שיעור האחזקות המינימלי בקידוחים יעלה ל-20%

במרבית מדינות העולם נהוג כי מפעיל הקידוחים שותף בחלק של 30% לפחות מהזכויות ברשיון הקידוח, וזהו גם חלקו היחסי בהוצאות וברווחים

משרד התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים מתכוון להעלות ל-20% את שיעור האחזקות המינימלי ברישיון הנדרש מחברה המבקשת להפעיל קידוחי נפט וגז. היוזמה באה על רקע ביקורת רבה על כך שישראל מאפשרת לחברות קיקיוניות לקדוח במימיה.

הביקורת גברה בעקבות שורת הכישלונות בכל הקידוחים שבוצעו בישראל על ידי חברות שהחזיקו ב-5% בלבד מהזכויות ברישיונות. מלבד היעדר ניסיון ויכולות מתאימות נטען, כי לחברות אין כל תמריץ לגלות גז בקידוחים משום שהן לא נדרשו להשקיע בהם הון עצמי ולא היו אמורות ליהנות מהכנסות במקרה של תגלית.

במרבית מדינות העולם נהוג כי מפעיל הקידוחים שותף בחלק של 30% לפחות מהזכויות ברשיון הקידוח, וזהו גם חלקו היחסי בהוצאות וברווחים. חברת נובל אנרג'י שגילתה את כל מאגרי הגז של ישראל מחזיקה בנתח של 30% לפחות בכל הרישיונות.

בישראל טענו בעבר כי חברות זרות לא יהיו מוכנות להגיע לכאן אם יועלה הסף המינמלי העומד על 5%. בין החברות שהסכימו להגיע לישראל היו חברות כמו GGR ההודית שגילגלה מחזור שנתי של מאות אלפי דולרים, ו-CDC האזרית. משרד התשתיות הלאומיות הודיע כבר באוקטובר למחזיקי הרישיונות ים חדרה וגבריאלה על הכוונה להעלות את שיעור ההשתתפות של המפעילים, אך לא הודיע מה יהיה הרף החדש.

ממשרד התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים נמסר כי "המשרד בוחן את נושא הגדלת אחזקות המפעיל בהתאם לבקשות העברת הזכויות ובהתאם לרגולציה המקובלת בעולם".