ארה"ב מוסיפה לחלק ציונים לישראלים - והפעם צל"ש לליברמן

משרד-החוץ האמריקאי חולק שבחים לשר-החוץ בעקבות הכרזתו שג'ון קרי הוא "ידיד אמת של ישראל" ■ יום קודם אמר קרי כי צריך לשמוע יותר את קולו של לפיד בשיח הציבורי בישראל ■ ובראיון ב-CNN הגדיר קרי את הישראלים שמותחים עליו ביקורת כאויבי השלום

ממשל אובמה מוסיף לחלק ציונים לישראלים. אלה שהממשל חפץ ביקרם זוכים למחמאות או להתבטאויות חיוביות אחרות מפי שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, או דוברי הסטייט דיפרטמנט, ואלה שהרגיזו את וושינגטון הרשמית ונתפסים בעיניה כתוקעי מקלות בגלל תהליך השלום, מוקעים בפומבי. בכל זאת, למען ההגינות צריך לומר, כי מי שהחלו בחלוקת ציונים פומבית בעת האחרונה היו דווקא שרים ישראליים. האמריקאים הלכו אחריהם.

את הצל"ש האמריקאי החדש קיבל שר-החוץ, אביגדור ליברמן, שעד לא מכבר הדיר רגליו מוושינגטון בגלל הצינה הרשמית ששררה שם כלפיו. אמש (ו') התחלפה הצינה בחמימות. בתדרוך היומי בסטייט דיפרטמנט שאל כתב: האם יש תגובה רשמית להצהרתו של ליברמן הבוקר, שבה הוא הגן באופן נמרץ למדי על קרי ועל מאמצי השלום שלו?

הדוברת ג'ן סאקי השיבה: "אנו בהחלט מקדמים בברכה את דבריו ואת תחושתו (על) חשיבות תהליך השלום. דברי ליברמן משקפים , כמובן, את אמונתם של אנשים רבים בישראל, שפיתרון של שתי מדינות הוא התוצאה המתאימה של תהליך השלום".

הכתב המשיך: האם את יכולה להאמין שמילות התמיכה בתהליך השלום יצאו מפיו של השר ליברמן, שעד לעת האחרונה לא נחשב לידיד טוב במיוחד של הממשל או של תהליך השלום? האם זו נקודת מפנה אצל ליברמן?

סאקי: "דברי ליברמן הם בהחלט הצהרה חזקה, מסר חזק, בהתחשב ברקע שלו, ברקורד שלו ובהשקפותיו על נושאי השלום. אנו נראה התקדמות. אין פירושו של דבר שחסרים מתנגדים לפיתרון של שתי מדינות, או שחסרים מתנגדים לתהליך השלום. בוודאי, אנו מקווים שנוכל לשוב ולהתמקד בנושאים שנמצאים על הפרק".

קילוסי הסטייט דיפרטמנט באו בעקבות התבטאות של ליברמן, אתמול בבוקר, בכנס של המועדון המסחרי והתעשייתי, כי "קרי הוא ידיד אמת של ישראל; מה החוכמה להפוך ידידים לאויבים"?

שר החוץ הביע את תמיכתו במהלכים המדיניים של שר-החוץ האמריקאי והוסיף: "ג'ון קרי מנהל את התהליך בצורה נכונה. אנו מגבשים עתה עקרונות, במגעים עם האמריקאים, ועקרונות אלה ישמשו בסיס למו"מ ישיר עם הפלסטינים".

שלשום (ד') אמר קרי לח"כ עופר שלח, בשיחה קצרה בשולי כנס פרלמנטרי בוושינגטון, כי קולו של שר האוצר, יאיר לפיד, צריך להישמע יותר בשיח הציבורי בישראל על תהליך השלום. קרי הגיב בכך, קרוב לוודאי בגלל תמיכתו, בדרך כלל, של לפיד בתהליך השלום ואולי במיוחד בגלל הצהרתו שחרם בינלאומי בגלל המשך הכיבוש יפגע בכיסו של כל ישראלי.

התבטאויות קרי על ליברמן ולפיד מסתמנות כחלק מקמפיין אינטנסיבי של משרד-החוץ האמריקאי והבית הלבן להדוף את הביקורות על קרי שהשמיעו בכירים בירושלים, כשר הביטחון, משה יעלון, השר לעניינים אסטרטגיים יובל שטייניץ ושר המסחר, נפתלי בנט. הביקורות נבעו מדברי קרי, בשבוע שעבר, על אפשרות של חרם על ישראל אם יקרוס התהליך המדיני.

קרי תקף בחריפות לא דיפלומטית את מותחי הביקורת עליו: "לרוע המזל יש אנשים מסוימים בישראל, בפלסטין, בעולם הערבי וברחבי תבל שאינם תומכים בתהליך השלום. בייחוד, ישנם אנשים מסוימים שאינם תומכים ברעיון של שתי מדינות. ישנם אנשים מסוימים שאינם רוצים להטיל שום מגבלה שהיא על ההתנחלויות". התבטאויותיו המחמיאות של קרי על ליברמן ולפיד הן, קרוב לוודאי, הצד האחר של אותה מטבע.