"30 דירות להשכרה בהרצליה לא יזיזו לאף אחד"

מיקי ורדי, מנהל מינהל מקרקעי ישראל לשעבר: "מציגים את הסכמי הגג כאילו יפתרו את כל הבעיות. בפועל, זו העברת האחריות על הפיתוח לרשות המקומית ומתן האפשרות לרשות לגבות עוד כספים בנוסף לאגרות הרגילות"

במעמד ההכרזה על הסכמי גג שנחתמו לאחרונה בכמה ערים, עמדו שרי האוצר והשיכון, עם מנהל רשות מקרקעי ישראל וראשי הרשויות על הבמה, והפגינו גאווה גדולה. אלא שלא מדובר בהמצאה: הסכם גג דומה נחתם למשל עם עיריית ראשון לציון בשנות ה-90, כשרצו לפתח את מערב העיר.

גם מיקי ורדי, לשעבר מנהל מינהל מקרקעי ישראל וכיום יו"ר קרן ריאליטי, שהיה מנהל מחוז מרכז במינהל בשנים שבהן נחתם הסכם הגג בראשון לציון, אינו מבין על מה המהומה. הוא לא מתרגש מההסכמים שנחתמו בקרית גת, מודיעין וראש העין: "איך בנו עד עכשיו את מודיעין? את קרית גת? גרים שם כבר כמה אנשים, לא?", הוא תוהה. "משרד השיכון היה אחראי על הפיתוח והערים נבנו. פתאום באים עם הסכמי הגג ומציגים אותם כאילו הם יפתרו את כל הבעיות. בפועל, זו העברת האחריות על הפיתוח לרשות המקומית ומתן האפשרות לרשות לגבות עוד כספים. ראשי הערים מקווים שבזכות העובדה שהם יוכלו לגבות כסף נוסף בנוסף לאגרות הרגילות הם יוכלו לפתח את השכונות מהר".

גם בנוגע לטענה ששיווק אלפי הדירות במסגרת הסכמי הגג יתרום לירידת המחירים ורדי פסימי. "אם רוצים להוריד מחירים - זה לא מספיק. הרי מאוחר יותר, אחרי הפיתוח, ישווקו את המגרשים במנות והקבלנים ישווקו במנות, וכך המחירים לא ירדו. אם רוצים להוריד את המחירים צריך לשווק את כל הכמות יחד עם מחיר קבוע לקרקע, אז המחירים יהיו קבועים וידועים מראש".

ורדי מספק הצצה לשיטה שבה מתהדרת המדינה בירידת מחירי הקרקע בעוד היא בעצמה זו שמעלה אותם: "בעוד כמה חודשים מחירי הדירות בהרצליה ירדו. שיווקו לאחרונה כמה עשרות יחידות דיור בהרצליה וזכו שם ברמה של מיליון שקל לקרקע ליחידה. בעוד כמה חודשים יוציאו מכרזים ליותר יחידות דיור ופתאום המחיר ירד, ואז יהיו כותרות שמחירי הקרקע יורדים. זו בדיחה. מוציאים מעט, המחיר גבוה, מוציאים מעט יותר והמחיר קצת יורד. זה הכול כאילו".

- ומה עם התוכנית לבנייה השכרה? יש מכרזים חדשים. זה ישפיע?

"אני לא מאמין בזה. 50 דירות להשכרה בהרצליה לא יזיזו לאף אחד. הפתרונות שהמדינה מציעה לא יעזרו למי שיצא להפגין בקיץ 2011. מה יעזרו דירות ב-1.5 מיליון שקל למי שאין לו הון עצמי? מה יעזרו דירות להשכרה ב-80% ממחיר השוק למי שאין לו 3,000 שקל לשכר דירה?"

- אז מה הפתרון שאתה מציע?

"יש פתרון אחד: שהמדינה תשכיר דירות במחיר מסובסד. קבלנים יבנו והממשלה תשכור את הדירות מהקבלן בתשואה של 5% ל-20 שנה. היא תשכיר את זה הלאה בתשואה של 2%. הקבלנים שיבנו הם אלו שיתנו את ההצעה הנמוכה ביותר. יהיו קבלנים שיבנו וגם חברות ביטוח, אם הממשלה תתחייב להשכרה של כל הפרויקט. אם המדינה לא תתערב, לא יהיה פתרון".

- מה לגבי דו"ח קרן המטבע העולמית שפורסם בשבוע שעבר? מזהירים מבועת נדל"ן.

"אני לא מאמין בדיבורים על 'בועת נדל"ן בישראל'. קרן המטבע משווה את ישראל למדינות אחרות שאינן בנות השוואה בתחום הדיור. בישראל יש יותר מ-70% דירות בבעלות ובמדינות האחרות שמשווים אותנו אליהן המצב שונה לגמרי. אין כאן בועה".