"היסודות החלשים של טבע קוראים לביצוע צעד אמיץ"

גולדמן זאקס: "מודאגים מהתלות בקופקסון כפיצוי על תחומים אחרים"

תרופת הקופקסון הצילה את התוצאות הפיננסיות של טבע בשנת 2013 - כך סבורים בגולדמן זאקס. בדוחות הכספיים של טבע , שפורסמו ביום חמישי, התוצאות היו בהתאם לתחזיות. התוצאות בפועל - רווח נקי Non-GAAP של 5.01 דולרים על הכנסות של 20.3 מיליארד דולר - היו הן בטווח התחזיות שמסרה החברה לפני תחילת 2013, והן בטווח התחזיות המעודכן שנמסר בסוף 2013. אולם בגולדמן זאקס מזכירים שבתחזית השנתית המוקדמת, מכירות הקופקסון היו אמורות להגיע ב-2013 ל-3.7-3.9 מיליארד דולר, ירידה ביחס ל-2012, לאור התגברות התחרות בשוק מצד תרופות אוראליות.

אולם בסופו של דבר הקופקסון נותר חזק גם ב-2013, שבר שיאי מכירות, וההכנסות ממנו צמחו ל-4.3 מיליארד דולר. להערכת האנליסטית ג'יימי רובין, הפער של חצי מיליארד דולר בין אמצע טווח התחזית לבין מכירות הקופקסון בפועל מסביר לא פחות מ-40 סנט מהרווח הנקי למניה (כ-8% מהרווח).

כלומר, החוזק בקופקסון הוא זה שהוביל לכך שטבע עמדה בתחזיות הרווח שלה, מה שמעיד לדברי רובין על החולשה בתחומים אחרים. "ככל שאנו מתקרבים לכניסה פוטנציאלית של תחרות גנרית לקופקסון, אנחנו יותר ויותר מודאגים מהתלות של טבע בקופקסון, לצורך פיצוי על האתגרים בתחומים עסקיים אחרים", כותבת רובין.

היא מציינת בפרט את תחום חומרי הגלם, במיוחד בגנריקה. לדבריה, "היסודות החלשים קוראים לביצוע צעד אמיץ", והיא מצפה מארז ויגודמן, שייכנס השבוע לתפקיד המנכ"ל, לבצע צעדים כאלה, ובהם לדוגמה "קיצוץ אגרסיבי יותר בעלויות, הגדלת הרכישה העצמית של המניות, מיזוגים ורכישות ו/או פישוט המודל העסקי של טבע". המלצתה למניה נותרת "מכירה", במחיר יעד של 40 דולר, שנמוך ב-10% ממחיר המניה.

מנגד, במריל לינץ' ממליצים על "קנייה" במחיר יעד של 53 דולר, 19% מעל מחיר השוק. "אנו ממשיכים לראות במניית טבע בחירה 'לעומתית' משכנעת, בהתבסס על סנטימנט המשקיעים הירוד והפוטנציאל בסיפור של המנכ"ל החדש", כותב האנליסט גרג גילברט ממריל לינץ'. ב-UBS ההמלצה נותרת "ניטרלי", והאנליסט מארק גודמן מציין שדוחות הרבעון היו "נטולי אירועים". להערכתו, הקופקסון "שווה" 8 דולרים מהמניה, ומחיר היעד שלו למניה הוא 40 דולר. טבע נסחרת בתל אביב ובניו יורק בשווי 37.6 מיליארד דולר.