נתניהו: "אני מודיע לכם שב-2015 נוריד מסים"

נתניהו גם התייחס לדוח החמור של קרן המטבע ואמר: "הדוח נותן ציונים גבוהים מאוד על כלכלת ישראל" ■ מופז תקף את נתניהו: "יש פה מצוקת דיור, עוני, קשישים מתים מבושה. איך אתה לא מתבייש?" ■ הרצוג: "ממשלת קן הקוקייה"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הצהיר כי ב-2015 יפחית מסים. "יש דבר אחד שצריך להבין: מה שמפתח את הכלכלה זה הסקטור העסקי, ואנחנו צורכים אותו על בסיס מס, ומה שמנחה אותי תמיד זה הניסיון להוריד את רמת המס. לא תמיד הצלחנו. נאלצנו בשנה האחרונה להעלות מסים, הגעתי להחלטה יחד עם שר האוצר יאיר לפיד למתן אותם, ואני מודיע לכם שב-2015 נוריד מסים" - כך אמר נתניהו מעל בימת הכנסת במסגרת דיון שיזם ח"כ שאול מופז על רזרבות של 37 מיליארד שקל בתקציב המדינה. יש לציין כי לרוב כאשר מדבר נתניהו על הורדת מסים, כוונתו למסים ישירים.

"בסופו של דבר אנשים מסתכנים בכל מיני יוזמות כי הם רוצים להרוויח, זכותם להרוויח כסף, זה הדבר הטוב ביותר כדי להבטיח שהגירעונות לא יתפחו כדי שתהיה לנו כלכלה בריאה וצומחת", המשיך נתניהו.

ראש הממשלה ניצל את הבמה להתייחס גם למשבר בהדסה ואמר כי בבית החולים היתה תקלה, אולם המדינה מחויבת לתת כתף להבראת בית החולים. "אין פסול בשנה אחת של גירעון תופח. יש פסול אם אתה לא מתקן אותו. יש כאן גוף שיקר לכולנו, והוא בית חולים הדסה. שני בני נולדו שם, בבית החולים הזה טיפלו טיפול יוצא מן הכלל בשני הורי והורי אשתי. הדסה מלווה ואתנו בתחנות חיינו, ברגעי השמחה והעצב וברגעים שבינהם", אמר נתניהו.

"זה מוסד ירושלמי מובהק שעשה לאורך השנים עבודה של הצלת חיים, בלתי רגילה. זה נעשה גם על-ידי נשות הדסה שמתרימות לאורך עשרות שנים מתוך מאמץ אנושי וציוני, ויש שם צוות עובדים שעובד במקצועיות ורופאים מעולים שבמעולים ולכן הגוף הזה רכש לו שם בלתי רגיל בירושלים בישראל ובמזרח התיכון. כל מי שהסתובב שם ראה גם חולים מירדן ופלסטינים. הדסה הוא מרכיב גם ברמה הבינלאומית, יש לו שם של אחד מבתי החולים המשובחים. אבל קרה שם דבר אחד, אבל שם לא דאגו לטפל בסוגיית הגירעון התופח. היתה בהדסה תקלה. היה שם ניהול כושל. כשם שהיא הבריאה חולים רבים צריך עכשיו להבריא את הדסה, ואנחנו צריכים להבטיח שהניהול הכושל הזה לא יחזור. כולם בלי יוצא מן הכלל צריכים לתת כתף. כיוון שהדסה הוא בית חולים פרטי ואינו כפוף למשרד הבריאות הוא גם עצמאי. עכשיו כשנבדוק את הפתרונות, נראה כיצד זה קרה וכיצד ניתן למנוע שהדבר יחזור על עצמו, אבל כולם יצטרכו לתת כתף".

באשר לגירעון שבו נתונה ישראל אמר נתניהו כי "אנחנו נמצאים בגירעון של 38 מיליארד שקל, זה 3 אחוז מהתוצר ואנחנו רוצים כמובן להוריד זאת. גם בגירעון, ביחס לחוב-תוצר, שזה סכום כל החטאים, היינו למעלה מ-110 אחוז חוב תוצר, ועשור לאחר מכן אנחנו נמצאים ב-70% חוב תוצר וזו ירידה משמעותית והיא הפוכה בתכלית ממה שקרה ברוב מדינות אירופה. היה פה ניהול אחראי שלא היה לגירעון תופח. לא סתם אנחנו זוכים לשווקים. קורה שאתה מייצר גירעון שנה אחת, אבל אז אתה מתקן בשנה שלאחר מכן".

ראש הממשלה התייחס בכנסת גם לנתוני קרן המטבע הבינלאומית. "הדוח נותן ציונים גבוהים מאוד על כלכלת ישראל. באבטלה, שזה הדבר החברתי הראשון במעלה, אדם שאין לו עבודה הוא פגוע נפשית וחברתית ולכן צריך לבחון קודם כל את מצב האבטלה, היא עומדת על 6.2% בישראל עומת 8% ממוצע במדינות ה-OECD. דבר שני, הצמיחה הוא נתון מאוד חשוב. סיימנו את השנה הקודמת ב-3.6% כמעט פי שלושה ממדינות ה-OECD, וגם התל"ג בישראל צמח כמעט כפליים משאר המדינות", אמר נתניהו.

