ינואר בשוק הנדל"ן: מחירי הדירות עלו ב-11 מתוך 14 ערים

מדד גלובס-הומלס לחודש ינואר: גם שנת 2014 נפתחה ללא שינוי מגמה ■ לפי שעה, הציבור עדיין אינו מתרגש מהכרזות הממשלה ובנק ישראל

בנק ישראל כתב בשבוע שעבר בדוח המדיניות המוניטרית: "בסיכומן של שלוש השנים האחרונות עלה מספרן של התחלות הבנייה על הגידול במספר משקי הבית. אף כי חולף זמן מרגע שמתחילים לבנות דירה ועד שהיא מוכנה לאכלוס, יש בנתון זה כדי למתן את ההשפעה של המחסור בדירות על מחירי הדירות".

שר האוצר יאיר לפיד אמר בשבוע שעבר (במסגרת טקס בראש העין לשיווק קרקע לעוד כ-11,000 יח"ד): "אין יום שלא שואלים אותי 'המחירים יירדו?', והתשובה היא שהם ירדו, מפני שהשוק לא יעמוד בזה. הוא רואה מה אנחנו עושים, והוא מבין שאנחנו מייצרים פה תנופת בנייה מהסוג שלא היה פה כבר שנים. אנשים מבינים שאנחנו מוכנים להפסיד כסף על הקרקעות כדי להוריד את המחירים, והם לומדים להגיד לקבלנים וליזמים, שאם מחירי הקרקע יורדים אין סיבה שהדירות יישארו יקרות".

ואף על פי כן, לוח מחירי הדירות המבוקשים באתר הומלס מלמד כי בעלי הדירות לא מתרגשים. את בנק ישראל הם הרי שומעים מאיים בבועה לפחות שלוש שנים, את שר האוצר הם זוכרים מבטיח ירידות מחירים עוד לפני הבחירות בינואר אשתקד (ומאז עלו המחירים בכ-8%) וגם ראש עיריית ראש העין הקודם זכה לעמוד על הגבעות החשופות עם שרי הממשלה והבטיח שאוטוטו הן תכוסינה בבניינים.

בפועל, מחירי הביקוש מצביעים על המשך עליות מחירים גם בינואר. 11 מתוך 14 אזורים שנבדקו הציגו עליית מחירים בכל סוגי הדירות - תופעה שלא ראינו מזה תקופה ארוכה.

חודש קשה בשוקי ההון

צריך להזכיר שינואר היה חודש קשה בשוקי ההון, כך שישראלים רבים מעדיפים ככל הנראה את חוסר הוודאות בשוק המגורים (ראו ציטוטים מבנק ישראל ומהאוצר לעיל), מאשר לשים את כספם בשוק ההון או בפיקדונות חסרי ריבית.

נכון להיום, מי שמחפש דירת ארבעה חדרים במחיר (מבוקש) הנמוך ממיליון שקל צריך לנדוד הרחק לפריפריה הצפונית או הדרומית. נסיקת מחירי הדירות בשנים האחרונות, בעוצמה גבוהה בהרבה מעליית מחירי השכירות, הפחיתה משמעותית את יתרונות ההשקעה באותם מקומות, המציעים כיום תשואה של כ-5% ברוטו, למי שמוצא שוכר כמובן.

מתודולוגיה:

להבדיל מהלוחות האינטרנטיים האחרים, אתר הומלס גובה כסף מכל אחד מאלפי המפרסמים בלוח, מה שכמובן מייצר מחיר מתוקנן ביחס לציפיות של כל מוכר פוטנציאלי ומנטרל "טרמפיסטים".

המדד מציג 2 פרמטרים - המחיר המבוקש לדירה והתשואה הממוצעת בכל אזור, בהינתן מחיר השכירות.

חשוב לזכור, שמחיר השכירות הוא ברוטו. חודש ללא שוכר, הוצאה לתחזוקת הנכס, מיסוי (במידה והשכירות גבוהה מכ-4,500 שקל לחודש) ועוד עשויים לגרוע כ-10% בממוצע.

המדד מציג את התשואה לדירה - שקלול של מחירה מול מחיר השכירות. גם בהנחה שיש הטיה במחירים המפורסמים למכירה או להשכרה, הם אמורים להתקזז משמעותית במונה מול המכנה.

מחיר מבוקש לדירת 4 חדרים
 מחיר מבוקש לדירת 4 חדרים

התשואה על חדרים
 התשואה על חדרים