עזרה מבחוץ: קרן המטבע מייעצת לוועדת ששינסקי השנייה

משלחת מטעם קרן המטבע הבינלאומית מסיירת בישראל במטרה לחבר דוח על שיטות מיסוי משאבי טבע עבור הוועדה שבראשות הפרופ' איתן ששנסקי ■ בסיור השתתף גם הפרופ' ג'ק מינץ, שנחשב למומחה עולמי בתחום מיסוי משאבי טבע

עצות מבחוץ לששינסקי: משלחת מטעם קרן המטבע הבינלאומית (IMF) מסיירת בישראל במטרה לחבר דוח על שיטות מיסוי משאבי טבע עבור הוועדה שבראשות הפרופ' איתן ששנסקי. הפרופ' ששינסקי עומד בראש הוועדה שבוחנת את חלקה של המדינה בעקבות השימוש של גורמים פרטיים במשאבי הטבע הלאומיים. המשלחת מקרן המטבע הבינלאומית הוזמנה לבקשת הוועדה ולאחר ששר האוצר, יאיר לפיד העלה את הנושא גם במהלך השתתפותו בכנס האחרון של הקרן בוושינגטון.

לקראת גיבוש הדוח, חברי המשלחת סיירה היום (ג') באזור ים המלח. בסיור השתתף גם הפרופ' ג'ק מינץ, שנחשב למומחה עולמי בתחום מיסוי משאבי טבע מאוניברסיטת קלגרי שבקנדה. הפרופ' מינץ הופיע בתחילת השבוע לפני חברי ועדת ששינסקי והציג לפניהם סקירה בינלאומית בנושא מיסוי משאבי הטבע ומודלים שבוחנים יעילות של שיטות מיסוי שונות בתחום.

הוועדה החלה לפעול בחודש יולי 2013 ובוחנת בין השאר את נושא התמלוגים המשולמים למדינה בידי כיל (כימיקלים לישראל) על רווחיה ממשאבי טבע.

במסגרת עבודתה, ועדת ששינסקי עתידה להיעזר גם בשירותיו של הפרופ' רוברט פינדייק מהמכון הטכנולוגי במסצ'וסטס (MIT). הפרופ' פינדייק הוא מומחה בינלאומי למימון שייעץ גם לוועדה הראשונה שבראשה עמד הפרופ' ששינסקי- לקביעת תמלוגי המדינה מהגז הטבעי. במשרד האוצר אמרו היום כי הוא עתיד לסייע לוועדה בקביעת שיעורי התשואה והרווחיות הראויים למדינה- בעקבות השימוש של גורמים פרטיים במשאבי הטבע.

לדברי הפרופ' ששינסקי "קרן המטבע הבינלאומית היתה שותפה לגיבוש של רפורמות במיסוי על משאבי טבע במדינות רבות בעולם ואני בטוח שניסיונם הרב יהיה לעזר רב לחברי הוועדה".