחנו לא זוכים לשיתוף-פעולה למען הרחבת הפעילות התעשייתית שלנו בישראל"

חילופי האשמות חמורים בין בכירי משרד הכלכלה לחברת סודה סטרים. בעוד החברה טוענת כי הממשלה הפרה את התחייבויותיה למתן מענק, במשרד הכלכלה טוענים כי סודה סטרים היא זו שהפרה הבטחות. "חברת סודה סטרים לא קיבלה שקל על ההשקעה שלה באזור התעשייה עידן הנגב כי היא הפרה התחייבויות בצורה בוטה. האמירות שלפיהן אנחנו מטרפדים העסקת 2,000 עובדים פשוט מצוצות מן האצבע", אמר היום (א') בכיר במשרד הכלכלה ל"גלובס".

לעומתו, טען היום מנכ"ל סודה סטרים דניאל בירנבאום טען כי "מאז כינון הממשלה הנוכחית אנחנו לא זוכים לשיתוף פעולה למען הרחבת הפעילות התעשייתית שלנו בישראל. יש 30% אבטלה ברהט ואנחנו רוצים להעסיק 2,000 עובדים באזור התעשייה הסמוך. המדינה מגיבה בחוסר מעש ואומרת לנו בעצם 'אל תקימו כאן מפעל'. רכשנו קרקע של 85 דונם לבניית קומפלקס ענק, לאחר שבנינו על כך שנקבל מענק של כ-90 מיליון שקל, אך הממשלה לא מקיימת את הבטחותיה".

אלא שבמשרד הכלכלה מציגים תמונה הפוכה. "מאז 1999 ועד 2012 מינהלת מרכז ההשקעות אישרה לסודה סטרים לא מפחות מתשע תוכניות השקעה והעמידה לחברה מענקים בהיקף מצטבר של עשרות מיליוני שקלים", אמר אחד מבכירי המשרד. "במקרה של ההשקעה בעידן הנגב, החברה שינתה באופן מוחלט את התוכנית העסקית שלה: היא קנתה ציוד מעבר לסכומים שעליהם סוכם; הקמת המבנים באזור התעשייה הדרומי תקועה והציוד עצמו, שנרכש בידי החברה, פוזר בין כמה אתרי ייצור אחרים שלה ברחבי הארץ ואפילו אצל קבלני משנה. זאת, בניגוד לכללי החוק לעידוד השקעות הון. הדברים נבדקו בידי מהנדס ורואה חשבון מטעמנו".

לטענת הגורם הבכיר, במהלך השנה שעברה סודה סטרים הגישה למינהלת מרכז ההשקעות בקשה נוספת לקבלת מענק, בגין השקעה נוספת מצדה בהיקף של כ-160 מיליון שקל על הרחבת פעילות בעידן הנגב ובהרחבת מצבת העובדים בכ-400. הגורם הבהיר כי בקשה זו לא יכולה לזכות לאישור כלשהו בטענה שהחברה טרם עמדה בהתחייבויות מהעבר.

בעיצומה של סערת החרם על מוצרי החברה, פסילת הפרסומת שלה בגמר הסופרבול האמריקאי וההתרגשות ממהלכיה של הפרזנטורית סקרלט ג'והנסון, התלונן היום בירבנאום על כך שכבר חצי שנה לא הצליח לתאם פגישה עם שר הכלכלה, נפתלי בנט, בניסיון לקדם את ההשקעה שלו בדרום: "אני רואה את עמוד הפייסבוק של נפתלי בנט שכותב שסקרלט ג'והנסון יפה גם מבפנים, אבל בינתיים פגישה איתי הוא לא קבע. הכל כאן איטי וביורוקרטי ונורא קשה לקיים כאן תעשייה. אני צריך להתחרות עם חברה כמו קוקה קולה ולא לרוץ אחרי משרדי הממשלה, רק כדי שיאפשרו לי לייצר ולספק בישראל אלפי מקומות עבודה. יש לי מספיק חזיתות כדי להתמודד איתן בימים אלה. נמאס", אמר בשיחה עם "גלובס".