התעשייה האווירית חושפת כלי שייט בלתי מאויש חדש

תעש חותמת באסיה על עסקאות שכוללות השבחה של פלטפורמות צבאיות, הספקה של תחמושת כבדה כמו פגזי טנקים ומערכות שונות, בהיקף של מאות מיליוני דולרים

ערב הפתיחה של שתי תערוכות ביטחוניות חשובות באסיה, ניכר כי שנת 2013 היתה מוצלחת עבור התעשייה הצבאית (תעש) בחלק ממדינות היבשת: מדיווחי החברה הביטחונית שבבעלות המדינה, עסקאותיה באסיה הסתכמו אשתקד בכחצי מיליארד דולר. מדובר בעסקאות שכוללות השבחה של פלטפורמות צבאיות, הספקה של תחמושת כבדה כמו פגזי טנקים ומערכות שונות. בחברה אמרו כי עיקר פעילותה באסיה נעשה במסגרת של פרויקטים בשותפויות עם חברות ביטחוניות מקומיות.

בתעש מסרבים לחשוף את המדינות שבהן השיגה את עסקאותיה במהלך השנה שעברה, ולדברי סגן סמנכ"ל השיווק בחברה, גיל עופר רוב הפרויקטים הם ארוכי טווח ושותפות להם גם חברות ביטחוניות מקומיות. מחר תיפתח בדלהי שבהודו תערוכת דפקספו, ובשונה משאר החברות הביטחוניות הישראליות הגדולות - תעש לא תציג בה: לפני כשנתיים החליט משרד ההגנה ההודי להחרים את התעשייה הצבאית למשך עשור ואסר עליה לקיים עסקאות נשק במדינה וזאת, בעקבות השתרבבות שמה לפרשת שוחד שבה מעורבות חמש חברות ביטחוניות אחרות מרחבי העולם. בתעש הכחישו את הטענות ופתחו בהליכי ערעור על ההחלטה.

אף שהשוק ההודי נחשב אטרקטיבי עבור כל חברה ביטחונית וגם רווי בהזדמנויות עסקיות - בתעש לא יושבים בצד בציפייה דרוכה להקלה בסנקציות. שם, נערכים לתערוכה האווירית שתפתח בשבוע הבא בצ'נגי שבסינגפור ואנשי השיווק שלה יציגו מבחר מוצרים מקו התחמושת המדויקת שפותחה בשנים האחרונות בחברה.

קו המוצרים כולל את הפגז חצב, שבאחרונה נכנס לשימוש מבצעי בקרב כוחות השריון של צה"ל. מדובר בפגז טנק שנורה לעבר מטרה, כמו בית, חודר את קירותיו ומתפוצץ רק בתוך החלל הפנימי. לצד החצב, תעש תציג גם פגזים מדויקים אחרים, אך ותיקים יותר ובהם רקפת וכלנית. בחברה אומרים כי ניתן יהיה להתאים את השימוש בפצמ"ר לתנאי קרב שונים וזאת, בין השאר באמצעות פיצוץ ייזום באוויר - מעל אזורי מחסה של כוחות אויב, סביבת לחימה שבה צמחייה סבוכה ועוד.

נלחמים על הלקוחות

בעשור האחרון התעשייה האווירית מכרה במדינות אסיה מערכות של מטוסים ללא טייס (מל"טים) בהיקף שמוערך בכ-2 מיליארד דולר.

בניסיון לשמר את הלקוחות הנדיבים, קל להבין מדוע היו"ר של תע"א רפי מאור והמנכ"ל שלה, יוסי וייס ילוו את אנשי המכירות של החברה באופן אישי בתערוכה שתיפתח מחר בדלהי וממנה - ידלגו אל התערוכה האווירית בסינגפור בשבוע הבא. כשבשוק האסייתי יש פוטנציאל טוב לעסקאות, אנשי תע"א מתכוונים להילחם על לבם של הלקוחות. ביטוי לכך הוא חשיפה ראשונה שתיעשה בהודו, של כלי שייט בלתי מאויש (כשב"מ) - ששמו KATANA - אשר מבטא את התפיסה של תע"א להרחיב את פעילותה בתחום הכלים הבלתי מאוישים גם לתווך הימי. בחברה אומרים כי כלי השייט החדש תוכנן באופן שיאפשר להגן על תשתיות חיוניות.