דירקטוריון גבעות מתכוון לפטר את המנכ"ל טוביה לוסקין

גבעות: הסיבה היא חילוקי דעות ואי-שביעות רצון של הדירקטריון מתפקודו כמנכ"ל

האם טוביה לוסקין, היזם שעומד מאחורי חלום הנפט של שותפות החיפושים גבעות עולם , ואשר זכה בנובמבר האחרון בתואר "איש השנה" בוועידת אנרגיה ועסקים, ייאלץ לפנות את מקומו בתפקיד מנכ"ל השותפות לאחר 20 שנה?

גבעות, אשר מפיקה נפט מקידוח "מגד 5" מאז 2010, ונמצאת כעת בשלבים הסופיים של קידוח "מגד 6", פרסמה היום הודעה קצרה וחריגה לבורסה: "השותף הכללי מתכבד להודיע כי בישיבת הדירקטוריון שנערכה ביום 9.2.2014 הוחלט לזמן את מר טוביה לוסקין להליך של שימוע טרם קבלת החלטה לגבי המשך או הפסקת כהונתו כמנכ"ל (ולא מתפקודו כאחראי על התפעול), וזאת כתוצאה מחילוקי דעות ואי-שביעות רצון של הדירקטוריון מתפקודו כמנכ"ל".

שותפות גבעות עולם הוקמה בראשית שנות התשעים, ואת המימון הראשוני לחלום גילוי הנפט של לוסקין באזור ראש העין העמידו נגה בן דוד ושמואל בקר, שחתום על הדיווח הנוכחי.

השותפות הונפקה לראשונה בשנת 1993, ולאורך השנים שחלפו ביצעה קרוב ל-20 גיוסי הון מהציבור (סה"כ כ-300 מיליון שקל). מי שהיה אמון על גיוסי ההון הוא לוסקין, אשר בעזרת הכריזמה שלו ידע לשלהב את המשקיעים, חלקם הגדול חובשי כיפה, אשר הכניסו כל פעם מחדש את היד לכיס, למרות האכזבות הרבות שהסבה להם גבעות לאורך השנים.

התכווצות של 40% בשלוש שנים

האידיליה בין לוסקין, המחזיק בכ-27% מהזכויות בשותף הכללי השולט בגבעות, לבין בן דוד ובקר, המחזיקים ביתרת הזכויות, נסדקה בתקופה האחרונה. באסיפות האחרונות של השותפות, שנערכו בשנה שעברה, ושבהן הביעו המשקיעים מחאה על כוונתה של השותפות לגייס מהם הון נוסף לצורך מימון הקידוחים, נשלח לוסקין לבד למערכה, וקול שותפיו לא נשמע.

מי שעוד מאוכזב מלוסקין הם המשקיעים של גבעות. למרות העובדה שהשותפות מפיקה נפט באופן רציף מספר שנים, רושמת הכנסות של עשרות מיליוני דולרים וממשיכה בפיתוח השדה וקידוח בארות נוספים בו, בעלי היחידות בשותפות לא ממש רואים ברכה מהשקעתם. מי שבחר להשקיע בשותפות לפני שלוש שנים ראה את השקעתו מתכווצת בלא פחות מ-40%. כעת היא נסחרת לפי 390 מיליון שקל.

נראה שהקש ששבר את גב הגמל היו האירועים בשנה שעברה. בניגוד לשנים קודמות לא הצליח לוסקין לספק את הסחורה. הניסיונות שלו לשכנע את המשקיעים להזרים כסף נוסף לטובת פיתוח שדה מגד לא צלחו, והשותפות לא הצליחה לגייס הון. עקב כך, כל לוחות הזמנים שלפיהם תכננה גבעות את פיתוח השדה נאלצו להידחות. גם השכר שרצה לוסקין לאשר לעצמו בתור מנכ"ל, בגובה של 150 אלף שקל לחודש, נדחה.

לדחיית פיתוח השדה יש השפעה רבה על המועד שבו השותף הכללי ייפגש עם הכסף שלו הוא זכאי, במסגרת תמלוג-העל שהוא מקבל, בגובה של 20.45%. על פי ההסכמים, זכאי השותף הכללי למשוך את התמלוג שלו הוא זכאי רק לאחר שהשותפות תרשום הכנסות בגובה של 250 מיליון דולר. כל דחייה בתוכנית הפיתוח של גבעות, שעד היום רשמה הכנסות של כ-45 מיליון דולר ממכירת נפט, מרחקת אותה מיעד זה.

נראה כי בהנהלת השותפות מעדיפים למנות מנכ"ל מקצועי, שגם יגדיל את השווי שבו היא נסחרת, וגם יקרב אותם לכסף.