ריצ'רד ראסל: "שוק המניות עומד בפני מפולת גדולה"

הכלכלן וגורו השווקים: "אני בשוק כבר 60 שנה ואף פעם לא חששתי מהעתיד כמו היום. אנשים מתעלמים מהסימנים. מה שמפחיד אותי יותר מכל הוא שאני לא רואה מקלט, מקום לברוח אליו כשהסערה הגדולה תבוא"

הכלכלן וגורו השווקים הנודע ריצ'רד ראסל ידוע בתחזיות האימה שהוא מספק חדשות לבקרים ונחשב לאחד ה"דובים" הגדולים ביותר בשנים האחרונות. בראיון לאתר הכלכלי "קינג וורלד ניוז" ראסל טוען כי שוק המניות עומד בפני מפולת הרסנית.

"בדרך כלל שמתחילה טלטלה בשווקים מתפתחים ובמטבעות של מדינות שונות בעולם, הזהב מתחזק. אבל אם הזהב יתחזק זה ירים כרטיס אדום בפני הפדרל ריזרב ולכן אני חושב שהפד יימנע את התחזקות הזהב", כותב ראסל.

ובהמשך: "אני חושב ששוק שורי הוא מעשה ידי אדם, אנשים מרוויחים הרבה כסף והם חושבים שהכל טוב וחיובי והם שולטים בגורלם, והם שוכחים את האל. שוק דובי הוא מעשי ידי האל, שגורם על ידי כך לאנשים לחזור לחשוב את הדת והאל ואפילו להתפלל. על ידי כך האל מנקה חלק מהחטאים של בני האדם".

ראסל חוזר על המנטרה העיקרית שלו כי השוק למעשה נמצא בתבנית דובית שהחלה כבר בשנת 2000. "אנחנו נמצאים במהלך דובי ארוך טווח שהחל בשנת 2000. הפדרל ריזרב, עם ההזרמות העצומות שלו, גרם למעשה לראלי גדול שהחל ב-2009 אולם אנחנו קרובים מאוד לסיום שלו".

ראסל עושה הקבלה לשנות ה-20 וה-30 במאה הקודמת. "אני בשוק כבר 60 שנה ואף פעם לא חששתי מהעתיד כמו היום. אנשים מתעלמים מהסימנים. מה שמפחיד אותי יותר מכל הוא שאני לא רואה מקלט, מקום לברוח אליו כשהסערה הגדולה תבוא. לאחר הקריסה הגדולה של 1929, השוק תיקן בעוצמה ב-1930 והדאו ג'ונס הגיע לשיא בינואר, ירד בפברואר ואחר כך עלה לשיא נמוך יותר מהקודם במארס. וזה גם מה שיקרה עכשיו, הדאו ג'ונס יעלה לשיא נמוך יותר מהקודם ואחר כך ייפול. וכשאנשים יבינו שמתחיל שוק דובי אז יווצר כדור שלג שיזין את עצמו והמפולת תלך ותתגבר".

ראסל מאמין שנתוני המאקרו שמתפרסמים אינם אמיתיים. "הפדרל ריזרב בראשות ג'נט יילן ינסה להלחם בדוב הגדול שישתלט על השווקים אולם אין לו כמעט תחמושת. ואז הציבור גם ידרוש שיתפרסמו נתונים אמיתיים על מה שקורה בכלכלה. כל השקרים והמניפולציות יצופו אל פני השטח".

לפני כ-10 חודשים, אגב, ראסל "הפך את עורו" והמליץ למשקיעים "לקחת סיכון" ולהיכנס לשוק המניות. "אם אתה סוחרים עצמאיים אני מציע לכם לקנות מניות אך לפתוח במקביל פקודה לעצירת ההפסד (stop loss) ברמה של 8% מתחת למחיר הקנייה", אמר אז ראסל.

"הפסד בשוק המניות הוא בלתי נמנע, אך תמיד צריך להגביל אותו. "אם תפתחו פוזיצייה בשוק, אתם תהיו בצד של האופטימיים וגם בצד של בן ברננקי וה'פד'", טען ראסל שהביע התנגדות לתוכניות ההקלה הכמותית של הבנק המרכזי בארה"ב וצידד בטענות שעלו בעבר כי צעדים אלה מנפחים את השווקים באופן מלאכותי.