אחרי 50 מ' ש' בדיבידנדים: בעלי מרתון בוחנים מכירתה

רפאל סילמן, שרון תוסייה-כהן ויצחק רוזן מחזיקים כיום ב-61% מהחברה שאליה נכנסו ב-2004

אחרי שנהנו מתגמולים של עשרות מיליוני שקלים מחברת מרתון, עיקרם בדיבידנדים, בוחנים רפאל סילמן, שרון תוסייה-כהן ויצחק רוזן אפשרות למכור את החזקות השליטה בחברה - כך עדכנה היום (ג') מרתון. מניית החברה הגיבה לעדכון בעליות שהגיעו במהלך המסחר עד 12%.

סילמן, תוסייה-כהן ורוזן מחזיקים כיום ב-61% מהונה של מרתון, מרבית ההחזקות באמצעות חברת ISRI הפרטית, ונהנו בשנים האחרונות מחלוקת דיבידנדים של כ-50 מיליון שקל (חלקם היחסי).

נוסף על כך, עלויות השכר של סילמן, בתפקידו כיו"ר מרתון, ושל תוסייה-כהן, כמנכ"ל החברה, מצטברות מאז נכנסו לחברה בסוף 2004 לכ-10 מיליון שקל כל אחד.

מרתון היא חברת השקעות המחזיקה בחברות בתחומי התעשייה השונים והביומד, וכיום היא בעלת החזקות מיעוט בחמש חברות - רדהיל, פרוטליקס, די.אן.איי ושתי החברות הפרטיות מרגן והייקון מערכות.

בנובמבר 2004 רכשו סילמן, תוסייה-כהן ורוזן כ-45% מהון החברה מידי חברת תדאה ובנק מזרחי, תמורת כ-30 מיליון שקל, בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 66 מיליון שקל.

למרתון סדרת אג"ח אחת, בהיקף של כ-7.5 מיליון שקל, הנסחרת בתשואה של כ-8% וצפויה להיפרע בסוף החודש.

המימוש בפרוטליקס

שתי ההחזקות המרכזיות של מרתון בשנים האחרונות היו יצרנית המתנעים סולקון, ומניות חברת הביומד פרוטליקס, שהניבו לה הון משמעותי ואפשרו לה את חלוקת הדיבידנדים.

מימוש עיקר החזקותיה במניות מפתחת התרופה למחלת הגושה, פרוטליקס, הניבה לה ב-2009 רווח של 96 מיליון שקל, ושל מיליוני שקלים נוספים בשנים שלאחר מכן. זאת אחרי השקעה ראשונית של מיליוני שקלים בודדים בחברת הביומד, שנעשתה עוד לפני כניסתם של סילמן, תוסייה-כהן ורוזן למרתון.

בשנה החולפת המשיכה מרתון לממש את יתרת החזקותיה בפרוטליקס, ונהנתה בשלושת הרבעונים הראשונים אשתקד מהכנסות מימון של כ-12 מיליון שקל, שהובילו אותה להציג רווח נקי של כ-5 מיליון שקל לתקופה זו.

היום היא מחזיקה ב-1.7% ממניות פרוטליקס בשווי של כ-26 מיליון שקל.

גם יצרנית המתנעים סולקון הזרימה לקופתה של מרתון לא מעט כסף בשנים האחרונות.

החברה הונפקה במהלך 2010 לפי שווי חברה של כ-150 מיליון שקל (אחרי הכסף) וכשנתיים לאחר מכן מכרה את חלקה בסולקון לקרן פורטיסימו, תמורת כ-120 מיליון שקל (בעסקה שעוררה בין הצדדים חילוקי דעות שהגיעו לסיום באחרונה).