בכמה התנפחה עלות האצטדיון בפ"ת - ומי ישלם את המחיר?

עיריית פ"ת תובעת 5 מיליון שקל מהמהנדס בני גולדמן, בטענה כי הבנייה, שנאמדה ב-80 מיליון שקל, הסתכמה בעשרות מיליונים מעבר לכך

אצטדיון הכדורגל החדש בפתח-תקווה, "המושבה", נחנך כבר לפני למעלה משנתיים, אבל לא מעט ספיחים הקשורים לעלויות הבנייה עדיין מלווים את הפרויקט.

עיריית פתח-תקווה הגישה לבית המשפט המחוזי בלוד, באמצעות עו"ד יחזקאל ריינהרץ ממשרד פריש שפרבר ריינהרץ ושות', תביעת פיצויים בסך 5 מיליון שקל כנגד מהנדס ומפקח הפרויקט לבניית האצטדיון, בני גולדמן, וכנגד החברה שבבעלותו, בני גולדמן ניהול והנדסה בע"מ.

נתבעים נוספים הם חברת הביטוח כלל (שביטחה את בני גולדמן ניהול והנדסה בביטוח מקצועי) והחברה לפיתוח פתח-תקווה בע"מ (שניהלה עבור העירייה את הפרויקט וחתמה על חוזה המתכננים עם גולדמן).

הטענות העיקריות בכתב התביעה הן לכך שהעלויות הסופיות היו גבוהות באופן משמעותי מהאומדן אותו הציג גולדמן ביולי 2004, בפגישה בה פירט בפני נציגי העירייה את עלויות הקמת האצטדיון.

לטענת העירייה, גולדמן העריך בפגישה זו כי אומדן הבנייה יעמוד על 80 מיליון שקל. אלא שלקראת היציאה למכרז קבלנים, נערך אומדן מחודש על-ידי גולדמן, שבו התברר "למרבה התדהמה כי האומדן שנערך על-ידי הנתבעים רחוק מהמציאות, וכי אומדן הפרויקט הינו 101 מיליון שקל".

בסופו של דבר, טוענת העירייה, הצעת החברה הזוכה הסתכמה ב-116 מיליון שקל.

"פועל יוצא מן האמור הוא כי לאחר פרסום המכרז - החריגה מהאומדן שהגישה גולדמן לעירייה (כזכור, 80 מיליון שקל) עמדה על סכום אסטרונומי של כ-36 מיליון שקל", נטען.

בכתב התביעה טוענת העירייה כי "בני (גולדמן) ניהל משא-ומתן בחוסר תום-לב ובחוסר ניקיון-כפיים לקראת חתימתו של הסכם, מתוך מטרה לזכות בניהול הפרויקט, תוך הצגת מצגי-שווא באשר לאומדן עלות הפרויקט ובאשר ליכולותיו, מתוך ידיעה ברורה שלא יוכל למלא אחר חיוביו החוזיים".

בנוסף טוענת העירייה לניהול לקוי של הפרויקט מצדו של גולדמן, פיקוח לקוי וחלקי על הפרויקט ומינוי מפקחי משנה לא מקצועיים.

בעירייה טוענים כי על מנת להציל את הפרויקט ולעמוד בלוח הזמנים, שכרה החברה לפיתוח, במימון העירייה, חברה נוספת לפיקוח ובקרת איכות, בעלות של עשרות אלפי שקלים בחודש. בהמשך נאלצה העירייה לשנות את ההסכם עם הקבלן ולערוך אומדן עלויות חדש (הסכם פאושלי), שלאחריו נאמדה העלות ב-139 מיליון שקל.

העירייה מתארת כשלים בין התכנון הראשוני לתכנון המתוקן שנערך בהמשך. כך למשל, בעניין בניית הגג נטען כי בכתב הכמויות שיצא לקראת ביצוע המכרז ב-2007, נכתב כי כמות הפלדה הדרושה לביצוע סוג של קירוי זה עומדת על 489 טון ובעלות של 5.77 מיליון שקל. ביולי 2010 הגיש הקבלן מחדש את כמויות הפלדה לקירוי הגף. אז הסתבר כי כמות הפלדה הנדרשת עומדת על 780 טון בעלות 9.2 מיליון שקל.

בנוסף נטען כי בעוד שבחוזה המקורי תוכנן האצטדיון ל-10,000 מקומות ישיבה, בסופו של דבר הסתבר במהלך הבנייה כי נוספו 1,000 מקומות ישיבה שלא תוכננו, מה שגרר עלות נוספת של 300 אלף שקל.

בסך-הכול טוענת העירייה לנזקים של 11.03 מיליון שקל, ומשיקולי אגרה מעמידה העירייה את התביעה על פיצוי בסך 5 מיליון שקל.

יש לציין כי התביעה הנוכחית מתנהלת במקביל לתביעה שהגיש גולדמן עצמו כנגד עיריית פתח-תקווה בנושא בניית האצטדיון.