שיבא גבתה כ-30 א' ש' בשנה בגין שירותי חניה למסוק פרטי

המחיר המקובל בענף התעופה: כ-50-120 אלף שקל בשנה, בהתאם לאופי ההאנגר ■ חברת אדלטק, המחזיקה בין היתר בתחנת הכח "דוראד", הודיעה על סיום ההתקשרות עם ביה"ח ופינוי המסוק

מספר ימים לאחר שמשרדי האוצר והבריאות הודיעו להנהלת בית החולים תל השומר על בטלות ההסכמים שנחתמו בין תל השומר למספר חברות פרטיות בעניין מתחם המסוקים הפרטיים שנחשף לראשונה ב"גלובס", הודיעה חברת אדלטק, המחזיקה בין היתר בתחנות הכח הפרטיות "דוראד" ואשדוד אנרגיה, על סיום ההתקשרות עם תל השומר ועל פינוי המסוק הפרטי שלה שחנה בתוך האנגר מיוחד בשטח בית החולים.

זאת ועוד, דמי השכירות שגבתה תל השומר בגין שירותי חניה למסוק פרטי עמדו על 2,500 שקל בחודש בלבד, כלומר כ-30,000 שקל לשנה, ולתקופה של שנה (פר מסוק), בעוד שמקורות בענף טוענים כי בשדה התעופה האזרחי בהרצליה גובים עבור שירות דומה (הכולל חניה בתוך האנגר קטן) כ-50-120 אלף שקל בשנה, בהתאם לאופי ההאנגר. לאחרונה יצאה הנהלת רשות שדות התעופה במכרז חדש, שבו נקבע תעריף מינימום להתמודדות על שירותי חניה למסוק בגובה 114 אלף שקל לשנה. הסכום הנמוך שגבתה הנהלת תל השומר, כפי שנטען לכאורה, יחד עם העובדה כי ההתקשרויות נעשו ללא מכרז ותוך השקעה בבינוי מצד גוף ממשלתי, גוררים כעת חשדנות רבה מצד אנשי האוצר ומשרד הבריאות שמבהירים כי בכוונתם להמשיך ולבדוק לעומק את המתרחש במקום.

יצוין כי במסגרת ההסכם עם שיבא, הבטיחה אדלטק להעמיד לרשות בית החולים 10 שעות טיסה לצרכיו - זאת לטענתה בשווי כולל של 30 אלף שקל. עוד טוענים בחברה כי ניתן לקבל חניה בהאנגר למסוק בעלות של 1,500 שקל בחודש בלבד בתנאים דומים, אולם גורמים ברשות שדות התעופה טוענים בתגובה כי המחיר לא נופל מ-4,000 שקל בחודש בכל מקרה. כך או אחרת, במערכת הבריאות יש מי ששואל הערב מדוע בית חולים גדול כמו תל השומר צריך היה להסתכן במיזם ללא אישורים תוך קבלת צו הפסקת בנייה מרשויות התכנון והתליית הרישיון למנחת אזרחי מרשות התעופה האזרחית, תמורת סכום כל כך נמוך.

ממכתב ששלחה החברה לחשב משרד הבריאות, רו"ח אבי ברף, עשוי להשתמע כי אדלטק חשה שהוטעתה לכאורה על-ידי הנהלת תל השומר: "תנאי מקדמי אשר היווה את הבסיס להתקשרות בין הצדדים היה המצג של שיבא כי 'במרכז הרפואי פועל מזה שנים מנחת למסוקים בשירות הצבא, אשר הורחב והוסב לאחרונה גם לשימוש של מסוקים אזרחיים... מצגיו של שיבא, אופן ניסוחו של ההסכם והמו"מ להתקשרות, לא העלו חשדה של החברה בקשר עם מידת סמכותו ו/או של מי מחותמיו, נהפוך הוא - כי נחזה להסכם בר סמכות לכל דבר ועניין וברי כי החברה פעלה על-פי דין". אדלטק הוסיפה במכתבה, כי לבקשת שיבא החברה פינתה את המסוק מהמנחת ומשטחה של שיבא וכי "הצדדים פעלו לסיומו של ההסכם לאלתר".

נזכיר כי "גלובס" חשף כי במקביל לבניית שדה תעופה קטן שאמור היה לכלול מבנה מקורה לחניה של עד 6 מסוקים פרטיים ("הליפורט"), כל זאת ללא קבלת היתר בנייה מראש (בהמשך נמסר לביה"ח צו הפסקת בנייה), הנהלת תל השומר הציבה האנגר בסמוך למנחת והתקשרה עם שתי חברות פרטיות לצורך חניית שני מסוקים פרטיים. ההתקשרות הזו, מול חברת אדלטק ומול חברת "אביב קשרי תעופה", נעשתה מבלי לצאת למכרז ומבלי לפרסם קריטריונים כלשהם שיאפשרו לחברות אחרות לקבל שירותי חניה במקום.

חברת אדלטק שייכת לאיש העסקים אורי אדלסבורג, ואילו חברת אביב שייכת לאיש העסקים אבי בן דוד, העומד בראש קבוצת חברות בתחום התוכנה (אביב פתרונות). אדלסבורג ובן דוד הם בעלי רישיון טיס בעצמם, בדומה למנכ"ל שיבא, פרופ' זאב רוטשטיין, המחזיק ברישיון למטוס קל.

בשיבא בחרו שלא להגיב לכתבה.