האם זה הגפרור שיצית מחדש את משבר החוב בגוש האירו?

אנליסטים מציינים כי אם המשבר יחריף במדינות כגון טורקיה, ברזיל, הודו, אינדונזיה או דרום אפריקה, הדבר עלול לסכן את הבנקים בגוש האירו, שהעניקו הלוואות בהיקף כולל של 3 טריליון דולר לשווקים המתעוררים

אומנם בחודשים האחרונים חל שיפור ניכר בכלכלת גוש האירו. קצב הצמיחה השתפר והיא נחלצה ממיתון מתמשך, שיעור האבטלה ירד מעט ונרשם שיפור בסקטור הייצור. אולם, כעת מתברר כי הזעזועים האחרונים בשווקים המתעוררים עלולים להצית מחדש את המשבר בגוש האירו, זאת משום שבנקים רבים ברחבי היבשת חשופים לשווקים המתעוררים באמצעות אשראי בהיקף של 3 טריליון דולר.

אנליסטים מציינים כי אם המשבר יחריף במדינות כגון טורקיה, ברזיל, הודו, אינדונזיה או דרום אפריקה, הדבר עלול לסכן את הבנקים בגוש האירו, שהעניקו הלוואות בהיקף מאות מיליארדי אירו.

לפי הערכות בשוק, בין הבנקים שחשופים בצורה הגבוהה ביותר לשווקים המתעוררים הם BBVA, HSBC, Erste Bank, UniCredit, Santander.

החשיפה של הבנקים לשווקים המתעוררים עלולה להיות כאב ראש מהותי עבור תעשיית הפיננסים כולה בגוש האירו, בייחוד לאור העובדה שהבנק המרכזי האירופי מתכוון לחשוף את נקודות התורפה של הבנקים במטרה להשיב את אמון המשקיעים, שאבד במהלך המשבר הפיננסי ב-2008.

"אנו סבורים שהשווקים המתעוררים הם סיכון מהותי ב-2014", אומר מאט ספיק, אנליסט בדויטשה בנק. "כאשר תנודתיות המטבעות משולבת עם ירידה בהכנסות ועלייה של החובות, אנו רואים בכך איום על הבנקים שחשופים לשווקים המתעוררים".