הישג: ישראל בקבוצת המדינות המובילות בנושא זכויות האדם

לאחר שנים של מאמצים במסגרת או"ם, זרזו ארה"ב וקנדה את צירוף ישראל לקבוצה, שחברות בה, בין היתר, ארה"ב, קנדה, אוסטריה, נורווגיה ושווייץ ■ שגריר ישראל באו"ם: "תיקון עוול היסטורי" ■ "ישראל היא מגדלור של זכויות האדם"

הישג גדול לישראל בזירת או"ם: בפעם הראשונה בתולדותיה היא התקבלה כחברה מן המניין בקבוצת המדינות המובילות בנושא זכויות האדם. בקבוצה, הידועה בראשי התבות JUSCANZ, חברות הדמוקרטיות המתקדמות בעולם ובהן ארה"ב, קנדה, אוסטרליה, יפן, ניו-זילנד, שווייץ, נורווגיה וקוריאה הדרומית. ישראל היא המדינה היחידה מהמזה"ת שהתקבלה כחברה בקבוצה.

ההחלטה על צירוף ישראל התקבלה בהצבעה בוועדה השלישית שליד העצרת הכללית, שעוסקת בסוגיות חברתיות, הומניטריות, תרבותיות ונושאים הקשורים בזכויות האדם. מאמצי ישראל להתקבל לקבוצה החלו ב-2010, אך התזוזה התחוללה רק השנה, בעקבות התערבות נמרצת של משלחות ארה"ב וקנדה באו"ם.

נועה פורמן, דיפלומטית במשלחת ישראל באו"ם, האמונה על נושאי זכויות האדם, ייצגה השבוע בראשנה את ישראל במפגש של חברות הקבוצה. היא אמרה: "קיבלו אותנו באופן טבעי והשתתפותנו בדיונים זוכה בהערכה רבה. ישראל שייכת באופן טבעי למדינות המובילות בנושא זכויות האדם. אנו מתמקדים עתה בקידום החלטות על מעמד האשה בעולם".

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, שהוביל את המאמצים לצרף את ישראל לקבוצה, אמר, כי "מדובר בתיקון עוול היסטורי". לדבריו, "זה יום חג לא רק לישראל אלא לכל מי שזכויות האדם קרובות לליבו".

"הצטרפות ישראל לקבוצה היא ביטוי נוסף להערכ הבינלאומית לדמוקרטיה הישראלית", אמר השגריר. "באזור שבו נשים נסקלות באבנים ובני מיעוטים מוצאים להורג, ישראל היא מגדלור של זכויות האדם, שוויון וחירות".

ישראל התקבלה לקבוצה המדינות המובילות בזכויות האדם כחודשיים לאחר צירופה לקבוצת חברות או"ם ממערב אירופה ומאזורים אחרים (WEOG), במועצה לזכויות האדם בז'נווה.

בנאום במועצת הביטחון, אמש, תקף פרושאור את המועצה על אזלת ידה בטיפול בקרבנות טבח האזרחים בסוריה: "מועצת הביטחון משלמת מס שפתיים בסיוע לקרבנות, אך סיוע הומניטרי חיוני אינו מגיע לאלפי אזרחים שזקוקים לו ביותר. כוונת טובות אינן מספיקות ואינן מספקות".