"משקיעים מסתפקים בתשואה נמוכה בענף מסוכן - לא ברור"

דקל קוטלר מאילים סבור שגם ב-2014 סביבת הריבית תישאר נמוכה, אך מכין את תיק ההשקעות לעולם של ריבית עולה: "90% מהסדרות הקונצרניות לא ראויות להשקעה. מגזר הנדל"ן המניב - הכי מעוות"

חצי שנה לאחר שביקר במדור דקל קוטלר, מנהל השקעות וסמנכ"ל באילים קרנות נאמנות, הוא מחליט לצמצם את הרכיב הקונצרני המקומי בתיק ההשקעות שלו מ-30% ל-20%.

קוטלר מסביר כי "בשל סביבת הריבית הנמוכה וזרימה של כסף חם לתעשייה, ירדו המרווחים בין הסדרות השונות לאג"ח הממשלתיות המקבילות לרמות לא סבירות. לדעתי, כ-90% מהסדרות הקונצרניות לא ראויות להשקעה. מבין כל המגזרים, מגזר הנדל"ן המניב נמצא להבנתי במקום המעוות ביותר. לא ניתן להסביר מדוע המשקיעים מסתפקים בתשואה כל כך נמוכה עבור ענף בעל סיכון לא מבוטל".

יחד עם זאת, קוטלר מציין כי "קיימות סדרות ספורות בשוק שבהן הסיכוי מפצה על הסיכון". בין אלה הוא מזכיר את אג"ח א' של חברת האנרגיה בזן ואת אג"ח ב' של מפעילת מסוף המטענים גולד בונד.

מנגד, את הרכיב המנייתי בתיק מגדיל קוטלר מ-20% ל-30%. "סביבת הריבית הנמוכה מקיימת תנאים נוחים לשוק המניות", הוא מסביר, "על כן, למרות העליות הנאות של השנתיים האחרונות, אני מעלה את רכיב המניות. מי שלא נמצא בשוק, יכול להמתין לתיקון ולהגדיל החזקות בשוק יורד. את רוב החשיפה אני ממליץ לעשות למניות ישראליות, והשאר למניות נבחרות בארה"ב ובמזרח אסיה".

מבין ההמלצות שסיפק קוטלר בולטת מעל כולן מניית מזור רובוטיקה, עם זינוק של קרוב ל-50% מערכה. קוטלר מחליט כעת "לממש את ההחזקה, לפחות עד שיתפרסמו דוחותיה השנתיים ל-2013, כדי לראות אם הציפיות הגבוהות שמתומחרות במניה מתאימות למכירות בפועל".

מניה נוספת שרשמה תשואה נאה בתקופה זו, שהגיעה ל-10%, היא דלק קידוחים. גם לגביה קוטלר ממשיך לשמור על גישה חיובית, ואומר כי הוא "ממשיך להמליץ על חשיפה לתחום הגז הטבעי. מדובר בתעשייה בהתהוות, שלהערכתי מתומחרת בחסר".

בצד השלילי, מניית החברה לישראל שאותה הזכיר איבדה בתקופה זו 4%. קוטלר מסביר כי החברה "עברה שורה של צרות בשנה החולפת", ומזכיר את "פירוק קרטל מחירי האשלג, שהפיל את יצרנית הדשנים כיל; בעיות בחברת הספנות צים; נפילת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס; וירידה במרווחי הזיקוק שהפילה את בזן". למרות זאת, קוטלר סבור כי "תמחור החברה מאוד פסימי, ואני ממשיך להאמין שזה זמן טוב להחזיק במניה".

העדפה לסדרות הקצרות מאוד

לעומתן, את מניית מבטח-שמיר, שנחלשה מתחילת אוקטובר בכ-3%, ממליץ קוטלר לממש "לאחר מהלך עליות של יותר מ-100% מאז חודש אוגוסט 2012".

קוטלר מוסיף צמד מניות חדשות לתיק ההשקעות שלו - בזן, שלהערכתו "השפל הקיים במרווחי הזיקוק יחלוף, וכך גם התמחור הפסימי של השוק"; ואינטק פארמה, שנהנתה מסיום מוצלח של שלב II בשתי תרופות שפיתחה.

באשר לשווקים שמעבר לים, קוטלר מציין כי בשוק האמריקאי הוא נותן עדיפות "למניות הנהנות מעליית כוחו של האמריקאי הממוצע, דוגמת ebay, מיקרוסופט וסירס".

בחזרה לרכיב האג"ח. העוגן של קוטלר בתיק הוא החלק הממשלתי, המהווה 40% ממנו. המלצתו לא נותנת עדיפות לרכיב השקלי או צמוד המדד במח"מ 4 שנים, והוא מציין כי את רוב הכסף כדאי לשים בסדרה קצרה מאוד, וחלק קטן ממנו בסדרה ארוכה מאוד.

קוטלר מקצה 10% מהתיק לאג"ח גלובליות, בדומה להמלצתו הקודמת, ומסביר כי "פיזור על פני מדיניות שונות עם מטבעות שונים הוא חשוב מאוד. אני ממליץ על השקעה בשווקים מוטי ייצוא, בעלי נתוני מאקרו חזקים ומדיניות מוניטארית יציבה". בין המדינות הללו מציין קוטלר את קוריאה, סינגפור, שבדיה, פולין ומקסיקו.

לסיכום, קוטלר מעריך כי "בשל הצמיחה האיטית בארה"ב ובשל העובדה שה'פד' חושש לבצע מהלכים דרמטיים מדי, ניתן להסתכל על 2014 כעל שנה נוספת של סביבת ריבית נמוכה. עם זאת, בשל התשואות הנמוכות בארץ ובחו"ל, יש מקום לנהוג בשמרנות ולהכין את תיק ההשקעות לעולם של ריבית עולה".

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

מה עשו ההמלצות של דקל קוטלר
 מה עשו ההמלצות של דקל קוטלר

תיק ההשקעות המומלץ של דקל קוטלר
 תיק ההשקעות המומלץ של דקל קוטלר