משרד התקשורת מתכונן לביטול ההפרדה המבנית בבזק והוט

שכר את BDO זיו האפט כדי להיערך להפרדה חשבונאית

משרד התקשורת שכר את שירותי חברת הייעוץ BDO זיו האפט במסגרת כוונתו להמיר את ההפרדה המבנית החלה היום על בזק ועל הוט, בהפרדה חשבונאית. ההפרדה המבנית הנוהגת בישראל לגבי בזק קובעת שהחברה פועלת במספר תחומים דרך חברת בת ולא ישירות. הדוגמא הבולטת לכך היא ההפרדה בין בזק לבין בזק בינלאומי. הראשונה מספקת את שירות הגישה לאינטרנט באמצעות תשתיותיה והשנייה מספקת את הקישוריות לאינטרנט.

במסגרת תוכניות המשרד לייצר אסדרה חדשה בשוק התקשורת הקווית הוא מתכוון לבטל את ההפרדה המבנית כך שהלקוחות יוכלו לרכוש סל שירותים מבזק או מהוט (שאצלה ההפרדה המבנית פחות אדוקה).

אלא שהודעת המשרד היום עמומה ולא ברורה, ונראה שלמשרד יש כוונה אחרת שמסתתרת מאחורי ההודעה. מדיניות המשרד קובעת שלא יהיה ביטול בהפרדה המבנית כל עוד בזק והוט לא מאפשרות שימוש בתשתיותיהן לטובת המתחרים. המשרד קבע גם שההפרדה תבוטל רק לאחר 9 חודשים מיום היווצרותו של השוק הסיטונאי, כלומר המוצר הסופי אושר על ידי המשרד ומתחרים יכולים לקנות אותו.

לא מן הנמנע שהמשרד מנסה להעביר מסר לשוק לפיו הוא מתכוון לבטל את ההפרדה המבנית בבזק והוט ולהמיר אותה בהפרדה חשבונאית ללא קשר למה שיקרה בשוק הסיטונאי, ולשם כך הוא כבר מתחיל בהיערכות, ושכר חברת ייעוץ שתסייע לו בכך. ביטול ההפרדה המבנית חיוני מבחינה צרכנית אבל מאידך הוא יכול להיות הרה אסון אם הדבר יקרה ללא איזון, ומבלי שיהיה ברור שפרטנר וסלקום או שחקנים אחרים, הצליחו לבסס את עצמן בשוק החדש.

נזכיר גם שביטול ההפרדה המבנית הוא תנאי של שר התקשורת גלעד ארדן שאמר כבר שלא יאפשר את ביטול ההפרדה מבלי שיקום שוק סיטונאי בישראל, כך שהודעת המשרד מהיום נועדה ככל הנראה לבדוק את תגובות השוק ולהכינו לקראת האפשרות הזאת.

צריך לזכור גם שארדן מכהן בתפקידו כבר שנה ולמעשה לא רשם הצלחות מסחררות או מהלכים משמעותיים במשרד התקשורת. אולי זה מוקדם מידי. גם קודמו שהביא לבשורה גדולה ולרפורמות שהטיבו עם הציבור, לא הגיע לשם בשנת כהונתו הראשונה, אז אולי יש למה לצפות.