הקהל נותר פעור פה: מופע הלוליינות "קידם" יגיע לישראל באוגוסט

יותר מעשרה מיליון איש ברחבי העולם חזו במופע האקרובטיקה "קידם" של סירק דה סוליי, שיגיע לישראל במהלך חודש אוגוסט ■ למרות האירוע הטרגי לפני כשנה שבו אקרובטית צרפתייה צנחה אל מותה במהלך הופעה, עדיין לא משתמשים שם ברשת

זוג לוליינים מבצעים תרגילי מתיחות בשלווה גמורה, מעצבת תלבושות מסדרת בנחת פאות שונות בארון ובו אביזרי תפאורה, שלושה תאורנים עורכים בדיקת תאורה, ומנהל הבמה (המסתובבת), מתבונן במושבים הריקים בדממה. שום דבר בסיור אל מאחורי הקלעים של המופע "קידם" של "סירק דה סוליי" (קרקס השמש) בשישי לפנות ערב במינכן, לא מכין אותנו לעוצמות הרגש שמעורר המופע עצמו, שמתקיים שעה אחר כך, במתחם הניצב לא הרחק מאצטדיון הכדורגל של קבוצת הפאר "באיירן מינכן". רק אז, כשהקהל דרוך ביציעים והמופע מתחיל, הנשימה נעתקת והלב פועם בחוזקה.

יותר מ-10 מיליון איש ברחבי העולם חזו במופע, שיגיע לישראל במהלך חודש אוגוסט. אם לבודד את מרכיבי המופע: מוזיקה בומבסטית, תאורה מרהיבה ואקרובטיקה מהפנטת, הרי שהן עיקר החוויה. עלילת המופע - ילדה שמעבירה את זמנה בשיטוט על כנפי הדמיון והפנטזיה, היא עלילת סיפור פשטנית, שעליה ניתן להלביש כל קטע וירטואוזי באשר הוא. אבל הסיפור הגדול הוא מיצוי היכולת הפיזית והאתלטית האנושית של להקת האקרובטים. לא בכדי המופע עוצר נשימה. חברי הלהקה מבצעים תרגילים מסובכים ומסוכנים ערב-ערב במשך שנים, גורמים לקהל באולם להישאר פעור פה, כלא מאמין כי בני אנוש מסוגלים ליופי אמנותי המשולב בקושי ובדיוק שכאלה.

את המופע "קידם" הגה וביים פרנקו דראגון, במאי מוערך שעבד עם "סירק דה סוליי" עוד בימיה הראשונים, בראשית שנות ה-80, כשהייתה להקת רחוב קנדית בת 20 משתתפים (כיום משתתפים בהופעות השונות כ-1,300 אמנים, אקרובטים שלמדו בבתי ספר לקרקסות וספורטאים אולימפיים - מ-50 מדינות. רק אחד מהם הוא ישראלי, אגב). לוק אאולט, המנהל האמנותי של המופע מציין כי "הסיפור חייב להיות אוניברסלי, כיוון שהקהל בכל מדינה קורא את הסיפור אחרת. אנחנו קודם כל בוחרים במאי, אחר כך בוחרים את הצוות של המשתתפים, ואחרי כן את הצוות הטכני. השלב הבא הוא סיעור מוחות, חזרות והכנות, שנמשכים כשנה".

- ומתי שוכרים את המנהל האמנותי?

"בין ארבעה לשישה חודשים לפני הפרמיירה. מקשיבים לבמאי, למה שהוא מבקש ורוצה, ומבצעים".

- במופע מהסוג הזה, מהם למעשה ההבדלים בין במאי לבין מנהל אמנותי?

"הבמאי - היצירה היא שלו. אני לוקח את היצירה, ומגשים לו את החלום. יש לנו ספר של היצירה, מה שהבמאי פרנקו דראגון הכין. האסטרטגיה של סירק דה סוליי היא קיום מופעי דגל קבועים, שאפשר יהיה להציג בלי הפסקה. בין שבע לעשר הצגות בשבוע".

- אתה למעשה ביצועיסט?

"אני לא בא עם רעיונות משלי. זה לא התפקיד שלי. אני מבצע, ושומר על מה שיש. אני כמו אבא של האנשים האלה. אתה יודע, לכולנו יש ימים יותר טובים ופחות טובים. חשוב שהימים הפחות טובים לא ישפיעו על הנעשה על הבמה. אני לא חושב שהצופים יכולים להבחין. אני כן מבחין. תמיד".