בסופו של דבר השיב נתניהו גם לסוגיות שהעלה מופז. מופז פתח דבריו במתקפה חזיתית על שר האוצר. "לפיד יצר קופה סודית של רזרבה חזירית והחביא מהציבור למעלה מ-13 מליארד שקלים שלקח לטובת משרדי יש עתיד". אחר כך פנה מופז גם לראש הממשלה: "הרזרבה החריגה ביותר היא אצלך! איך אתה מעז לקחת 300 מליון יותר מבשנה שעברה? התעשרנו? נגמרו פה הבעיות?? יש פה מצוקת דיור, יש פה עוני, קשישים מתים פה מבושה. איך אתה לא מתבייש", שאל.

בהתייחסו לדברים אמר נתניהו כי "ההוצאות היו פחותות ממה שהוערך וההכנסות היו גדולות יותר ממה שהוערך. קיבלנו כ-5 מיליארד שקל פחות הוצאות, כי היינו בשנת בחירות והיינו נתונים להחלטה שהמשרדים יוציאו 1 חלקי 12, ולא היה מימוש גבוה של המשרדים. שנית: הוצאות על הריבית היו מתחת לצפוי ועל כן כתוצאה מהשינוי הזה חסכנו כ-5 מיליארד שקל בהוצאות המדינה. במקביל גדלו ההכנסות, קודם כל בגלל הרווחים הכלואים שהתחיל בהם שטייניץ והמשיך לפיד, וקיבלנו הרבה יותר כסף ממה שתוכנן. שנית היו מכירות של חברות היי טק, כמו ווייז למשל, וכתוצאה מהשינויים הללו ושינויים אחרים קיבלנו תוספת של 6 מיליארד שקל בהכנסות. יחד זה 11 מיליארד שקל הקטנת הגירעון. וזה טוב שהוא ירד".

ראש הממשלה התייחס גם לדבריו של נשיא הפרלמנט האירופי, מרטין שולץ. "שמעתי בקשב רב את דבריו של נשיא הפרלמנט האירופי. הוא אמר שני דברים חיוביים מאוד, הראשון זה שהוא מתנגד להחרמת ישראל על-ידי אירופה. השני שהוא בעד שיתוף-פעולה מדעי. מה שפגם בנאום שולץ היא השמיעה הסלקטיבית שהופכת נחלת חוגים רחבים באירופה", אמר נתניהו. "בנוסף הוא אמר שביקר ברמאללה ושמע שאזרח ישראלי משתמש בפי ארבעה כמות מים מאשר אזרח פלסטיני. גם על-ידי נותנים של רשות המים הפלסטינית וגם על-ידי נותנים שלנו, אלה נותנים שאינם נכונים. נשיא הפרלמנט אמר שהוא לא בדק את הנתונים וזה לא הפריע לו ישר להטיח האשמות. בזמן שחוזרים אחרי ההאשמות נגד ישראל ללא בדיקה, אוטמים את האוזניים בדברים אחרים. הוא אמר שעד לאחרונה שמעו בטהרן קריאות מוות לישראל. עד לאחרונה אפשר להבין כאילו זה כבר לא קורה, אבל אנחנו עדיין שומעים את הדברים הללו מההנהגה האיראנית".

לדבריו, "נושא המים הוא נושא לא טוב לנגח את ישראל. ח"כ טיבי, אני מאוד הוטרדתי מהדאגה שהבעת לח"כ אבו ערר על כך שאין לו מים ואחר כך הסתבר שיש לו גם מים גם חשמל וגם צלחת לוויין. כשאתה אומר שכל-כך רע פה, ואז עולה הצעה שמאפשרת לך ולחברך להעביר את הגבול כדי שהישובים שלכם יהיו תחת המדינה הפלסטינית, אתה מזדעק. כנראה שלא כל-כך רע פה".

הרצוג: "ממשלה שמזכירה את קן הקוקייה"

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק בוז'י הרצוג (העבודה), השיב לדברי נתניהו ואמר: "אם קיימתם לפני חצי שנה דיון על בית החולים הדסה, סימן שידעתם שהוא הולך לקרוס ויכולתם למנוע את זה. מה עשיתם חוץ מלדבר? הממשלה שלכם זה ממשלת הכל דיבורים והכל בירבורים. שר מכובד בממשלתך אמר עליך שמדובר באובדן עשתונות ערכי. יו"ר הקואליציה אמר שהוא מאיים לפטר אותך".

הרצוג הטיח בנתניהו: "זו ממשלה שמזכירה את קן הקוקייה שמתבלבלת לחלוטין במה שהיא עושה. הממשלה הזו אשפית בלהקים ועדות, יש יותר ועדות מהשמות של המשפחות שיקבלו דרכון ספרדי. אם אתה מקורב למקומות הנכונים אז אין בור תקציבי, תשאלו את המתנחלים. הבטחתם לסייע למעמד הבינים, 38% לא סוגרים את החודש, קיצצתם את קצבת הילדים, העליתם את ערך הנדל"ן ודחקתם עוד משפחות מעבר לקו העוני".

יו"ר האופוזיציה התייחס גם לסוגיית השוויון בנטל ואמר כי "זו צביעות עד הסוף, אף אחד לא מדבר על זה שישיבות ההסדר משרתים רק 16 חודשים לעומת 36 של השאר ואף אחד לא פוצה פה? אחר כך הם עוד מקבלים גמול ששווה כמעט למשכורת מלאה. יש רק דרך אחת להביא לשינוי אמיתי והיא ללכת למהלך מדיני אמיץ, אבל עם רקורד של הססנות ובריחה מקבלת החלטות, כנראה שלא תעשה זאת".