פדיונות קניון מול הים ב-2013 בקיפאון: 495 מיליון שקל

עלו ב-0.7% בלבד ■ מניתוח דוח של חברת מידרוג עולה כי ההוצאה הבסיסית על הפעלת חנות בקניון באילת שווה ל-17% מהפדיון

עד כמה משתלם להפעיל חנות בקניון מול הים באילת? דוח של חברת מידרוג חושף את המספרים של הקניון, ומהניתוח עולה כי בשנת 2013 דמי השכירות, הניהול והחשמל למ"ר במול הים עמדו על 580 שקל לחודש. מאידך, הפדיון הממוצע למ"ר בקניון הסתכם ב-3,437 שקל. המשמעות היא שההוצאה הבסיסית על הפעלת חנות בקניון הייתה שוות ערך ל-17% מהפדיון.

מדובר בנתונים ממוצעים, ויש להניח כי השונות בין השוכרים גדולה.

כלל הכנסות הקניון מדמי שכירות, ניהול ועוד הסתכמו אשתקד ב-83.5 מיליון שקל. חברת מידרוג אינה מציינת את ה-NOI (רווח תפעולי) של הקניון.

הדוח חושף גם את סך הפדיונות של העסקים בקניון, ממנו עולה כי אחרי 3 שנים של צמיחה, העלייה בפדיונות נעצרה, ואלה הסתכמו ב-595 מיליון שקל - צמיחה של 0.7%.

לשם השוואה, בשנת 2012 הסתכמו הפדיונות ב-491 מיליון שקל, אחרי שרשמו צמיחה של 5.6%. שנה קודם לכן נרשמה צמיחה של 5% בפדיונות.

בשנים 2008-2009 נפגעו פדיונות הקניון, כפי הנראה גם על רקע המשבר הכלכלי העולמי, כששנת 2009 הייתה שנת שפל שבה הסתכמו הפדיונות ב-428 מיליון שקל בלבד.

קניון מול הים נמצא בבעלות אלי ישראלי, אילן בן-דב וחברת הביטוח הפניקס. הקניון הנפיק אג"ח, והיקף החוב עומד כיום על 481 מיליון שקל. מידרוג העניקה דירוג של Aa3 (דירוג גבוה) לקניון.

לפי הדוח של מידרוג, בשנת 2013 עמד שיעור התפוסה הממוצע של הקניון על 99%. בדוח מצוין כי "לקניון קיימת רשימת המתנה של שוכרים פוטנציאליים, הכוללת רשתות וחנויות מהארץ ומחו"ל, הנהנות מביקושים גבוהים. הנהלת הקניון פועלת להחלפת שוכרים בעלי שיעור פדיון למ"ר נמוך יחסית, בשוכרים בעלי פוטנציאל פדיון גבוה יותר. כמו כן, הנהלת הקניון פועלת לאכלוס הקניון ברשתות מובילות, וליצירת תמהיל אטרקטיבי".

עם זאת, בכיר בענף האופנה אומר ל"גלובס" כי "יש 6 חנויות בקניון שהציעו לי אותן ללא דמי פינוי בקניון. זה אומר ששוכרים מתקשים לשלם את שכר הדירה".

לדברי סם נזרי, מנכ"ל ובעל רשתות ההנעלה אלדו וספרינג, "הציעו לי את החנות של צומת ספרים שרוצה לצאת מהקניון, אבל המחיר גבוה ביותר. זה מראה שהקניון יכול להרשות לעצמו לבקש מחירים גבוהים. לי זה לא מתאים. ביג אילת ואייס פארק לא יצרו בעיה לקניון. הוא עדיין מספר 1 בעיר".

פדיון הקניון
 פדיון הקניון