- הבמאי לא מגיע להופעות?

"הבמאי החליט לייסד קרקס משל עצמו. לפעמים הוא מגיע, בא לבקר במופעים של ההצגה. לא בתדירות שהיינו רוצים, אגב".

- הוא מתחרה בכם?

"התחרות היא תחרות טובה. יש מקום לכל מופע שהוא טוב. והוא עושה מופעים טובים. כמו המופעים שהוא עשה לסירק דה סוליי".

לפני כשנה חווה הקרקס אירוע טרגי, כשהאקרובטית הצרפתייה שרה גויאר, 31, צנחה אל מותה במהלך הופעה של המופע "קא", בעיצומו של קטע מסוכן לביצוע, שבו התקרה מתהפכת, ורגע לפני - כשהתקרה נוטה מעלה, האקרובטים קופצים לכיוון הקהל, כאשר כבל מתכת בלתי נראה אמור להתחבר אל הרקדנים רגע לפני הקפיצה. גויאר לא שמעה את הזמזם האלקטרוני של הכבל שאמור היה להיצמד אליה, וכשהיא זינקה, היא כבר ידעה שהיא הולכת למות. הקהל ההמום שמע זעקה ולאחר מכן חזה בהתרסקות, והמופע הופסק לאלתר.

"לא יודעים מדוע זה קרה, זוהי טעות אנוש", אומר גורם בהפקה. "הם (הקרקס, מ"ש), לקחו את זה קשה. עצרו את כל ההופעות. הם עד עכשיו מחזיקים את המשפחה".

- אאולט, איך זה קרה, והאם ניתן למנוע הישנות המקרה על-ידי נקיטת אמצעי בטיחות, כמו רשת?

"אנחנו אחרי הטרגדיה, ומחכים עדיין לתוצאות החקירה. אנחנו מקפידים יותר מאז המקרה, אבל לא משתמשים באמצעי בטיחות כמו רשת".

איכות צפייה מכל מושב ומושב

לפני כשנתיים הופיעה "סירק דה סוליי" לראשונה בישראל, עם המופע "אלגריה" שזכה להצלחה כבירה. הצלחת המופע, שהולידה ביקוש רב, הפתיעה את קברניטי הקרקס. יותר מ-100 אלף איש הגיעו לחזות בקרקס, והציפייה כעת, לקראת המופע בקיץ הקרוב, היא לא לרדת מהרף של לפני שנתיים. "הם לא יבואו שוב אם הם יפסידו כסף", אומר ל"גלובס" שוקי וייס, מפיק המופע בישראל, ומי שהפיק גם את המופע הקודם. וייס מספר כי המופע הוא בהשקעה משותפת שלו ושל הקרקס: כ-20 מיליון שקל, ומוסיף כי "אנחנו זקוקים לכ-55 אלף צופים כדי להגיע לאיזון כלכלי. 100 אלף הצופים שבאו במופע הקודם, זאת הייתה הפתעה.

"הפעם אנחנו מאמינים ומקווים שיבואו יותר, ואנחנו נערכים לכך בהתאם".

כחלק מההיערכות, שליח מטעם הפקת המופע נשלח אל היכל נוקיה, שם יתקיימו המופעים, ועבר וסימן איכות צפייה מכל מושב ומושב (בהיכל יש כ-10,000 מקומות ישיבה, מ"ש). וייס: "הוא סימן מושב שבו פנס תאורה מסיח את הדעת מן המופע, שם לא יימכר כרטיס. זו רק דוגמה אחת. כיסאות שמהם לא רואים טוב, לא יימכרו. זה הסטנדרט של סירק דה סוליי".

- כמה מקומות הוא פסל בסך הכול?

"הוא פסל שני יציעים שלא ניתן למכור בהם כרטיסים, כי בעיניו חוויית הצפייה מהם היא לא מספיק טובה".

סירק דה סוליי תופיע בישראל בין ה-6 ל-16 באוגוסט בהיכל נוקיה בתל אביב (הופעות בוקר, צהריים וערב). מחירי הכרטיסים ינועו בין 225 שקל ל-370 שקל.

הכותב היה אורח ההפקה של סירק דה סוליי במינכן