לא רק להדסה: אגוד חשוף ב-10 מ' ש' לחוב האישי של דנקנר

הבנק העניק אשראי לטומהוק הפרטית של דנקנר ■ במסגרת מגעיו להסדר חוב עם הבנקים המלווים, נפגשו דנקנר ועורך דינו גם עם נציגי אגוד

לא רק ארבעת הבנקים הגדולים בישראל חשופים לחובות הפרטיים של נוחי דנקנר. ל"גלובס" נודע כי בנק אגוד, בניהולו של חיים פרייליכמן, העניק לחברת טומהוק של דנקנר אשראי בהיקף של כ-10 מיליון שקל. בימים אלה מנסה דנקנר לגבש הסדר חוב עם הבנקים, והוא מקיים בין היתר גם פגישות עם בנק אגוד בנושא. מאגוד נמסר בתגובה כי הבנק אינו מתייחס לנושאים הקשורים בלקוחותיו.

נזכיר כי בנק אגוד הוא הבנק השישי בגודלו בישראל, אשר תיק האשראי שלו עומד על 22.5 מיליארד שקל נכון לסוף ספטמבר 2013. הבנק הפריש בתשעת החודשים הראשונים אשתקד 26 מיליון שקל להפסדי אשראי, המהווים שיעור הפרשה של 0.2% - שיעור נמוך המלמד על השמרנות של הבנק. ולמרות השמרנות שמאפיינת את אגוד, הוא נתן הלוואה בעייתית שכזו.

נזכיר, כי זו אינה ההלוואה הבעייתית היחידה שהעניק הבנק. בימים אלה הוא עלה לכותרות בהקשר קריסתו של ביה"ח הדסה, לאחר שהבנק העניק מימון בסך 170 מיליון שקל להקמת מגדל האשפוז בביה"ח. כנגד הלוואה זו, נציין, משועבדים לבנק נכסים של בית החולים.

כאמור, דנקנר מנהל מול הבנקים מגעים להסדר חובותיו האישיים, בליווי עורך דינו ליפא מאיר, כאשר המטרה היא לגבש הסכם אחד וזהה שלפיו כל בנק יקבל את חלקו היחסי בחוב.

ההסדר יתמקד בערבויות האישיות

דנקנר, שאיבד לאחרונה את השליטה באי.די.בי, מחזיק בשתי חברות פרטיות: גנדן, שבאמצעותה שלט בקונצרן, ומעליה טומהוק. את האשראי בטומהוק נטל דנקנר כהון עצמי בעת רכישת אי.די.בי (מה שמעיד עד כמה העסקה הייתה ממונפת), כדי להגדיל את חלקו בחברת גנדן וכדי לתמוך בחברת גנדן תיירות, בה החזיק בעבר באמצעות טומהוק.

סך החוב של גנדן וטומהוק לבנקים מוערך בכ-900 מיליון שקל, כאשר ככל הנראה יתמקד ההסדר בערבויות האישיות שנתן דנקנר לבנקים, המוערכות בכ-470 מיליון שקל. כלומר, הבנקים צפויים למחוק כמחצית מהחוב.

הבנק שמחזיק בערבות הגדולה ביותר מצד דנקנר הוא הפועלים, עם 150 מיליון שקל, אחריו לאומי עם 120 מיליון שקל, בגין חוב של כחצי מיליארד שקל בגנדן (ללאומי עוד ערבויות של 75 מיליון שקל מצד שותפיו של דנקנר בגנדן). לדנקנר ערבות אישית גם לדיסקונט, בגובה של כ-100 מיליון שקל, ולמזרחי טפחות, של 60 מיליון שקל (בשתי הלוואות - לגנדן ולטומהוק). חוב נוסף הוא לקרדיט סוויס, בגובה של 40 מיליון שקל.