נפילתה ועלייתה: פורטיסימו תרכוש את לידקום ב-23 מ' ד'

הבקשה לרכישה הוגשה לביהמ"ש היום, כ-4 שנים לאחר קריסת לידקום ■ הנושים יקבלו כ-80 מ' ש'

כארבע שנים לאחר קריסתה הפיננסית של חברת תשתיות התקשורת לידקום, כונס הנכסים שלה, עו"ד עופר שפירא, הגיש היום בקשה לביהמ"ש המחוזי בת"א לאשר את מכירתה לקרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו תמורת כ-23 מיליון דולר.

במסגרת העסקה, תשלם פורטיסימו 15 מיליון דולר עבור כלל נכסי החברה במועד סגירת העסקה, 5 מיליון דולר שנה לאחר מועד הסגירה ו-3 מיליון דולר שנתיים לאחר מועד הסגירה. העסקה כפופה לכמה תנאים.

כבר בסוף 2011 נשכרו השירותים של פועלים שוקי הון לקידום מכירת נכסי החברה. כעת, עם סיום תהליכי המו"מ והבדיקות הנדרשות, הוחלט לקבל את הצעתה של פורטיסימו. שפירא מציין בבקשה כי הצעת פורטיסימו הייתה "הטובה ביותר, הן מבחינת התמורה והן מבחינת מבנה העסקה".

הנושים המובטחים של לידקום - הפועלים, לאומי, דיסקונט והבינלאומי - צפויים לקבל יותר מ-80 מיליון שקל, נוסף על סכומים שקיבלו מקופת הכינוס של החברה עד כה, ובקשת המכירה מוגשת בהסכמתם.

לידקום עוסקת בתכנון, הקמה, תחזוקה ושירות של אתרי תקשורת ברחבי העולם, וטרם קריסתה ניהלה פעילות על פני יותר מ-40 מדינות. כיום לחברה קרוב ל-800 עובדים, המנהלים פעילות עסקית במדינות שונות במרכז ובדרום אמריקה, אפריקה, הודו ונפאל.

רשמה מכירות של 80 מ' ד' ב-2013

לידקום הוקמה ב-1982 כחברה פרטית על ידי קבוצת Fore Group של האחים משה ואלי שושן וגד ודב סלוק, כדי לספק תשתיות לרשתות תקשורת סלולריות, בעיקר למפעילים בשווקים מתעוררים. החברה הונפקה ב-2005 בבורסת ה-AIM בלונדון, כשגייסה 18 מיליון דולר לפי שווי של כ-60 מיליון דולר, ובשיאה נסחרה בשווי של 150 מיליון דולר.

פחות משנה לאחר ההנפקה, מכרה Fore Group את מניותיה בלידקום (42%) תמורת 53 מיליון דולר. בסוף 2008 הונפקה לידקום בבורסה המקומית, וגייסה אג"ח בהיקף של 30 מיליון דולר.

זמן לא רב לאחר מכן, בעקבות פריסה עולמית נרחבת מדי ללא בקרה ראויה על מבנה הוצאותיה, היא קרסה. כחברת תשתיות, לידקום הייתה זקוקה לאשראי גדול, אך על רקע המשבר הכלכלי העולמי נתקלה בקשיים לגבות כספים בגין פרויקטים שביצעה. כתוצאה ההכנסות ירדו, הבנקים סגרו לה את קווי האשראי והיא נקלעה למבוי סתום.

בנובמבר 2009 מונה עו"ד שפירא לכונס הנכסים של לידקום, לאחר שעובדיה הגישו בקשת פירוק לביהמ"ש, כאשר לידקום לא עמדה בהסדר שגיבשה עם הבנקים ומחזיקי האג"ח להחזר חובות של כ-70 מיליון דולר. מאז עברה החברה תוכנית הבראה. מהבקשה שהוגשה לביהמ"ש עולה כי 2013 הייתה שנה מוצלחת עבורה, עם מחזור מכירות של יותר מ-80 מיליון דולר, ורווח תזרימי תפעולי (EBITDA) של כ-9.5 מיליון דולר.

פורטיסימו, מקרנות הפרייבט אקוויטי הבולטות בישראל, שהוקמה על ידי יובל כהן, מחזיקה הון של כ-2 מיליארד שקל ומשקיעה בחברות טכנולוגיה ותעשייה. בין השקעותיה הבולטות - סודהסטרים (האקזיט הגדול בתולדות הקרן), מפעל הזכוכית פניציה, סטאר הום מבית קומברס טכנולוג'י, סולקון וקורנית דיגיטל.