התוכנית של קומישינר ה-NBA החדש: העלאת גיל הכניסה לליגה ל-20

שורת הרפורמות שמתכנן אדם סילבר: לתת לשחקנים להתבשל עוד שנה במכללות, להפוך את המשחק למהיר יותר, ולא להוסיף בינתיים קבוצות חדשות לליגה

‎סופשבוע האולסטאר שהסתיים לפנות בוקר בניצחון כוכבי המזרח על המערב (155-163) היווה גם הזדמנות מצוינת עבור הקומישינר החדש של הליגה, אדם סילבר, לחלוק כמה מהרעיונות שהוא מתכוון ליישם בליגה בתקופתו.

אחד מהשינויים המהפכניים אליהם דוחף סילבר הוא העלאת גיל המינימום לכניסה לליגה מ-19 ל-20. זאת אחרי שרק ב-2005 הועלה גיל המינימום מ-18 ל-19, אז גם נקבע כי שחקנים לא יוכלו לעבור ישירות מהתיכון ל-‏NBA‏ ויידרשו לפחות עונת צינון אחת בדרך - אותה יוכלו לעשות במכללות או בקבוצות מחוץ לגבולות ארה"ב. "אני מאמין שאם תהיה לשחקנים אפשרות להתבגר הן כשחקנים והן כאנשים, לפני שהם ייכנסו לליגה, זה יהפוך את הליגה לטובה יותר", אמר סילבר.

הקומישינר בן ה-51 אמר גם כי העלאת גיל המינימום תביא לכך ששחקנים יצטרכו לשחק במכללות לפחות שנתיים, ולא שנה כפי שנהוג היום, מה שישפר גם את הרמה במכללות. "אם לקבוצות האלו (במכללות) תהיה אפשרות להתגבש, לשחק יותר זמן ביחד, ואם לשחקנים האלו יהיה את היתרון של לשחק יותר זמן תחת המאמנים הנהדרים שיש במכללות - אני חושב שזה יוביל לכך שהכדורסל במכללות יהיה טוב יותר, וגם ב-‏NBA‏".

עם זאת, כדי להעביר את החוק החדש יצטרך סילבר לקבל את הסכמת ארגון השחקנים - מהלך שעשוי להיתקל בלא מעט בעיות לאור העובדה שהוא מרחיק את גיל ההשתכרות של השחקנים בשנה נוספת.

הרחבת הליגה? בינתיים לא

הקומישינר החדש גם צינן את האפשרות של הרחבת הליגה בעתיד הקרוב, בין אם באמצעות הכנסות קבוצות מקומיות או קבוצות מאירופה. "זה לא (הרחבת הליגה) בראש סדר העדיפויות שלי כרגע, בעיקר בגלל שאני רוצה להבטיח שיש לנו ליגה בריאה של 30 קבוצות". סילבר רמז שהליגה נמצאת לקראת נסיקה כלכלית, ואמר: "זו ליגה נהדרת שהשנים הטובות ביותר שלה עדיין לפניה".

במסגרת השינויים שמתכנן הקומישינר החדש, אחת המטרות היא להפוך את המשחק למהיר יותר עם פחות הפסקות כשאחד הרעיונות הוא להקטין את כמות פסקי הזמן וההפסקות בעיקר בדקות הסיום של משחקים, שהם הגורם העיקרי להתארכות משך המשחק. סילבר גם ציין כי הוא מנסה למצוא נוסחה לאפשר לשחקנים יותר מנוחה במהלך העונה, שכיום נעצרת לשלושה ימים בלבד במהלך סופשבוע האולסטאר, אבל לא על חשבון הקטנת מספר המשחקים ("אני אוהב את הפורמט של 82 משחקים").

סילבר גם רמז לכך שהוא ינסה לפעול לשינוי שיטת הלוטרי שמאפשרת לקבוצות עם המאזן הגרוע בליגה לזכות בבחירות הגבוהות בדראפט - מצב שהביא לטענה שקבוצות מפסידות משחקים בכוונה. "אין שום עדויות לכך שקבוצות הפסידו אפילו משחק אחד בכוונה", אמר הקומישינר, אבל הצהיר כי מינה ועדה שתבחן אפשרות לבצע שינויים בשיטת הדראפט.