קבלת-פנים לארז ויגודמן: "המצב בחברת טבע לא טוב"

כך אומר אורי הרשקוביץ, שותף-מנהל בקרן ספרה, לקראת כניסתו של ויגודמן לתפקיד ■ "ויגודמן יכול ליישם את תוכנית ההתייעלות, אבל צריך גם מנועי צמיחה" ■ שווה להשקיע במניה? "היא זולה מאוד, בהנחה שיישארו רווחים"

בשעה טובה נכנס השבוע לתפקידו מנכ"ל טבע החדש, ארז ויגודמן. החילופים התכופים בהנהלת טבע נכנסו אפילו לרשימת הסיכונים, כפי שטבע מחויבת לפרט בדוח המורחב. בדוח שהתפרסם השבוע נכתב, כי "ויגודמן הוא המנכ"ל החמישי שלנו מ-2007 והרביעי מ-2012. כתוצאה מהחילופים התכופים בהנהלה, אנו עלולים להיות חשופים לאי-ודאות בנוגע לכיוון העתידי שלנו".

מה באמת יהיה הכיוון העתידי של טבע בניהולו של ויגודמן? מוקדם לדעת, אך האתגרים שעומדים בפניו לא פשוטים, כפי שמתאר אורי הרשקוביץ, שותף-מנהל בקרן Sphera Global Healthcare שמשקיעה בחברות ביוטכנולוגיה ופארמה, ובעלת החזקה לא מהותית בטבע. לאחרונה הסתיים מחזור שני של קורס וניהול השקעות בתחום הפארמה, שאותו ערכה הבורסה לניירות ערך בשיתוף קרן ספרה, ואותו יזם והוביל הרשקוביץ.

"המצב בטבע לא טוב והמניה לא משקרת", אומר הרשקוביץ, "יש מוצר שמהווה למעלה ממחצית מהרווח, הקופקסון, שהולך לאבד הגנת פטנט בקרוב, ועוד מוצרים שמהווים עשרות אחוזים מהרווח, שייתקלו בתחרות גנרית עד סוף העשור".

במאי יפקע הפטנט שמגן על הקופקסון בארה"ב. רשות המזון והתרופות בארה"ב (FDA) עוד לא אישרה לשיווק גרסאות גנריות, כך שלא ידוע מתי תתחיל התחרות הגנרית שתפגע ברווחי טבע. למועד יש משמעות מכיוון שטבע, שקיבלה אישור לשווק קופקסון במינון כפול שניתן שלוש פעמים בשבוע (במקום מדי יום), עובדת על העברת מטופלים למינון החדש כחלק מהמאבק בגנריקה. היעד הוא העברת 40% מהמטופלים עד אמצע השנה.

"הנחת העבודה של טבע היא ש-2014 היא שנת השפל ברווחים, ומשם הרווח יצמח. ההנחה תלויה ביכולת להעביר 30%-50% מהמטופלים לקופקסון התלת-שבועי. אני מסכים עם מומנטה (שמפתחת קופקסון גנרי, ש.ח.ו) שתחזית טבע להעברת מטופלים אגרסיבית ולוקה באופטימיות יתר", אומר הרשקוביץ. לדבריו, ככל שטבע תעביר יותר מטופלים לקופקסון התלת-שבועי, תגובת המניה בזמן אישור "קופקסון גנרי" תהיה מתונה יותר.

"אם הם יצליחו להעביר כ-20% מהמטופלים, אישור גנריקה תגרור תגובה קשה וירידה של למעלה מ-10%", הוא מעריך.

"הדירקטוריון התערב בניהול"

ממוצרי ה-NTE (שילובי תרופות קיימות), שנחשבים בטבע למנוע צמיחה, הרשקוביץ לא מתלהב. "לא התרשמתי שהם מספיקים כדי לייצר צמיחה", הוא אומר, "להערכתי, למעלה ממחצית ממוצרי ה-NTE לא יגיעו לשוק, ומאלה שכן רק 5%-10% יימכרו ביותר מ-100 מיליון דולר".

ה-NTE הם חלק מהאסטרטגיה שהתווה המנכ"ל שהודח, ד"ר ג'רמי לוין. "לוין הוא אחד האנשים היותר חכמים בתחום הפארמה. הייתי אופטימי כשהוא מונה וטעיתי בגדול", אומר הרשקוביץ, "לוין הביא חבורת מנהלים בינוניים שהצטרפו למנהלים הבינוניים שהיו, והתווה אסטרטגיה שלא מחוברת למציאות ולא עולה בקנה אחד עם ההיגיון של עולם הפארמה. האם הדירקטוריון הנחית את האסטרטגיה מלמעלה, או שלוין בחר אותה בעצמו? לדעתי האפשרות הראשונה יותר סבירה".

- מה ישתנה עכשיו?

"התחושה שלי היא שהדירקטוריון היה מעורב יותר מדי בניהול. זה ישתנה, וטוב שכך, כי ויגודמן חזק. כשהוא הגיע לנהל את מכתשים אגן הוא למד, יישם והצליח בצורה בלתי רגילה, ואני מקווה ומאמין שיידע לעשות זאת גם בטבע, למרות שהמצב שם הרבה יותר מאתגר. רמת הציפיות, הפוליטיקה והעניין הציבורי בטבע מייצרים הרבה פחות שקט תעשייתי. כל מהלך שייעשה בתוכנית ההתייעלות יוביל לקרבות רחוב".

- מה ויגודמן יכול לעשות?

"מה שלוין היה יכול לעשות כבר לא נמצא במחסן הכלים של ויגודמן. מדד הביוטק, שמשקף את החברות שטבע הייתה יכולה לקנות, עלה בערך ב-100% מתחילת תקופת לוין, ואפשרויות הרכישה הצטמצמו מאוד. ויגודמן יכול ליישם סוף-סוף את תוכנית ההתייעלות שהובטחה, אבל מניה לא עולה בגלל התייעלות, וצריך מנועי צמיחה. הוא יכול למכור נכסים לא אסטרטגיים - לדוגמה, מיזם ה-OTC שצומח ואפשר לקבל עליו מחיר טוב, כדי להשתמש בכסף לקנות נכסים אסטרטגיים שיתרמו לרווח".

- בכל זאת מניית טבע זולה. כשבוחנים את פרופיל הסיכוי-סיכון, לא שווה להשקיע בה?

"היא זולה מאוד, בהנחה שיישארו רווחים. אם לא יבצעו בחברה איזושהי יוזמה להבאת מנועי צמיחה מחוללי רווח, ואלו שיש היום ייאבדו את הגנת פטנט, לא יהיו רווחים והמניה כבר לא תהיה זולה. היום יש אי-ודאות, וזה נראה רע מאוד כש-75% מהרווח הולך להיעלם, ומה שאמור להחליף אותו לוקה באי-ודאות גדולה".

טבע עלתה
 טבע עלתה